Å snakke

❤☆Mamma til william☆❤

Blir kjent med forumet
Hei, har en gutt på 19mnd ,prater ikke noe særlig ,bare babling helst og llitt mamma og pappa,hei . Tror dere at dette er av bekymring?
Går i bhg hører ikke de sier noe på dette (bare ei mor som tenker og lurer)
Takk på forhånd :happy:
 
Språket er veldig stor variasjon. Noen snakker ikke før de er 3-4 år.

Mi er 2 år og har god språkforståelse, og gjør seg forstått med å peke og si enkelte ord. Jeg vil ikke si det er bekymringsfullt egentlig :happy:
 
Nei det høres ganske vanlig ut :)
Og barn er såå individuelle i når de lærer ting de første årene. Sønnen min var på det nivået du beskriver her i denne alderen, hadde nok maks 10 ord. Og det var mest mamma, pappa og nei han sa uansett.
Mens jenta mi som er 19mnd nå har begynt å lage setninger med 2-4 ord. Feks «sove senga mamma» (hun vil sove i min seng) eller «mista smokk». Hun kan herme etter det meste og sier lange ord som krokkodille, dopapir eller klinkekule. Men det her er helt andre enden av skalaen. Hun er kjempetidlig med språk, og synger også flere forskjellige sanger.

Hos henne har jeg sett gradvis utvikling av språk fra hun var 12 mnd, mens jeg hos gutten min synes det sto stille i månedsvis inntil han plutselig nærmest over natta begynte å lage setninger. Det var nok rett før han fylte 2 år, så der jenta mi er språklig nå, der var sønnen min først 6 måneder senere.

Så lenge det ikke er grunn til å tro at han har nedsatt hørsel/væske i øret, høres det ganske normalt ut det du beskriver. Og det er viktigere med språkforståelse. For eksempel at du kan be barnet hente eller peke på en leke. :)
 
Ungar utvikle seg forskjellig. Viss barnehagen ikkje e bekymra bør ikkje du vara det heller. Be om å snakke med pedleder, så kan dokke se koss det går. Barnehagen kan følge ekstra med.
Viktig å snakke med ungen om alt dokke gjer/ ser på, lese i bok stimulere språkutviklingen.
 
Du har vel fått litt svar nå, men en annen ting er at noen unger står mest bare og "lagrer" språk. De snakker nesten ingenting, før det plutselig løsner, og prater *masse*, som om de bare har lagret ord og setninger tidligere.
Min nr2 var sånn. Sa ikke så mye til hun var to år, men plutselig løsna det, og innen hun var 3 år hadde hun bedre språk enn søsteren hadde som 5åring. :p
 
Mi jente på 19 mnd har heller ikke mye språk. Mest babling. Fått en del ord den siste mnd da. Det kommer, bare vent
 
Back
Topp