Åh, jeg blir så sint!!!

Lillemo

Glad i forumet
Oktoberskattene 2015
Sambo har egentlig fri på fredag denne uken og tirsdag neste i uke ut ifra turnusen. Siden det er rød dag på torsdag og 17.mai på mandag, skulle altså han ha fri 6 dager sammenhengende. Men, i dag kom sjefen hans og sa at han må jobbe tirsdag likevel, fordi han har endret turnusen hans slik at han ikke skulle få tillegg for 17.mai, der turnusen sier han skal jobbe 12 timer. Blir så jævli forbanna!! Han gjør dette KUN for å være drittsekk, han hverken taper eller tjener på å gjøre dette!!!! Hadde det ikke vært tillegg for 17.mai, hadde han faen ikke endra på turnusen hans!!! Dette ødelegger så sinnsykt for oss, nå må vi kjøre hjem på formiddagen hvis vi skulle feire 17.mai hos mamma, ååååååå!!!!!!

Er det noen som vet om det i det hele og det store er lov å endre turnusen når dette blir varslet bare en uke før?

Noe så kjipt.
Håper noen andre vet svaret på det der med turnusen for jeg vet ikke

For en drittsekk! Sånt skaper ikke akkurat et supert arbeidsmiljø.. Håper det ikke er lov og at han må endre tilbake (og helst be om unnskyldning).

Jeg har sagt til Gubben at han skal ringe regionssjefel (som foresten er gift med søstra hans) og gi beskjed. Det går ikke an at det er lov å gjøre sånt, hvertfall ikke når det er for å minske lønna til Sambo. Det er så jævla dårlig gjort, og så sinnsykt typisk fra hans side! Han prøver seg ALLTID på ett eller annet, han nektet jo å gi han betalt for de to dagene man har krav på betalt fri i forbindelse med fødselen, det er så mye tull med han der, jeg blir forbanna! Skjønner ikke hva som er vitsen med å ødelegge for folk [&:][:@]

Tingen er visst det at ruta er flyttet en dag fremover, siden den ikke blir kjørt på 17.mai, og siden Sambo tilfeldigvis egentlig skulle ha fri på tirsdag, må han kjøre likevel. Ikke får han overtidsbetalt eller noe. Åh, jeg blir forbanna!! Regionssjefen mente at de kunne gjøre det, ( men han mener jo ogsåat han kan kjøre dem på 12 timersruter uten pause!) Sambo har ringt fagforeninga nå, jeg syns jo det minste han skal få overtidsbetalt når han må jobbe på fridagen sin!!

Vet ikke om dette gjelder turnus men når det kommer til alt annet innen jobb så er det48 timers regel som regnes men nå er jo turnus noe annet

Leste litt i arbeidmiljøloven nå, her står det:

§ 10-3. Arbeidsplan        Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

§ 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.
(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.

Er ikke helt sikker på om dette hjalp noe, men etter det jeg vet kan ikke en arbeidsgiver bare gå inn å forandre en arbeisdplan etter hvordan det passer seg.

Men så kommer det litt ann på hvilken overenstkomst de går på, og hva de har av lokale avtaler.
Hvis jeg får vite hva han jobber med kan jeg prøve å finne ut litt mer.

Vi har snakket med fagforeninga, de har visst lov å gjøre det sånn som de har gjort det, men hovedtillitsvalgt har fått ett krav på at han skal ordne slik at de ikke lenger kan gjøre dette når lønnsforhandlingene starter i høst. jallabedrift, det er jo BARE tull der!!

Ja det bør han/hun få orden på!
Høres jo ut som en relativt stor bedrift, og de pleier som regel å ha ting i orden, men det finnes alltid et untak.

ORIGINAL: Alexandra82

ORIGINAL: Siljeen

Høres jo ut som en relativt stor bedrift, og de pleier som regel å ha ting i orden, men det finnes alltid et untak.

Har inntrykk av at store bedrifter tilsynelatende har god orden i ting.
De tillitsvalgte tror ofte at de har fått arbeidet fram særs gode avtaler og arbeidstakerne er fornøyde...helt til en situasjon melder seg.
Og det viser seg at avtalene som er arbeidet fram er null verdt fordi bedriftens representanter i de aller fleste tilfeller har ti ganger mer peiling enn de tillitsvalgte og har klart å smyge inn smutthull i avtalene [:@]
Slik har det vært de stedene jeg har jobba.

Men håper iallefall de får en ordning på problemet her da. Skaper ikke akkurat god lojalitet til arbeidsplassen når de overkjører sånn.

