Å velge megler

Lykketrollgutta

Flørter med forumet
Jeg skal selge en enebolig, og har hatt inne en del meglere for å komme med et tilbud for å selge det. Jeg sitter igjen med to stykker, og det skiller 20 000 i pris på dem.

Hvilke kriterier hadde dere lagt vekt på, ved valg av megler?

Disse to har kommet med en verdivurdering som var høyest av alle (5 meglere[8D]) som var her, men det er altså litt forskjell i pris. Innholdet i tilbudene er tilnærmet like...

Jeg likte best den dyreste megleren, den billigste var endel yngre, og uten den samme erfaringen. Hun dyreste er også kjent for å være den beste i sitt selskap....

Og en ting til, kan man prute på prisen, altså provisjonen til megleren??

Jeg hadde gått for den dyreste!! Er hun god i jobben sin, så er det nok verdt det.

(sier hun som aldri har solgt ett hus selv....[8D])

Da vi solgte hadde vi 4 meglere på "anbud". Vi fulgte magefølelsen og endte opp med den yngste megleren. Og var kjempe fornøyd, han sto virkelig på og "tenkte" utenfor boksen. En av de erfarene meglerene sa "jeg holder ikke visning i helger, da prioriterer jeg familie" Greit nok det, men jeg ville ha en megler som prioriterer mitt salg. En annen ting du bør passe deg for er meglere som har for mye å gjøre. Har vært på visning hos en supermegler, og han viste ingenting om prospektet.

Ja, hun dyre har flere boliger tilsalgs, enn hun med det billigere alternativet, så jeg ser at det kan være en utfordring. MEN nå er det så få boliger tilsalgs her, at jeg tviler sterkt på at det vil være et problem for henne nå.... 

ORIGINAL: Godhjerta

Da vi solgte, valgte vi privatmegleren, fordi det var lettest. De var også ganske dyre.
Men angrer fælt.
De gjorde så slett arbeid, møtte ikke opp på visninger, enda vi hadde avtalt i kontrakten at de skulle holde visningene for oss, og gjorde ingen ting igrunn. Først etter 18 mnd fikk vi solgt huset, og da under prisantydning.

Ikke fornøyd, og når jeg ser deres boligannonser idag, så ser jeg at de er generelt treigere med å få solgt, enn andre meglere. I hvertfall i vårt distrikt.
Så mitt råd, hvis du har tid - er å sammenligne resultater med andre meglere. Hvor fort får de solgt?
En god megler jobber litt for å få igang et godt salg.

Og hvis du får magefølelse på å bytte megler, så stol på den følelsen...
Ellers kan det bli unødvendig dyrt.

Har også hatt dem inne, men jeg "vraket" dem kjapt! De var ikke dyre, heller billigere enn de to jeg sitter igjen med, men magefølelsen sa nei med en gang. Jeg hadde egentlig stor tro på dem, før jeg traff megleren! Og en annen som var inne, ville bruke 1,5-2 timer på å fortelle meg ett eller annet, men det sa jeg at jeg var uvillig til å bruke tid på! Er alenemamma, og skal gjøre dette huset istand til salg, så da prioriterer jeg ikke sååå lang tid på noen jeg ikke vet om jeg skal bruke. Greit nok etter man har valgt seg en megler, tenker jeg!! Og hun billigste var så rolig og søt, at jeg hadde ikke troen på henne i det hele tatt.....[8D]

Og en ting til, kan man prute på prisen, altså provisjonen til megleren????

VI hadde 3 på "audition"..
Alle tre kom med tilbud.. Vi ville ikke betale noen av beløpene, for de baserte seg på provisjon i prosent av TOTAL kjøpesum - altså inkludert fellesgjelda - som for vår del var høyere enn det vi "solgte" for.

Så da gikk jeg etter troverdighet, kjemi og erfaring i det spesifikke boligområdet - og ga han et "motbud".
Som han aksepterte. Siden leiligheten ble solgt 200.000 over takst, 2 dager etter visning, ga vi han en oppmerksomhet etterpå i tillegg til provisjonen [:)]

ORIGINAL: Lykketrollgutta

Og en ting til, kan man prute på prisen, altså provisjonen til megleren????

JA[:)] Vil de ha salget så firer de på prisen, det gjorde megleren vår. Vi fulgte magefølelsen, samtidig har vi vært på endel visninger, og da ser du hvordan de jobber og der er det mange meglere som får stryk[:-] Også er det bra og ha god kjemi. Lykke til[:)]

Jeg ville ha gått for magefølelsen min.

Jeg valgte en erfaren megler som var ganske pågående, men ikke på en masete måte.
Jeg var på visning med han på et hus tidligere, der det ble en heidundrandes budrunde, der vi tilslutt måtte gi oss på budrunden. Og boligen ble da solgt 600000 over prisantydning...

Han ringte meg flere ganger etterpå da det var nye hus i området bar for å informere. Så når jeg skulle selge leiligheten min, valgte jeg han. Han sa han visste om flere som hadde "tapt" budrunder på lignende leiligheter, så han kontaktet dem. Og det kom maaaange på visning.

Det endte med at jeg fikk solgt leiligheten for en veldig høy sum (prisrekord i borettslaget faktisk)[:D][:D][:D][:D]

Så jeg anbefaler å gå for en megler som er litt pågående og selvsikker, men som har erfaring nok til å vite hvor pågående de skal være, slik at de ikke blir oppfattet som masete...

Så kjekt å høre flere erfaringer!!!

Den yngste megleren, av de to jeg sitter igjen med, kom med noe som jeg ikke helt står for da... Den yngste klarte å si at når det nærmet seg slutten i en budrunde, pleide hun å ringe opp budgiverne og "presse" litt, altså type: "gir du 10 000 ekstra nå, så kan det være smertegrensen til de andre budgiverne er nådd"... Dette var vel ikke helt rent...?

Nei får ta hun som jeg hadde inne helt først, og som har endel erfaring, tenker jeg... 20 000 er jo ikke akkurat mye penger, hvis hun kan få en mye bedre pris for boligen min, og det på en rettferdig måte (ihvertfall som jeg vet[:)]).

Og så får jeg prøve om hun er villig til å fire litt på prisen, hehe[8D] Hater å prute, gjør det aldri, ikke i utlandet heller, meeeen en gang må jo være den første!!

Ville gått for den dyreste.
Mest erfaring er best i disse tider.
Noen som er gode til å vite hva evt kjøpere vil høre.

Solgte huset mitt selv jeg men måtte jo likevel betale megler, det var en ung jyppiling som viste minimalt med intr i å selge noe hus men pengene de skulle han ha [>:]

Back
Topp