Å reise tidlig fra sykehuset

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Dere som reise hjem kort tid etter fødsel, fikk dere noen reaksjoner? Altså av familie :)

Jeg fødte en lørdagskveld og dro hjem dagen etterpå. Flere har kommentert på det og syntes det var tøft gjort, nesten litt risikosport :p Ingen har sagt det med kritikk, altså, bare i overraskelse. Hadde det vært førstemann hadde jeg skjønt dem, men dette er vår tredje. Jeg var ikke helt forberedt på det da jeg leser mye inne her om damer som reiser hjem bare timer etter fødsel.
 
Last edited:
Jeg bor i utlandet og her er det helt vanlig å dra hjem bare timer etter fødselen. Bare de som har behov for det som er på sykehuset lengre enn 24 timer, førstegangs eller ei. Vet om flere førstegangsfødende som har reist hjem 8-10 timer etter fødsel. Man får likevel hjemmebesøk av jordmor i dagene etter fødsel, det gjør det kanskje litt mer overkommelig? :happy:
 
Dere som reise hjem kort tid etter fødsel, fikk dere noen reaksjoner?

Jeg fødte en lørdagskveld og dro hjem dagen etterpå. Flere har kommentert på det og syntes det var tøft gjort, nesten litt risikosport :p Ingen har sagt det med kritikk, altså, bare i overraskelse. Hadde det vært førstemann hadde jeg skjønt dem, men dette er vår tredje. Jeg var ikke helt forberedt på det da jeg leser mye inne her om damer som reiser hjem bare timer etter fødsel.

Reiste fra sykehuset 19/20 timer etter fødsel denne gang, med nr to etter 22 timer.
Har fått noen reaksjoner, men mer som i overraskelse over at det går an så fort.
Vi fikk oppfølging fra jordmor her vi bor første uken hjemme, kom hjem til oss to ganger :)
 
Nå har ikke jeg født enda, men jeg kommer til å dra omtrent så fort jeg får lov/det er forsvarlig. Når man har en liten hjemme fra før, så tenker jeg det er ganske naturlig å ville dra hjem raskere enn med nr 1, pluss at man trenger mindre tid på å venne seg til en nyfødt sammenlignet med det sjokket man får første gang :hilarious:
 
Dro hjem 14 timer etter fødsel. Kun pga fødsel på kveld. Ellers hadde jeg dratt før. Det var ingen problem for de på sykehuset at jeg dro. Alle prøver ble tatt 2 dager etter. (Vi bor 10 min fra sykehuset)
 
Dro hjem altfor tidlig. Formen var elendig. Familien syntes jeg dro hjem for tidlig:p
 
Vi reiste hjem 6 timer etter fødsel. Folk synes det var tidlig. Men ingen hadde reagert om vi reiste hjem etter ei natt. Det gjorde jeg med nummer to.
 
Reiste hjem dagen etter, da de synes det var fint vi ble til legesjekk om morgenen, men kunne egentlig fint ha dratt hjem samme dag. Ingen kommentarer på det. De fleste skjønte fint at jeg ville hjem til storesøster:)
 
Med nr 3 kunne jeg reise hjem 2-3 timer etter fødsel om jeg ønsket (etter de 2 timene på føden når de sender en videre til barsel/barselhotellet). Endte meg å velge å være på barselhotellet de dagene jeg kunne rett og slett for å slippe å reise tilbake for prøvene. Har ca 20-25 min kjøretur til sykehuset
 
Vi dro også dagen etter fødsel. Ville hjem til storesøster. Har ikke fått noen reaksjoner på det. Det hadde jo ikke hatt noe å si om vi hadde vært noen døgn på et barselhotell. Vi dro jo så klart tilbake for nyfødscreening og veiing på dag 3 uansett.
 
Ble så stressa av babyen min som bare skreik og jeg likte ikke å være der alene. Var veldig ensom. Samboer var hjemme med den andre ungen vår.

Uff, det skjønner jeg veldig godt! Håper det gikk seg til da du kom hjem i alle fall :)
 
Noen syns det var raskt å reise hjem dagen etter, men ingen som reagerte noe spesielt på det.
Fødte natt til en søndag, reiste hjem mandag formiddag. Måtte være 24 timer pga blodsukkertesting av babyen, jeg hadde svangerskapsdiabetes.
Ville reise hjem søndag kveld, men måtte da vente, dette var nr to for vår del.
 
Back
Topp