Å roe ned

BK92

Forelsket i forumet
Hvordan roer dere ned før hvil/natt? Måtte dere øve på det eller trene på det slik at barnet lærte seg det?

Jenta vår er 14 mnd og superaktiv, sitter aldri stille og det er vel helt normalt. På kveldene demper vi lyset og blar i bøker men det roer henne ikke ned i seg selv, så lurer på om vi må trene på det mer systematisk eller er det bare en aldersgreie? Full forståelse for at det er megakult å endelig gå hvor man vil og få ting til å skje :)

Aldri gjort noe spesielt selv , men i barnehagen jeg jobber så setter vi på rolig musikk

Vel, jeg lurer fortsatt på hvordan vi kan få det best til med han på 3 :hilarious: han blir hyper når han er sliten/trøtt.
Han sitter riktignok helt som en pudding hvis jeg skrur på tv, men da er det jo full aktivitet i hodet hans så det er ikke noe nedroing der hvertfall :p

Å bade har fungert ganske bra, og da han var i din sin alder bar jeg han på ryggen mens jeg gjorde husarbeid mot slutten av dagen.
Nå tenkte jeg å sjekke ut litt barneyogaøvelser for han på 3, men det er sikkert litt tidlig ved 14 mnd.

Opplever det som veldig vanlig at barn ikke setter seg ned for å roe seg mot kvelden og at veldig vanlig tegn på trøtt/sliten er hyperaktivitet :) mange må komme seg helt til soverommet før de faktisk begynner å roe ned.

Barn blir roligere av rutiner, så jeg ville bare fortsatt med det. Dere har sikkert en ganske fast rekke med ting som skjer når det nærmer seg leggetid.

Vel, jeg lurer fortsatt på hvordan vi kan få det best til med han på 3 :hilarious: han blir hyper når han er sliten/trøtt.
Han sitter riktignok helt som en pudding hvis jeg skrur på tv, men da er det jo full aktivitet i hodet hans så det er ikke noe nedroing der hvertfall :p

Å bade har fungert ganske bra, og da han var i din sin alder bar jeg han på ryggen mens jeg gjorde husarbeid mot slutten av dagen.
Nå tenkte jeg å sjekke ut litt barneyogaøvelser for han på 3, men det er sikkert litt tidlig ved 14 mnd.

Opplever det som veldig vanlig at barn ikke setter seg ned for å roe seg mot kvelden og at veldig vanlig tegn på trøtt/sliten er hyperaktivitet :) mange må komme seg helt til soverommet før de faktisk begynner å roe ned.

Barn blir roligere av rutiner, så jeg ville bare fortsatt med det. Dere har sikkert en ganske fast rekke med ting som skjer når det nærmer seg leggetid.

Kjekt å høre at ikke ALLE roer seg ned om kvelden, fikk liksom inntrykk av det .. som man jo lett gjør når man leser og leter. Hun turner litt i sengen men alt i alt synes jeg hun roet seg ganske raskt på rommet, ble bare så usikker på om man liksom skulle få det til før man gikk på soverommet :P

Ingen TV før leggetid og noen rutiner, så tror vi fortsetter slik da :D

Kjekt å høre at ikke ALLE roer seg ned om kvelden, fikk liksom inntrykk av det .. som man jo lett gjør når man leser og leter. Hun turner litt i sengen men alt i alt synes jeg hun roet seg ganske raskt på rommet, ble bare så usikker på om man liksom skulle få det til før man gikk på soverommet :p

Ingen TV før leggetid og noen rutiner, så tror vi fortsetter slik da :D

Høres bra ut det altså :D
Vi hr hvertfall merket at når vi kommer igang med leggerutinene for kvelden så er han i gog flyt frem til han er i senga og veldig innstilt på alt som skal gjøres på vei til soverommet. Men han turner fortsatt rundt i senga mens vi leser bok, sånn før han etterhvert faller til ro. Det finnes helt sikkert, men de fleste småbarn jeg har sett, typ under 5 år, blir speedy av å bli trøtte heller enn at de setter seg ned og slapper av :p

Har aldri gjort noe for å roe de ned før sengetid. De sitter rolig å spiser kveldsmat, men ikke noe mer enn det. De har alle tre funnet roen fort i senga.

Min datter er 13 mnd og hun er turbo konstant, men vi har funnet ut at hvis vi går en tur, samme hvor lang, før leggetid så roer hun seg godt ned da. Så vi gjør det som en roe-ned-tid før legging. Hun girer seg opp igjen når hun er hjemme igjen, men da vet vi at hun gjør det fordi hun er sliten og vi går rett til stelling og natta. Musikk, bøker, bad osv har null effekt på henne:joyful:

Eldste på 4 år er heilt turbo, spesielt når ho er trøtt. Men ho roer fort ned når ho kjem på rommet og opp i senga og sovner fort. Minste på snart 2år er roligere type, ho setter seg gjerne for å bygge duplo eller finner seg ei bok ho vil sjå i.

Vi har fast rutine med barnetv før leggetid. Veit det er mange som er uenige i det, men vi synes det funker.

Vår (snart 3) er som regel rimelig turbo helt frem til han kommer opp i sengen. Da bruker vi omtrent en time på kveldsmat, bad, stell, og boklesing, og så synger vi nattasanger i sengen. Når det er jeg som legger, roer han seg som regel fint ned når jeg synger nattasanger og holder ham i hånden mens han ligger i sengen, til tross for at han løper hoiende omkring på vei opp til soverommet og er helt giret. Når pappaen legger bruker han derimot laaaang tid på å roe seg på soverommet også, bare tull og tøys..

Vår (snart 3) er som regel rimelig turbo helt frem til han kommer opp i sengen. Da bruker vi omtrent en time på kveldsmat, bad, stell, og boklesing, og så synger vi nattasanger i sengen. Når det er jeg som legger, roer han seg som regel fint ned når jeg synger nattasanger og holder ham i hånden mens han ligger i sengen, til tross for at han løper hoiende omkring på vei opp til soverommet og er helt giret. Når pappaen legger bruker han derimot laaaang tid på å roe seg på soverommet også, bare tull og tøys..
Slik er det her også med vår 3åring:p roer seg fint med meg, men med pappaen herjer han. Kan ha mye å si her at pappaen ikke tar det helt rolig han heller da :hilarious:

Eldste på 4 år er heilt turbo, spesielt når ho er trøtt. Men ho roer fort ned når ho kjem på rommet og opp i senga og sovner fort. Minste på snart 2år er roligere type, ho setter seg gjerne for å bygge duplo eller finner seg ei bok ho vil sjå i.

Vi har fast rutine med barnetv før leggetid. Veit det er mange som er uenige i det, men vi synes det funker.
De gangene vi har sett en episode med Baby Jake eller lignende før leggetid så merker vi ikke noe forskjell fra andre kvelder, så tror i grunnen ikke det er problematisk for oss heller :) Vi har bare fått det slik at fra 17 til 18 er det «familietid» på gulvet i stua.

Back
Topp