Å ta kattene?

Tofus

Elsker forumet
Desemberskatter 2016
Sitter å vurderer å ta de to kattene mine, og sliter litt med dårlig samvittighet.

Har to katter som er brødre. De er en 8-9 år gamle. De er lite koste, hovedsakelig kun med meg. Ellers er de generemt skvetne.
Alt det har egentlig vært helt ok til nå.

Men nå har de begynt å tisse inne. De vil ikke ut i snøen så da finner de seg et eller annet sted i huset som sønnens seng eller bukseskuff. ( de er på vaskerommet om natta så de ikke skal fryse, men så greier de å gjemme seg et sted i huset så vi ikke finner dem) Nå er jeg møkk lei av å vaske etter dem og har jo også generelt lite tid til dem.
Jeg har alltid kun avlivet dyr når de har vært gamle eller syke så merker jeg sliter litt med samvittigheten her. Men trenger ikke noe som lager mer jobb enn vi allerede har her :/

Hva hadde du gjort?
 
Sitter å vurderer å ta de to kattene mine, og sliter litt med dårlig samvittighet.

Har to katter som er brødre. De er en 8-9 år gamle. De er lite koste, hovedsakelig kun med meg. Ellers er de generemt skvetne.
Alt det har egentlig vært helt ok til nå.

Men nå har de begynt å tisse inne. De vil ikke ut i snøen så da finner de seg et eller annet sted i huset som sønnens seng eller bukseskuff. ( de er på vaskerommet om natta så de ikke skal fryse, men så greier de å gjemme seg et sted i huset så vi ikke finner dem) Nå er jeg møkk lei av å vaske etter dem og har jo også generelt lite tid til dem.
Jeg har alltid kun avlivet dyr når de har vært gamle eller syke så merker jeg sliter litt med samvittigheten her. Men trenger ikke noe som lager mer jobb enn vi allerede har her :/

Hva hadde du gjort?

For 2 uker siden til er katten min på 6 år etter lengre tid med avføring og tissing inne. Det verste eg har vært med på, for jeg var utrolig knyttet til katten.
Dersom det bare hadde vært meg, så hadde eg gjerne taklet vaskingen en stund til, men når den gikk i babyklærne måtte eg gi opp... Veterinæren sa at når det var atferdsproblemer på katt, så var det så og si umulig å få bukt på..

Eg vet eg gjorde det rette, selv om det var tøft da, og det er tøft nå...
 
Hadde tatt dem, det ville jeg ikke nølt med. Som hun over her sier, vanskelig å bli kvitt adferdsproblemer hos katter, og når de er så gamle som 9 år er det lite å gjøre med det.
 
Jeg ville også tatt dem. Tror det bare blir tungt og mye ekstra arbeid for deg om du må passe på at ingenting ligger tilgjengelig slik at kattene kan tisse på det, og vaske alt samtidig som du må passe ekstra på kattene..
 
Takk for svar. Det gjør det liksom litt lettere med forståelse på det. Merker jeg ikke kommer til å savne å ha dyr nå, da det bare er mye ekstra jobb nå, men får jo dårlig samvittighet når jeg ser dem da :/ Går nok mot at vi tar dem, kosta jo "bare" 2000 (!). Men viktig at det gjøres ordentlig da.
 
Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt livet av friske dyr, da jeg synes det er totalt uakseptabelt. Det er levende skapninger med tanker og følelser akkurat som oss og ikke en ting man kvitter seg med når problemer oppstår.

Jeg hadde funnet løsningen til hvorfor de har begynt å tisse inne også hadde jeg jobbet med problemet. Det er et ganske vanlig problem og det finnes høyst sannsynlig flere tiltak det går ann å prøve.

At man ikle har tid eller ork er på ingen måte gyldig grunn til å drepe
 
Regner med du har dokasse til de inne? Få katter som vil ut på vinterstid for å gjøre fra seg, spesielt etterhvert som de blir eldre. Har man ikke kasse inne, vil mange demonstrativt tisse inne hvis de vegrer seg for å gå ut.

Ellers er tissing inne (utenfor kassen) et veldig sikkert tegn på urinveisinfeksjon eller krystaller i urinen. Enkelt å sjekke og enkelt å behandle.

Forøvrig er det sjeldent at atferdsproblemer hos katt kommer plutselig, men det har kan ha med endringer i familiesituasjonen - som at man får barn.
 
Jeg hadde selvfølgelig ikke tatt livet av friske dyr, da jeg synes det er totalt uakseptabelt. Det er levende skapninger med tanker og følelser akkurat som oss og ikke en ting man kvitter seg med når problemer oppstår.

Jeg hadde funnet løsningen til hvorfor de har begynt å tisse inne også hadde jeg jobbet med problemet. Det er et ganske vanlig problem og det finnes høyst sannsynlig flere tiltak det går ann å prøve.

At man ikle har tid eller ork er på ingen måte gyldig grunn til å drepe
Hadde det vært problemer som kom nå så hadde vi selfølgelig tatt masse tiltak. Dette er ting som har vært i alle år egentlig. Dette er litt sære katter som ikke ble nok sosialisert når de var små, jeg har vært glad i dem og prøvd å jobbe med dem, uten stort hell.
Men nå har det bare ballet på seg og når det blir mer jobb å ha dem enn det er glede i dem så blir det litt for dumt. Man må stadig følge med dem om de tisser inne eller hopper opp på benken for å finne en matbit eller drar opp døra for å forsyne seg av matsøpla. :/ jeg synes jo det er veldig trist, man er jo glad i de særingene
Regner med du har dokasse til de inne? Få katter som vil ut på vinterstid for å gjøre fra seg, spesielt etterhvert som de blir eldre. Har man ikke kasse inne, vil mange demonstrativt tisse inne hvis de vegrer seg for å gå ut.

