Å oppdra barn i dagens samfunn...

Håperpåentil

Forumet er livet
VIP
Er det bare meg som har mange tanker om det å oppdra barn i dagens samfunn? I kveld opplevde jeg noe HELT uforventet som faktisk sjokkerte meg... Hadde lagt frem tøy til Leonora, men når hun fikk sett hva jeg hadde lagt frem så reagerte hun sterkt på at hun måtte ha samme genser som hun hadde hatt for 2 dager siden... Nei, hun kunne ikke ha den for da ville de andre barna si at hun har på seg samme tøyet igjen. Jeg fikk nesten et bilde av at hun risikerte å bli mobbet bare for å ha samme tøy med så få dager i mellom. Dette er overhovet ikke noe som jeg hadde forventet av en 4 åring...

Jeg ga faktisk klar beskjed at hun måtte gå med den genseren, men var det kanskje feil av meg? Jeg er faktisk livredd for at mitt barn skal bli mobbet, ,men samtidig så kan vi ikke ha det sånn at hun skal rette seg etter de kravene som andre barn setter i barnehagen...
Hva tenker dere?

Min sønn har aldri brydd seg om hva andre barn syns om klærne hans. Han bestemmer selv, stort sett, hva han vil ha på seg. Her er problemet stikk motsatt, for han vil omtrent ikke ta av seg klærne. Han velger ut sine favoritter, og sliter de skikkelig ut. Hadde han fått bestemme, ville han brukt de samme klærne i dagesvis, og sikkert sovet med om natten også.

Så jeg tror (håper) at det er litt individuelt hva som er "viktig" i barnehagealder.

Men jeg har mine tanker selv, som mor, om det å oppdra barn i dagens samfunn.
Her hvor vi bor, lærer f.eks min sønn å være stygg i kjeften og yppete til bråk, for alle barna her ute er eldre enn ham, og ganske slik som beskrevet. Men det går vel over tror jeg, når han begynner på skolen.
Da finner barna på noe helt nytt og uventet, sikkert.  

Jeg kjenner at JEG stresser med akuratt dette før min skal begynne på skolen igjen. Kommer til å sende med Typen masse penger til Tyrkia så han kan kjøpe inn en hel ny gardrobe til mini med litt mer "skoleklær". Jeg har totalt angst for at han skal være en av de som blir mobba for klærne sine :/

Barn er slemme, det har de alltid vært og det kommer de alltid til å være.. og INGEN er noe bedre enn andre heller.. men hvis barnet er i et sånn miljø så la henne heller vente litt lenger me å bruke den samme genseren igjen.. jeg vil tro det er bedre det enn at hun blir mobbet pga hva hun har på seg...

Synes det hørtes veldig tidlig ut å begynne å bekymre seg for klær, og hva andre barn sier. Husker jeg ikke ble oppmerksom på klær før alle skulle ha Levis bukser mot slutten av barneskolen. Jeg tror barn i dag på mange måter blir utsatt for mer press, og tidligere enn før. 

Samtidig vet jeg at barn er forskjellige, jeg husker jeg elsket joggebusker i barnehagen, og ikke kunne skjønne hvorfor andre jenter kunne ville ha på seg kjole Nå var jeg ganske guttejente da, men husker den ene jenta med kjole var mer opptatt av klær. Så det er nok store variasjoner barn i mellom. Det jeg evt. hadde tatt tak i var å finne ut av om det ligger noe mer i at "de andre barna vil si at hun har det samme tøyet". Høre om det har skjedd før at de har sagt det, om det er ett barn som sier noe, i så fall hvilket. etc.

sønnen min er 2 år, og han har allerede begynt å bestemme kva han vil ha på seg. Elsker å bli med meg å plukke ut kva vi skal ha på :-)
Blir av og til litt lite "match", men eg gidder ikkje å krangle med han om noko slikt :)

TA DETTE OPP MED BARNEHAGEN STRAKS!

Den samme kulturen var i bhg jeg jobber i for et par år siden. 5-åringsjentene var utrolig kles-fokusert. Man skulle helst ha kjole, ellers var du ikke pen nok. Dette var en ute-avdeling og det sier seg selv at kjole passer dårlig i bhg da (utenom på sommeren). Foreldrene hadde en kamp med jentene sine på morraen fordi de måtte ha fine kjoler og de kunne ikke ha klær de hadde brukt før, spesielt undertøy. Det var mye ekskludering både i form av verbal og nonverbal avvisning. Endte med foreldremøte for jente-foreldrene hvor de tok tak i problemet og brukte ordet mobbing bevisst for å vise hvor alvorlig dette var.

Jeg ser tendenser spesielt hos jenter ang klær, smykker, lepomade osv. Når det gjelder gutter er det gjerne å snike med seg kule småleker som skaper status og mulighet til å ekskludere noen barn. Og ja det begynner gjerne i 4årsalderen.

Mrs Lutz skrev:

Den samme kulturen var i bhg jeg jobber i for et par år siden. 5-åringsjentene var utrolig kles-fokusert. Man skulle helst ha kjole, ellers var du ikke pen nok. Dette var en ute-avdeling og det sier seg selv at kjole passer dårlig i bhg da (utenom på sommeren). Foreldrene hadde en kamp med jentene sine på morraen fordi de måtte ha fine kjoler og de kunne ikke ha klær de hadde brukt før, spesielt undertøy. Det var mye ekskludering både i form av verbal og nonverbal avvisning. Endte med foreldremøte for jente-foreldrene hvor de tok tak i problemet og brukte ordet mobbing bevisst for å vise hvor alvorlig dette var.

Jeg ser tendenser spesielt hos jenter ang klær, smykker, lepomade osv. Når det gjelder gutter er det gjerne å snike med seg kule småleker som skaper status og mulighet til å ekskludere noen barn. Og ja det begynner gjerne i 4årsalderen.

Brutalt, men trur dessverre du har rett..

hugsar vi kunne vere slemme sjølv....... Det var stadig utskiftingar av kven dei "slemme" ikkje likte, og spesielt jentene kunne vere skikkelig ekle. Ikkej direkte, men ofte bak ryggen til folk.
hugsar nokon jenter tok med seg grønne, ukokte erter, for dei skulle vere giftige... så skulle dei gje giftige erter til ein i barnehagen, mens resten skulle få "friske" erter ! Var LIVREDD for at eg skulle få giftige erter når eg skulle i barnehagen dagen etterpå:P

Jeg tenker at det er noe som kan skje her hjemme. jeg vil ikke at ungene skal bli mobba.
Vi veit jo alle hvordan unger er...nå er de jo mye mye yngere enn før med mobbing og rappkjeft heta si spør du meg.

før i tiden brydde ikke en 4 åring seg stort om hva han måtte gå i, nå er man både cubus barn og alt mulig mobbing i bhg aldern. skremmende at det har blitt sånn.

tror mange foreldre kan skylde seg selv , for vi har jo forandret oss opp gjennom tiden og vi har vel blitt noe mer prippene enn vi var før. men det er også et press i samfunnet kanskje. alt som farer over tv skjermene, reklamene ute osv. mye spiller nok inn.

trist at det er sånn.

Nå er mi blitt tre år og hun velger det mye selv, nå er hun veldig fornuftig og vet hun skal ha ull under osv. og hun hører på meg om jeg sier nei til noen plagg. Her er det ikke noe særlig kitty klær heller, for hørte at bare den katta gjorde mye negativt for bhg unger med press osv.

Ikke lett å være foreldre idag heller med "monster" unger som mobber.

Mrs Lutz skrev:

Det du skriver her har jeg også sett tydelig i en av bhg jeg har jobbet i, det er skummelt at det er sånn og veldig viktig at det blir tatt tak i!!

Jeg skjønner godt at du, hi, er redd for mobbing og ville latt jenta fått en annen genser som et alternativ den gangen også tatt det opp med bhg. Si at "ok, du kan ha på denne (alternativ nr 2) genseren i dag, men da må du bruke den brukte i morgen." (tror jeg hadde løst det sånn, men jeg har en gutt som bryr seg fint lite om klær...)

På begynnelsen av barneskolen var det en gutt i klassen som ropte til meg : Hvorfor går du i samme genser i dag som du gikk med i går?? Er dere så fattige at dere ikke har råd til flere klær?? ( gikk forøvrig i den orange favoritt genseren min )

Jeg ble utrolig lei meg, men klarte hvertfall å skrike tilbake : Vi har både vaskemaskin og tørketrommel takk! Ser ikke problemet med å gå i en genser 2 dager på rad så lenge den er ren !

- Men må inrømme at den kommentaren har forfulgt meg til dags dato. Bruker aldri kroppsnære plagg flere ganger uten å vaske de. Passer også på å ikke bruke ting for ofte.

Tror ikke det er et problem på bhg/skolen her vi bor, har aldri lagt merke til det på de mindre ungene hvertfall.

Tara er utrolig bestemt på klærne sine og skal alltid ha på det ho vil så jeg krangler ikke på det, men må av og til sette ned foten så ho ikke skal fryse  ho skal pynte seg hele tiden og skal ha på parfyme og lypsyl og alt..ho er 5.

Magnus går i det han selv vil, han kler på seg selv. Aldri hørt han si at han må ha det og det merket, annet en spesielle sko som "alle" gutta har f.eks da..men det er fordi de syns de er tøffe og ikke pga merket.

Men det kommer vel...

Får slanke meg masse så kan jeg og Tara byttelåne klær når ho blir eldre..haha har ikke råd til dyre merke bukser til begge to

Samfunnet i dag er veldig klesfokusert desverre. Og mange av oss foreldre føyer oss til dette å kler barna opp i alt av poppisklær. I vinter maset lillemann om å ha på blånisselua i barnehagen og jeg ga etter. Men det første jeg hører fra min sønn er at jeg kan ikke leke med deg fordi du har ikke blånisselue, da hadde du en sint mor! Så jeg forklarte lillemann at det er ikke greit å si, og sier han det enda engang så tar jeg med meg lua igjen. Så måtte han si unnskyld! Slikt blir jeg skikkelig sint på! Og jeg regner med at dette har blitt lært, for han gråt her hjemme når den blådressen var på vask for da ville ingen leke med han. Så jo dette skjer på gutte siden også desverre.

Back
Topp