De store bedriftene jeg har vært borti har stort sett hatt god orden på ting, men nå er jeg mest kjent innen for verksted og industri områdene, det har heller ikke vært de store problemene å ordne opp når det har vært et problem. Men for all del på de sommerpatruljene jeg har vært med på skal jeg love deg at jeg har sett mye dritt!!
Det jeg ser på som et stort problem er at det sitter altfor mange tillitsvalgte rundt som sitter der enten fordi de er blitt "tvunget" inn, og dermed ikke har interessen eller tid til å sette seg inn i ting, og heller ikke da får nok kunskap om hva de driver med.
Så har du de som sitter der kun pga av makt og status, og de vil heller ikke gjøre en god jobb.
Og de tillitsvalgte skal ha tunga rett i munn når de setter seg ned å lager nye eller endrer avtaler, og desverre er det mange som ikke ser disse smutthullene som arbeidsgiverne lager i en avtale.
Det er derfor jeg syns det er så viktig at når du først tar på deg et verv som tillitsvalgt skal du ha muligheten, tid og interesse for å dra på kurs å skolere deg i det du holder på med. Arbeidslivet er seriøse ting.

Mener at man ikke kan endre turnus sånn uten videre. Turnusen skal gåes igjennom og godkjennes. Kan ikke bare gi en beskjed om at den har blitt endret. Men nå jobber jeg kommunalt, private bedrifter har kanskje andre regler.

Har inntrykk av at store bedrifter tilsynelatende har god orden i ting.
De tillitsvalgte tror ofte at de har fått arbeidet fram særs gode avtaler og arbeidstakerne er fornøyde...helt til en situasjon melder seg.
Og det viser seg at avtalene som er arbeidet fram er null verdt fordi bedriftens representanter i de aller fleste tilfeller har ti ganger mer peiling enn de tillitsvalgte og har klart å smyge inn smutthull i avtalene [:@]
Slik har det vært de stedene jeg har jobba.

Men håper iallefall de får en ordning på problemet her da. Skaper ikke akkurat god lojalitet til arbeidsplassen når de overkjører sånn.

De store bedriftene jeg har vært borti har stort sett hatt god orden på ting, men nå er jeg mest kjent innen for verksted og industri områdene, det har heller ikke vært de store problemene å ordne opp når det har vært et problem. Men for all del på de sommerpatruljene jeg har vært med på skal jeg love deg at jeg har sett mye dritt!!
Det jeg ser på som et stort problem er at det sitter altfor mange tillitsvalgte rundt som sitter der enten fordi de er blitt "tvunget" inn, og dermed ikke har interessen eller tid til å sette seg inn i ting, og heller ikke da får nok kunskap om hva de driver med.
Så har du de som sitter der kun pga av makt og status, og de vil heller ikke gjøre en god jobb.
Og de tillitsvalgte skal ha tunga rett i munn når de setter seg ned å lager nye eller endrer avtaler, og desverre er det mange som ikke ser disse smutthullene som arbeidsgiverne lager i en avtale.
Det er derfor jeg syns det er så viktig at når du først tar på deg et verv som tillitsvalgt skal du ha muligheten, tid og interesse for å dra på kurs å skolere deg i det du holder på med. Arbeidslivet er seriøse ting.

Det er jeg veldig enig i. Man må få de rette folka inn på de plassene.

Har tidligere jobbet hovedsaklig innen handel og kontor, og der har nettopp det vært problemet...tillitsvalgte som syntes det var en helt pyton oppgave, men de fikk iallefall fri innimellom. Slapp jobb og kunne bare slække på møter. Det er rette innstillinga det [:@]

Handel og Kontor er en av de værste områdene etter hotell og resturant, det er så jævlig mye bedritne arbeidsplasser, og ikke minst sjefer.
Veit de har store problemer innenfor det området,særlig blant de unge arbeidstagerne som ikke helt veit hva de har krav på, og bare skal ha en jobb for å tjene noen kroner ved siden av skolen.

Jo, de har nok klart å finne alle mulige smutthull for å gi de ansatte minst mulig lønn og goder. Masse særavtaler og drit, arbeidsmiljøloven betyr ikke noe som helst i den bedriften. Alt de egentlig burde gjort (både når det gjelder arbeidsmoral, trivsel, osv) har de ordnet seg avtaler på at de slipper. De kan rett og slett rævkjøre de ansatte uten at noen kan ta dem på det. Så sinnsykt irriterende. Sambo sitter faktisk å dra tilbake til Afganistan (han er ikke derfra, men har vært der som soldat) han mener at det hvertfall er verdt strevet. (Ikke det at jeg syns han skal dra, han klarer alltid å finne seg en annen dritjobb her, som han faktisk hadde hatt bedre betalt for, og hatt greiere arbeidstider!)

Meen, ikke så mye å gjøre med det nå. Kjipt, men når han visste jo egentlig hvordan det kom til å være når han startet i den bedriften, så man får bare glede seg til han er ferdig utdannet ambulansearbeider, og kan være mer hjemme og ha over dobbelt så mye i lønn!

Back
Topp