Å røyke på verandaen - egoistisk eller en selvfølge?

En blokk leilighet koster nesten det samme som hus i dag. Så det er tull.
Har man så store problemer med andre personer så bør man flytte flere kilometer fra nærmeste nabo,

De husene er ofte billige også ;)
Og du det er veldig få borettslag som kan nekte deg å holde dyr ;)
De kan ha det så mye de orker i vedtektene, men om de skal nekte deg dyr så må du vise til at dette er en vesentlig ulempe for andre.
Vi har vært igjennom dette og vant over borettslaget.
Heldigvis så bor vi ikke i blokk lenger, og skal aldri gjøre det igjen.
Det er altfor mange egoistiske personer i Norge og det handler kun om de.

Sent from my iPhone using BV Forum
Det er ikke tull hvis man leier. Dessuten, vis meg det huset du får til under 1,5 mill. I et område du kan bo uten bil.

Det er ikke tull hvis man leier. Dessuten, vis meg det huset du får til under 1,5 mill. I et område du kan bo uten bil.

Mange leier da helt frivillig selv om de kan få lån og kan eie. Det er ikke slik i dag at man ikke har råd til å eie fordi man leier. Kjenner mange som leier, selv om de fint kunne kjøpt seg en bolig til tre milioner ;)
Jeg har ikke sagt noe om at man må bo uten bil, det er i Norge nesten umulig om man ikke bor i en storby.
Velger man å bo i storby og tett, så ja da må man tolerer at naboen tar seg en røyk på sin veranda. Så enkelt er det. Man kan kjøpe seg en billig bil, billig hus å flytte lenger bort om man ikke takler at andre mennesker bor og lever ved siden av deg.
Man kan ikke be en på 80 år gå ned 4 etasjer fordi du ikke takler røyklukten.
Luften er for alle også for de personen som røyker ;)

Mange leier da helt frivillig selv om de kan få lån og kan eie. Det er ikke slik i dag at man ikke har råd til å eie fordi man leier. Kjenner mange som leier, selv om de fint kunne kjøpt seg en bolig til tre milioner ;)
Jeg har ikke sagt noe om at man må bo uten bil, det er i Norge nesten umulig om man ikke bor i en storby.
Velger man å bo i storby og tett, så ja da må man tolerer at naboen tar seg en røyk på sin veranda. Så enkelt er det. Man kan kjøpe seg en billig bil, billig hus å flytte lenger bort om man ikke takler at andre mennesker bor og lever ved siden av deg.
Man kan ikke be en på 80 år gå ned 4 etasjer fordi du ikke takler røyklukten.
Luften er for alle også for de personen som røyker ;)

Det er du som sier storby. Man kan fint bo i småbyer uten bil, for det er faktisk ikke alle som har råd til å kjøpe hverken bil eller bolig.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Det er du som sier storby. Man kan fint bo i småbyer uten bil, for det er faktisk ikke alle som har råd til å kjøpe hverken bil eller bolig.

Da får man finne ett hus der da, man kan til og med leie hus. Man må ikke eie de heller ;)
Ikke ha råd til kan gjelde for den som røyker også, men den personen skal bli kastet ut fra eget hjem. For naboen har ikke råd til å flytte og ikke tåler røyk lukt.
Det er ett slikt land vi bor i altså?

Røykerene kan røyke litt lenger unna, det er de som velger å røyke. Man kan ikke velge om naboen skal røyke. Tenk å ikke kunne lufte sin egen leilighet pga naboen..

Sent from my SM-T310 using BV Forum mobile app

Balkonggulvet tilhører leiligheten, men luften på balkongen er den som blåser rundt på fellesarealene :) Luften er for alle :)

Ja, nettopp. Luften er for alle. Synes du er rinèlig firkantet når du mener at ikke engang balkongen er ens egen..

