Åh, ble så redd nå :(

LilleNos

Forelsket i forumet
Nevøen min fikk fullt utbrudd med vannkopper i går, og vi var en del sammen sist helg. Elida og han lekte spesielt mye sammen. Her er problemet: Jeg har ikke hatt det! Etter forrige graviditet spurte jeg jordmor på helsestasjon om ikke jeg kunne bli vaksinert før neste svangerskap, men hun bare neeeh, du har sikkert hatt det.

Og nå leser jeg jo alle mulige skumle scenarioer på nettet, gravide blir lettere smittet, fosteret kan få alvorlige skader i første halvdel av svangerskapet dersom mor ikke har hatt det og blir smitta, barnet kan bli hørselhemmet osv osv. Og hvis jeg har vært heldig og gått klar denne gangen, så går det jo fryktelig mye vannkopper om dagen, og snuppa går jo fulltid i barnehage.

HJELP! Nå ble jeg veldig redd :'(

Uff, dette er ikke greit. Lillegutt har vannkopper nå, var hos lege i går. Hun sa klart fra at han ikke bør ha kontakt med gravide i tilfelle de ikke har hatt det. Da jeg sa at jeg var gravid ble hun brått stille, og så sa hun"har du hatt det?" Da jeg bekrefta det sa hun " det var bra, da er det ikke noe problem". Ta deg en tur til legen du, mener det skal gå an å sjekke med en blodprøve om man har hatt vannkopper eller ikke. Er vanskelig å beskytte seg fullstendig mot vannkopper når man har barn i bhg....

Men forresten; det er først nå nevøen din er smittefarlig, pluss et par dager før utslettet kom. Så hvis dere ikke har vært sammen den siste uka kan dere ha gått klar nå. Men kan bli vanskelig som sagt å gå klar av det når jenta er i bhg... Og den vaksina tror jeg ikke man kan ta under svangerskapet. Mener den må tas i forkant, men er ikke sikker. Dette må du bare sjekke med legen, allerede mandag! Lykke til! :-)

chiquitita skrev:
Man er smittsom fra 2-3 dager før utslettet bryter ut og inntil alle blærene har
sprukket og fått skorpe.

http://www.lommelegen.no/320913/12-sporsmaal-og-svar-om-vannkopper

Hvis jeg har skjønt det rett så var han smittefarlig fra tidligst tisdag. Krysser fingrene for deg.Lykketil.

Ja, dette kom jeg også frem til. Heldigvis! :)

Men går mye snacks i barnehagen til lillepia nå, litt bekymra :/ Men skal til legen i morgen og ta en blodprøve for å være HELT sikker på at jeg ikke har hatt det, prøver å ikke ta sorgene på forskudd. Har jeg ikke hatt det får jeg kjøre full isolasjon.

Men takk for trøstende ord! :)

Jeg leste på det skrivet jeg fikk fra legen, at gravide med vannkopper kan behandles med noe som het noe i nærheten av immunglobulin. Så det finnes behandlingsmetode iallefall hvis det skulle dukke opp...

Har selv det samme problemet, bare at her er det røde hunder. Håper lille jenten holder seg unna det:0).
Det går nok bra.
Klem

Back
Topp