Å sovne ved brystet - en uvane?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
Ja begge mine har sovnet mye ved puppen når de var små og det er bare herlig :-) slitsomt til tider, men fortsatt god kos for alle :-)

Savner når lille klumpen min sovna på brystet mitt.. etter at han var ferdig og drikke pupp la han alltid det lille hode sitt oppå puppen og la seg til for å sove <3 ååh husker den deilige følelsen og varmen og så trygg han nok må ha følt seg :) <3

Sovnet ved puppen til han var 14 måneder:) bare kos for vår del:)

Jeg er heller litt imot det jeg da. Har hørt om alt for mange som sliter med barn som kun kan ammes i søvn og som bruker timer, uker og måneder på å venne dem av med det. Her har begge mine sovnet lett ved brystet, men da har jeg prøvd å vekke dem. Er de mette pakker jeg bort puppen. De har likevel fått masse nærhet og minste på 4 måneder sover fortsatt i armene mine rett som det er. På kveldstid ammes han til han er mett før jeg legger han over i egen seng. Han ligger ofte og titter og spreller litt før han sovner, men gråter sjeldent. De gangene han gråter får han sutt og kosefille og sovner som en stein. Gjorde det samme med eldste og han har aldri vært noe problem å legge. Jeg mener at man fint kan gi både nærhet og kos uten at puppen er involvert!
Vi har prøvd begge deler, og må si at det var 100% lettere med legging og soving med han som fikk sovne ved puppen enn med han som ikke fikk det :o
Leggingen ble mye mer positiv for han som fikk sovne ved puppen så han har kun gode opplevelser, og når vi skulle avvende tok vi det sakte men sikkert.
Vi strever enda med legginga på han som ikke fikk sove ved puppen.. Han har negative opplevelser rundt legging og soving, skulle SÅ ønske jeg kunne skrudd tilbake tiden å gitt han det samme som lillebroren :(

De som bruker så lang tid på å venne av gir nok heller opp for lett og står ikke på sitt :o

Men dette er jo min erfaring da :)

Minsten her ble ammet i søvn ganske lenge. Etter hvert fant han selv ut at han kunne sovne uten den.
der og da var det kjipt å ha sovende baby oppå seg til alle døgnets tider, men nå savner jeg det. Er så sjelden de sovner på fanget når de vokser til.

Vi har prøvd begge deler, og må si at det var 100% lettere med legging og soving med han som fikk sovne ved puppen enn med han som ikke fikk det :o
Leggingen ble mye mer positiv for han som fikk sovne ved puppen så han har kun gode opplevelser, og når vi skulle avvende tok vi det sakte men sikkert.
Vi strever enda med legginga på han som ikke fikk sove ved puppen.. Han har negative opplevelser rundt legging og soving, skulle SÅ ønske jeg kunne skrudd tilbake tiden å gitt han det samme som lillebroren :(

De som bruker så lang tid på å venne av gir nok heller opp for lett og står ikke på sitt :o

Men dette er jo min erfaring da :)
Ja, de er jo dessverre veldig forskjellige disse barna, så det som funker for meg trenger jo ikke å funke for andre :) Hadde en av gutta grått mye ved legging hadde jeg sikkert også ammet de i søvn om det funket.

Sånn til syvende og sist så operer jeg med at alt som ikke behøves er unødvendig når det kommer til soving. Om guttene ikke trenger å ammes i søvn så gjør jeg det ikke ( Det betyr naturligvis ikke at de ikke får masse kos og nærhet), om de ikke trenger babynest eller å bli svøpt for roe seg så bruker jeg det ikke, om de ikke trenger uro over senga så bruker jeg det heller ikke, om de ikke trenger sutten hver gang de skal sove så får de den ikke osv.

Dette har i alle fall fungert supert på eldste som er snart tre og minste på snart 4,5 mnd. Eldste har aldri blitt svøpt, brukt nest eller hatt uro. Han ble sjeldent ammet i søvn og sluttet med sutt av seg selv ved 8 mnd. Han har alltid vært en drøm å legge! Minste bruker foreløpig sutten noe mer enn eldste, men ellers finner han søvnen fint selv både på dag og kveld og da kun med sutten. Han har heller ikke noen uro og babynestet har vi kun brukt for soving i lekegrinda på dagtid.

Last edited:
Jeg har faktisk merket på lillebror at de gangene han har sovnet ved kveldsammingen og jeg legger han over i senga uten at han våkner så våkner han alltid etter ca. 30 min og gråter. Da må vi opp og gi sutt/bøsse før han sovner igjen for natten. De gangene han finner søvnen selv skjer det ikke. Akkurat som at han blir fornærmet når han forstår at jeg har forsvunnet uten at han fikk det med seg :p

En annen ting jeg tenkte på er , hva gjør dere når de får tenner da? De anbefaler vel tannpuss etter amming? Jeg tenkte nemlig å gjøre om på leggerutinene her snart og amme han før kveldsstellet da jeg regner med tenne ikke er så langt unna og da han likevel finner søvnen greit selv. Greit å ha vendt han til det før tennene kommer tenkte jeg.

Back
Topp