Ellers er tissing inne (utenfor kassen) et veldig sikkert tegn på urinveisinfeksjon eller krystaller i urinen. Enkelt å sjekke og enkelt å behandle.

Forøvrig er det sjeldent at atferdsproblemer hos katt kommer plutselig, men det har kan ha med endringer i familiesituasjonen - som at man får barn.
 
Hadde det vært problemer som kom nå så hadde vi selfølgelig tatt masse tiltak. Dette er ting som har vært i alle år egentlig. Dette er litt sære katter som ikke ble nok sosialisert når de var små, jeg har vært glad i dem og prøvd å jobbe med dem, uten stort hell.
Men nå har det bare ballet på seg og når det blir mer jobb å ha dem enn det er glede i dem så blir det litt for dumt. Man må stadig følge med dem om de tisser inne eller hopper opp på benken for å finne en matbit eller drar opp døra for å forsyne seg av matsøpla. :/ jeg synes jo det er veldig trist, man er jo glad i de særingene

Jeg må bare spørre, uten å være frekk. Er det at "de er mindre glede enn jobb" god nok grunn til å ta livet av unge friske levende individer? De er jo ikke en ting som kun er til for vårt velbehag. Har du forsøkt å omplassere dem?
Det kan godt hende de kan finnes seg et godt hjem et annet sted hvor de kan leve videre livene sine.

Jeg har en hund med seperasjonsangst. Det er mye jobb med en hund som ikke kan være alene kan jeg love deg, dvs at jeg betaler dagmammaer for å passe henne på dagtid, jeg tilrettelegger mye av livene våre rundt denne hunden... Koster meg rundt 3000 i måneden bare i pass. Hvis man skal noe som helst må det planlegges.

Det var jeg som valgte å få meg hunder. Jeg valgte dem, ikke omvendt. det er da mitt ansvar å gi dem et godt liv, selv om ikke alt ble så perfekt som man håpet på. Sånn er det med barn også.

De er individer med egenverdi! Du har to friske katter, med lange liv forran seg.
 
Det er forskjell på dyr og mennesker. Jeg hadde tatt dem tvert. Mye ekstra arbeid og styr. De har hatt er godt liv i mange år og bør være fornøyd med det.
 
Det er forskjell på dyr og mennesker. Jeg hadde tatt dem tvert. Mye ekstra arbeid og styr. De har hatt er godt liv i mange år og bør være fornøyd med det.

Du virker som en veldig empatisk person må jeg si!! Jeg håper ikke du har dyr med den holdningen du har, for dyr burde være en del av familien og ikke bare bruk og kast når man ikke orker/gidder mer!
 
Du virker som en veldig empatisk person må jeg si!! Jeg håper ikke du har dyr med den holdningen du har, for dyr burde være en del av familien og ikke bare bruk og kast når man ikke orker/gidder mer!

Jeg har dyr og de har det fint. Er ikke bruk og kast når de har levd i 8-9 år. Nå har de tydelige adferdsproblemer og i følge andre er disse vanskelige å bli kvitt. Så da må man velge. Avlivning ville vært mitt valg og jeg ønsker at trådstarter ikke skal ha dårlig samvittighet om hun velger det. Virker som mange andre er villig til å ofre hva som helst for dyrene sine og betaler i dyre dommer. Man må huske at dyr er dyr og ikke mennesker. Det er faktisk forskjell. Så får man velge da om man vil leve med kattepiss inne i flere år. Tipper du også hadde blitt lei.
 
Du virker som en veldig empatisk person må jeg si!! Jeg håper ikke du har dyr med den holdningen du har, for dyr burde være en del av familien og ikke bare bruk og kast når man ikke orker/gidder mer!

Trådstarter spurte om hva "du" hadde gjort og jeg svarte på det. Din påstand om at jeg virker lite empatisk har ingen ting med dette og gjøre og du burde respektere andres svar. Ro ned hormonene dine.
 
Jeg må si meg enig i StineT92 her. Dyr er ikke ting, man burde prøve andre alternativer før man går så drastisk til verks å ta et liv.
Husk, selv om vi setter oss selv høyt er faktisk mennesker dyr. Den eneste forskjellen er at vi har en annen tankegang og stor makt over andre.

Til trådstarter:
Min yngste katt begynte å tisse inne når han var 6 år.
Jeg kjøpte en sprayflaske med Getoff og sprayet de plassene jeg vet han tisset eller regnet med at han kunne prøve på. En gang i uken, tok meg et par minutter per gang. Han sluttet etter første spray.
Jeg vil råde deg til å prøve det eller å få omplassert de.
 
Jeg har dyr og de har det fint. Er ikke bruk og kast når de har levd i 8-9 år. Nå har de tydelige adferdsproblemer og i følge andre er disse vanskelige å bli kvitt. Så da må man velge. Avlivning ville vært mitt valg og jeg ønsker at trådstarter ikke skal ha dårlig samvittighet om hun velger det. Virker som mange andre er villig til å ofre hva som helst for dyrene sine og betaler i dyre dommer. Man må huske at dyr er dyr og ikke mennesker. Det er faktisk forskjell. Så får man velge da om man vil leve med kattepiss inne i flere år. Tipper du også hadde blitt lei.

Min katt ble nesten 23 år

Disse kattene er unge, det er helt vanlig for katter å bli ihvertfall det dobbelte av hva ts sine katter er.

Selvfølgelig hadde jeg blitt lei av å leve med kattepiss, jeg hadde funnet en løsning på problemet, evt omplassert kattene.
 
Back
Topp