Hva med sterk malingslukt? Er det forbudt å male verandaen sin? ;)
Er jo ikke sikkert naboen tar hensyn og bruker allergivennlig maling:P

Jeg tenker at på egen eiendom kan man Gjøre hva man vil så lenge man ikke generer naboen

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hva med sterk malingslukt? Er det forbudt å male verandaen sin? ;)
Er jo ikke sikkert naboen tar hensyn og bruker allergivennlig maling:P

Det er vel ikke forbudt nei, det er vel det som er litt av greia her. At så lenge det ikke er forbudt er det helt greit, uavhengig av hvor mange man plager. Jeg hadde reagert ja, om naboen malte verandaen sin med sterk maling fire ganger daglig, hele året. Jeg hadde nok spurt om vi kunne komme frem til en løsning som var litt mer overkommelig, og kunne fungere for alle parter.

Det er vel ikke forbudt nei, det er vel det som er litt av greia her. At så lenge det ikke er forbudt er det helt greit, uavhengig av hvor mange man plager. Jeg hadde reagert ja, om naboen malte verandaen sin med sterk maling fire ganger daglig, hele året. Jeg hadde nok spurt om vi kunne komme frem til en løsning som var litt mer overkommelig, og kunne fungere for alle parter.

Joda, ville reagert selv. Nå var 4 ganger daglig litt vel mye da:P
Man kan jo ikke kreve at naboen kjøper allergivennlig maling eller maler innenfor tidsrom sånn og sånn for da sitter jeg på terassen heller. Derfor jeg kom med det eks, for det blir litt samme sak. Ikke helt det samme, men litt;)

Når vi er hjemme på besøk hos min fam, så røyker faktisk flertallet i fam.besøker!!! Da er det vel heller vi som ikke røyker som bør ta hensyn?

Eller så får alle som røyker som skal flytte inn i blokk begynne med posjonssnus, hahah

Jeg mener at de må faktisk få bestemme selv de som røyker altså, men jeg skjønner godt det er ekkelt og plagsomt.. :S På lik linje med høy musikk, matlukter, barnegråt/krangel osv osv..
Men røykting er jo helseskadelig også da, så kjedelig om det siver inn på soverommet til ungene..

vanskelig problemstilling, men jeg mener de som røyker nesten må bare få lov å røyke på verandaen.

Jeg har derfor valgt å ikke bo så tett :P bor i boligfelt i enebolig, og veldig fornøyd med det :P

Joda, ville reagert selv. Nå var 4 ganger daglig litt vel mye da:P
Man kan jo ikke kreve at naboen kjøper allergivennlig maling eller maler innenfor tidsrom sånn og sånn for da sitter jeg på terassen heller. Derfor jeg kom med det eks, for det blir litt samme sak. Ikke helt det samme, men litt;)

Når vi er hjemme på besøk hos min fam, så røyker faktisk flertallet i fam.besøker!!! Da er det vel heller vi som ikke røyker som bør ta hensyn?

Eller så får alle som røyker som skal flytte inn i blokk begynne med posjonssnus, hahah

Poenget mitt var at røyk og maling ikke kan sammenliknes, siden det males såpass sjelden. Jeg tror ikke røyking av nabo én gang hvert 2.år på terassen er det store problemet for ikke-røykere :p

Jeg synes også det stiller seg annerledes til besøk, for du kan velge å la være å komme på besøk ;) Nå var det snakk om røyk som trakk inn i andres leilighet. Det er ikke bare å velge å la være å være hjemme.

Poenget mitt var at røyk og maling ikke kan sammenliknes, siden det males såpass sjelden. Jeg tror ikke røyking av nabo én gang hvert 2.år på terassen er det store problemet for ikke-røykere :p

Jeg synes også det stiller seg annerledes til besøk, for du kan velge å la være å komme på besøk ;) Nå var det snakk om røyk som trakk inn i andres leilighet. Det er ikke bare å velge å la være å være hjemme.

Neida, ser i ettertid at det var et dårlig eks. For de færreste maler så ofte som du sier!;)
Joda, selvsagt kan man droppe besøk. Men hva hvis man har besøket selv da...Skal man ikke invitere de som røyker?

Jeg har ingen fasitsvar altså, og jeg røyker som sagt ikke selv. Jeg irriterer meg grønn når naboen klipper gresset etter veslegutt har lagt seg, men lite jeg kan gjøre for han har jo lov!
Jeg mener at en røyker må få kunne røyke på sin egen terasse jeg! Det er helseskadelig ja, og hadde irritert meg grønn om det hadde sivet inn i våres leilighet. Men så sant det ikke står noen nedskrevne regler om at røyking ikke tillatt, så har de jo egentlig sin fulle rett.

Til dere som mener at hvis man har valgt å bo i blokk så får man tåle det: de fleste som bor i blokk gjør det fordi de ikke har råd til å bo i hus.

Nja... Det stemmer ikke helt. Velger man å bo i sentrum eller rett utenfor så klart det er dyrere med hus i mange tilfeller. Men flytter man litt lenger unna så fins det masse hus til lavere pris enn blokkleiligheter.

Vi valgte blokk først av flere grunner. Ene var tryggheten ved å ha borettslagleilighet som vår første bolig. Felleskapet, samt at veldig mye av det man må dekke selv som huseier, går inn under fellesutgiftene i borettslaget. Ergo, noen andre fikser det som må fikses! Så klart pris var et kriterie når vi kjøpte også, men ikke hovedgrunnen.

Neida, ser i ettertid at det var et dårlig eks. For de færreste maler så ofte som du sier!;)
Joda, selvsagt kan man droppe besøk. Men hva hvis man har besøket selv da...Skal man ikke invitere de som røyker?

Jeg har ingen fasitsvar altså, og jeg røyker som sagt ikke selv. Jeg irriterer meg grønn når naboen klipper gresset etter veslegutt har lagt seg, men lite jeg kan gjøre for han har jo lov!
Jeg mener at en røyker må få kunne røyke på sin egen terasse jeg! Det er helseskadelig ja, og hadde irritert meg grønn om det hadde sivet inn i våres leilighet. Men så sant det ikke står noen nedskrevne regler om at røyking ikke tillatt, så har de jo egentlig sin fulle rett.

Jeg mener man høflig kan be de som røyker gå et annet sted ja, når man er hjemme hos seg selv. Nå kommer jeg fra en familie hvor ingen røyker, så det har aldri vært en problemstilling for meg. En løsning som kan fungere for de fleste er sikkert mulig å komme frem til.

Ja, de har sin fulle rett. Jeg synes det er litt synd at enkelte mener at det å ha retten på sin side er å vise hensyn. For meg er ikke dette det samme.

Når det kommer til gressklipping, tenker jeg det er stor forskjell på om dette skjer regelmessig, eller en sjelden gang. Mye kan løses med en høflig tone, og gjensidig respekt og hensyn. Jeg tror de aller færreste gjør ting for å plage og sjenere naboen :)

Her står det faktisk i leiekontrakten at røyking ikke skal foregå utenfor huset dersom det sjenerer naboen. Vi bor i 1.etasje og har 3 røykere i sokkelleiligheta. Vi måtte be de om å flytte seg da jeg har astma og de røyk rett under stuevinduet og vinduene til ungene. Det stinke i hele huset og det er ikke lov å røyke inne. De kjøpte seg en paviljong spm de sitter i å røyker. Er vi ute rundt den så kjenner vi hvor vondt det lukter av den...
Har felles utearealet så her må man ta hensyn til hverandre.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Nei, jeg er faktisk ikke villig til at min nabo skal ta en så stor inngripen i mitt liv at jeg ikke skal få lov til å ta en "røyk" på min eiendom. ( jeg røyker ikke)Som sagt, jeg hadde forstått problemstillingen om vi snakket fellesareal.
Jeg forstår ikke at man kan ha samvittighet til å fortelle sin nabo på kanskje 80 år, som har røyket i 60, er dårlig til beins og har kanskje ikke mulighet til å gå andre steder.
De skal du altså tvinge de til å "slutte" å røyke på sin egen eiendom.
Man må tåle både lukt og lyd fra sine naboer når man bor så tett. Her skal din nabo kun ta hensyn til deg, hvor tar du hensyn til din nabo? Ved å tvinge personen til å gå langt bort fra sin leilighet for å ta seg en røyk?
Og ja, jeg sier at om min nabo pålegger meg å slutte med å ta en røyk på min eiendom, ha på meg parfyme osv så er det en altfor stor inngripen i livet til en person. Og et slikt hensyn hadde jeg ikke tatt.
Jeg klipper ikke gresset på søndag, jeg gjør heller ikke dette etter 21 om kvelden fordi naboen har et barn, jeg pusser ikke opp til langt på kveld, jeg har ikke fest, eller spiller musikk til 23 hver helg. Jeg tar masse hensyn, men vi har en allerede ganske streng nabolov i Norge og jeg synes ikke man kan kreve så mye mer enn den.
Så om min naboer følger den loven, så er jeg fornøyd med det.
Du trenger ikke å nevne at røykere er ekle for at man skal forstå hva du mener. I dag er det mer akseptert å stikke sprøyta i låret enn å ta seg en røyk i offentlig rom, det er helt sykt.
Og jo den sprøyta kan også skade andre, den kan faktisk gjøre mye større skade enn en røyk. Å røyke er ikke "bare en uvane" det er faktisk noen man blir avhengig av, noen mer enn andre. Skulle ønske folk begynte å forstå dette.

Dette blir jo bare gjentagelser etter gjentagelser, dette har du skrevet i annen ordlyd flere ganger nå.

Og tror nok at ønsket ditt er oppfylt angående folks forståelse av dette og hva du mener, men flere er uenige med deg, og kanskje burde du ønske at folk ble enige med deg istedet.

Så løsningen her er altså å få implementert i norsk lov at røyking på balkong så lenge det sjenerer naboer, er ulovlig.

Da håper jeg at det skjer :) Evt at røyking i alle rom hvor det kan påvirke offentligheten, blir forbudt. Det hadde jo vært det beste, dersom norsk lov tok inngripen. For det er visst det eneste som kan få en del folk til å respektere andres helse.

Litt enig, samtidig som jeg syns det blir litt for drøyt..
I det mener jeg selvsagt at det er forskjell på å gå ut å ta seg en røyk nå og da - og på å sitte på verandaen, kanskje flere personer, og sosialrøyke på timesvis.. da blir det jo en evig os av røyk..
Men litt røyk innimellom, mener jeg ikke burde være til stor plage (med mindre man har typ astma eller den slags).

Litt av en diskusjon. Folk som røyker sitter vel ikke ig damper på verandaen sin hele dagen? I forrige leiligheten vår røyket naboen under oss og det var sjelden jeg merket det for å si det sånn. Og den lukten som siver opp er ikke særlig sterk. Tror ikke det irriterte meg en eneste gang på tre år. Og hadde det gjort det så hadde jeg holdt meg inne de tre minuttene hun røyket

Her blir vel egentlig spørsmålet: skal de som påfører andre ubehag og skadelige stoffer taes hensyn til, eller skal hensynet veie tyngst andre veien? Svaret mitt blir vertfall enkelt. Så klart skal helse veie tyngre enn andre folks uvaner, uansett hvor en befinner seg!
Hadde naboen oppbevart radioaktivt stoff i sin leilighet, som sendte farlige stråler til leilighetene rundt, så ville vel de fleste bedt naboen fjerne dette? Men i følge noen her, skal man ikke gjøre det siden dette er å gripe inn i andre folks privatliv. Hvor er logikken i det? Skal noen folks dummheter/uvitenheter få lov til å få bestå på bekostning av andres helse og livskvalitet? Det er det som er egoisme spør du meg.
Mener å ha hørt at barn har en lovfestet rett til et røykfritt miljø? Det vil si at alle borettslag hvor det bor barn skal være røykfri da :)

Back
Topp