Å sette inn 1 eller 2 embryo?

12345

Andre møte med forumet
Hei. Vi har vært til egguthenting i dag på privatklinikk,og fikk i oppgave å tenke på om vi vil sette inn 2 eller 1 befrukta egg såfremt befruktning er vellykket. Klinikken sa de ville komme med sine anbefalinger. Men hvorfor gir de da oss i oppgave å tenke over om vi vil sette inn ett eller to embryo? Noen som har gjort seg noen tanker rundt problemstillingen? Hva er fordeler ulemper? JEg ønsker størst mulig sjanse for å bli gravid og jeg begynner å dra på åra. Er i fin form og en ny prøverørs runde kan jag godt være foruten hvis det er greit å få tvillinger.
 
Jeg skal sjøl ha IVF i mars. Fikk inntrykk av at de skulle sette inn et egg uansett. Men kunne jeg valgt så hadde jeg sagt to... Har prøvd å bli gravid i fire år nå, så om det blir tvillinger så er det helt toppers. Og så slipper det gå så lang tid før unge nr 2 kommer. Da har vi i såfall allerede to. Sånn tenker jeg da. Du er heldig som kan velge. Jeg tror ikke vi får den muligheten...
 
Skjønnar kva du tenkjer på!  Eg tenkte heile tida at eg berre ville få sett inn eit egg, men dei anbefalte oss å sette inn to, då det er større sjanse for at eit av dei festar seg... For vår del var det snakk om ICSI og då brukte dei å sette inn to i alle fall.  Det såg ut som det skulle gå bra på fyrste forsøk, men so skar det seg i 6. veke.  Det var eit av to som hadde festa seg då, men slapp taket.  For neste runde er eg ikkje i tvil om å få sett inn to, sjølv om sjansen for tvillingar aukar.  Då er det vel berre dobbel lykke? Håpar det ordnar seg for dåkke!  Lykke til med innsetting og vidare...[;)]
 
Jeg fikk satt inn to egg i november. Fikk beskjed på sånn samtaletime noen måneder før, at dem ikke satte inn to egg lenger (bare ved spesielle tillfeller). Når jeg kom til egginnsetting sa dem at dem kom til å sette inn to egg, hvis det var greit for oss. Det var jo det, hadde egentlig ikke tenkt på det, for det var jo ikke vanlig lenger. Men men vi satte inn to egg. Og begge sitter. Vi venter tvillinger i Juli. Grunnen til at dem gjorde det, vet jeg ikke. Men det var bare 3 av 10 befruktede egg som var av god kvalitet. Og kunne ikke fryse ned noen, for dem hadde ikke overlevd opptiningen. Ikke godt å si hvorfor dem gjorde det, men gleder meg nå til å få tvillinger, blir en stor utfordring, men spennende!!
Ønsker dere lykke til!!!  
 
Jeg var i Porsgrunn og fikk gjennomført ICSI, og også der er det vanlig å sette inn et egg. Men jeg fikk beskjed om å velge et eller to egg dersom bare tre ble vellykket befruktet. Men heldigvis ble alle fire vellykkede, og nå har jeg tre på frysen [:D]
Sjansen for tvillinger øker med 25% med to egg.....
De aller aller fleste steder bruker nå bare ett egg om ganga.
 
Fikk satt inn 2 egg i Tromsø. Da var det iallefall vanlig å sett inn 2, men de snakket om at dette skulle endres pga. sjansen for tvillinger. Jeg mistet den ene i uke 6, mens Frida klamret seg fast.[:)]
 
Jeg anbefaler dere å sette inn to egg, da er jo sjansen større for at det blir noe. Og når man setter inn to egg er det en fjerdedels sjanse for at det blir tvillinger hvis du blir gravid, men det er en kalkulert "risiko" det er verdt å ta. 
Jeg fikk satt inn to egg 11. juni 2005, og det ene egget festet seg og alt gikk greit med svangerskapet. Mia kom til verden 28. februar 2006 [:)]
Nå vil vi gjerne ha fler, og kommer til å sette inn to egg i løpet av våren/forsommeren. Jeg fylte akkurat 34, så klokka tikker...[:D]
 
Jo, jo, jo!! Hvis dere vil sette inn to egg må dere si i fra om det, det har dere krav på. Bare vær tydelig på det, så bør ikke det være noe problem (vel og merke hvis begge de befruktede eggene er av god/akseptabel kvalitet).
 
Vi fikk spørsmålet når vi var på Ullevål, og synes det var greit å drøfte alternativene for oss selv. Vi kom fram til at vi ville sette inn to egg, slik at sjansene økte. Vi er registrert med såkalt "uforklarlig barnløshet", dvs. det er ikke funnet noe galt med verken meg rent fysisk eller sædkvaliteten, og det var god kvalitet på eggene. Likevel var det fullt mulig å velge å sette inn to, slik som vi gjorde.
 
Eg blir 34 i år og!  Det er litt skummelt... Føler meg jo som ein ungdom i haudet mitt [;)]. Satsar på to egg i neste omgong og... Alte r betre enn ingenting! 
 
På vårt tredje forsøk ble vi spurt om vi ville ha ett eller to egg inn, jeg sa to uten å tenke meg om, tenkte kun på at det økte sjansen for en graviditet. Jeg visste jo at det kunne bli tvillinger, men trodde aldri at begge ville fest seg, men det gjorde de!
Vi er kjempeglade for å få tvillinger og gleder oss masse, men det er mye mere slitsomt å gå med to og komplikasjonene er større og flere. Hadde jeg lest mer om tvillinggraviditet så hadde jeg nok tenkt meg om en gang til.
Jeg er nå i uke 25 og er like stor som en som bærer èn er i uke 33, så det er tungt i mye lengere tid. Og kontrollene er maaange, noe jeg selvfølgelig er veldig glad for, men det er jo en grunn til det.
Men igjen, jeg er utrolig glad for begge babyene mine og utfordinger og problemer er til for å løses ikke sant. [;)]
 
KORLEIS GJEKK DET? No har dåkke vel vert gjennom innsettinga også? Vart det eitt eller to? Fekk du nåken igjen som kunne frysast?  Kryssar alle fingrar!!! [;)]
 
Back
Topp