Å ta feber

An9e

Glad i forumet
Hei,
når vi tar feberen under armen så skal vi plusse på 0,5 grader. Er det sånn i stumpen også? Eller skal vi plusse på mer eller mindre? [&:]

Litlå holde på å bli forkjøla, og har nå 37.9, noe som ikke er feber, men legger jeg til 0,5 har hun jo litt..

Ingen pluss eller minus når du måler i stumpen nei. Det er den mest nøyaktige målingen[;)]

når den tas i munnen ellerunder armen skaldu plusse på, tror det er 0,5ja. men i stumpen skal du ikke legge til eller trekke fra noesom helst.=)

Jahoo litlå har ikkje feber [:D]

Takk takk [:)]

Forresten så står dette på aptoteket sin side (http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/feber-og-smerter/feber-hos-barn?gclid=CLH5jLKDvaACFUVB3godljaOTQ)

Hvordan måler du kroppstemperaturen?
Det anbefales å måle temperaturen i endetarmen for å få det sikreste resultatet. Bruk digitalt termometer. Termometerbeskyttelse til engangsbruk sørger for god hygiene.

•Måles temperaturen i munnen, er denne ca 0,5 grader lavere enn temperaturen målt i endetarmen.
•Måling med øretermometer går raskt, men målingene er mer upålitelige, spesielt hos barn under tre år. Det viktig å følge bruksanvisningen nøye og helst ta flere målinger samtidig (for eksempel 3 stk) slik at man ser at man får samme temperatur.
•Pannetermometer måler temperaturen raskt og hygienisk. Også her bør temperaturen måles noen ganger for å sammenligne resultatet,
Måling av temperatur i armhulen anbefales ikke, da temperaturen her kan variere med inntil 1 grad. Resultatet kan derfor bli svært usikkert.

Greit å vite - takk takk :)?
Har forresten ikkje tatt under armen på hu, kun i stumpen ;)

ORIGINAL: An9e

Hei,
når vi tar feberen under armen så skal vi plusse på 0,5 grader. Er det sånn i stumpen også? Eller skal vi plusse på mer eller mindre? [&:]

Litlå holde på å bli forkjøla, og har nå 37.9, noe som ikke er feber, men legger jeg til 0,5 har hun jo litt..

Skjønner ikke helt dette. 37,9 er da feber det vel?

ja,det må da være 38 liksom?
ORIGINAL: marimari

Hei,

Jeg pleier å regne på desimalen, altså er 37,9 ikke feber, men veit ikke om det er riktig. Tror de kaller det subfebril i medisinen, altså nesten feber [:)]

oki,jeg har ikke gidd febernedsettene før ved 38,5 ca,men tenkte at alt over 37,5 var feber,lærer hver dag gitt!!

ORIGINAL: ohBaby!

oki,jeg har ikke gidd febernedsettene før ved 38,5 ca,men tenkte at alt over 37,5 var feber,lærer hver dag gitt!!

Samme her.
Men termometeret skal være rimelig nøyaktig kalibrert hvis de desimalene skal være helt riktig. Er det 37,9 så tenker jeg at det er 38 og at han har lav feber.

Veldig aktuell problemstilling faktisk. Han har lagt mellom 37,5 og 38,5 de siste dagene...[&:]

helt enig.

Samme her.
Men termometeret skal være rimelig nøyaktig kalibrert hvis de desimalene skal være helt riktig. Er det 37,9 så tenker jeg at det er 38 og at han har lav feber.

Veldig aktuell problemstilling faktisk. Han har lagt mellom 37,5 og 38,5 de siste dagene...[&:]

Vil ikkje sei at hu har feber på 37,9, men d e jo meg. Men merka kje någe på na, tog bare tempen for å sjekka. Hu hoste litt, og litt snue, men utenom d e hu heilt i hundre [:D]
Hadde heller ikkje gitt febernedsettende før hu evt hadde hatt nærmere 39, eller sikkert litt øve d å. I spedbarnsboken står d at d ikkje bør gis før d 39,5, men ville nå sett an formen nas generelt [:)]

ser seff an formen,ved tydelig ubehag har jeg ingen betenkeligeter med å gi smertestillende ved 38,5,er jo ikke kun for feber man gir det!

Hei,

i følge barnelegen vår og legene på riksen da vi var der, er det ikke feber om tempen er under 38 på barn. men det er jo klart det er i grenseland. også er det forskjell på normal-temp på morgenen og kvelden.. alle har oftest litt høyere temp på ettermiddag/kveld. så jeg vil ikke kalle det feber med 37,9, men ville sjekket igjen om en times tid eller to for å kontrollere at den ikke stiger.

ser seff an formen,ved tydelig ubehag har jeg ingen betenkeligeter med å gi smertestillende ved 38,5,er jo ikke kun for feber man gir det!

veldig enig her!!! vi har samme tanker!

ORIGINAL: 3barnsmor*30

Hei,

i følge barnelegen vår og legene på riksen da vi var der, er det ikke feber om tempen er under 38 på barn. men det er jo klart det er i grenseland. også er det forskjell på normal-temp på morgenen og kvelden.. alle har oftest litt høyere temp på ettermiddag/kveld. så jeg vil ikke kalle det feber med 37,9, men ville sjekket igjen om en times tid eller to for å kontrollere at den ikke stiger.

Mini her er i alle fall merkbart varmere når han har 38 i kroppstemperatur. Da kan jeg også se det på at han har røde kinn og er blank i øynene. Så det er nok litt individuelt...

Ellers så har han over 39 nå og er fortsatt blid bare litt mer klengete, så ikke så lett å se det på humøret i alle fall. Skjønnasen! [:)]

d komme heilt an på ke kroppstempraturen e når en e friske, har lest en plass at sjå nogen kan 37,5 vær feber. så d e nok litt avhengig av kropstempraturen til hver enkelt

Back
Topp