Å være overbeskyttende mot barna

Snoopy!

Forumet er livet
Desemberskattene 2014
http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1582682

Håper det er greit å linke til et annet diskusjonsforum.
Dette innlegget fikk meg til å tenke litt. Er dette virkelig et så stort problem i dag? Hva tenker dere her inne som er eller skal bli foreldre?

Jeg håper å kunne finne en mellomting når jeg skal oppdra mine barn, Jeg tenker at veien blir litt til etterhvert. Selv vokste jeg opp uten å bli "underholdt" hele tiden, og jeg hadde det kjempe gøy ute med nabobarna uten at foreldrene mine sprang etter meg hele tiden. Men samtidig var det jo kjempe stas å gjøre ting med de voksne også. :)

Det er jo mange barn som blir sydd puter under armene. Men jeg tror ikke det er over gjennomsnittet mange. Har jobbet en del i barnehage og skole så ser jo en del.

Tror sunn fornuft er viktig jeg. Skjem bort med kjærlighet, ikke gaver. Og la barna ordne opp det de er i stand til selv:)

Jente født 02.06.10
App taster :)

Eg e helt enig med han.. viss verden har blitt slik at vi som foreldre skal leke hele dagen og værne de fra alle ting så er noe galt.. Det er ikke galt å ta seg et glass vin..men viss vi skal gjemme alt som vi foreldre bruker.. som f.eks vin, røyk, snus.. så får ikke barna noe sunt forhold til ting som faktisk eksisterer og som eg trur ikke forsvinner :-P å skjerme barna betyr ikke å dekke alt med bomull.. her lar vi jenta kjede seg, klare å sysselsette seg selv.. ho er bare 19mnd men vi kan ikke leke sammen med henne hele dagen, vi har andre ting å Gjøre også :-) her fungerer det bra ho finner tilslutt noe å gjøre.. litt sarr noen ganger men da bare setter vi henne igang. Eller så hjelper ho med å ta ut av oppvaskmaskin eller gi oss tøy til tørkestativet ;-)
Ute er det litt knall og fall. . Kommer ann på "ulykken" men vi sier det går fint og da går det fint:-) Med en gang noen begynner.. "åh uff slo du deg, kom her så skal eg blåse" så blir det lille fallet mye værre enn det er :-P så vi ser så klart ann hva som har skjedd for ho får trøst :-P ho får leke med pinner og utforske høyt og lavt!

Trur det er veldig viktig at de får prøve ting.. vi kan ikke løfte og bære hele dagen heller.. har ho klatra opp på stolen. .så ja da kommer ho seg ned selv og ;-)
Merker jenta vår mestrer mye og skjønner mye til å være 19 mnd og slik kommer vi til å fortsette. Oppmuntre er viktig :-) samme kommer vi til å gjøre med nr 2 som kjem i desember :-)
Ble langt :-P

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Helt enig i innlegget , helikopter foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste , noe som bare vil gå utover barna når de kommer ut i det virkelige livet , barna som blir skadeliggende etter foreldrenes overdrevne beskyttelse , og har sett et eksempel eller to , bortskjemte barn er veldig lite sjarmerende !

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp