Å ligge på ryggen: haram eller ok?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Jeg trodde at det å ligge på ryggen egentlig bare var dumt om man har vena cava-syndrom og blir dårlig av det. Men så leste jeg på https://www.helsenett.no/195-sykdom...tet/19171-mors-sovestilling-og-dodfodsel.html at det uansett ikke er anbefalt. Wtf? Hvorfor har ingen informert meg om dette? Eller er det så minimalt (0,4% vs 0,2%, altså en 0,2% økning i risiko) at det vanligvis oversees? Jeg var ikke klar over at det fører til økning i sannsynlighet for dødfødsel selv om man ikke opplever ubehag ved å sove på ryggen. Har hatt kjempedårlig samvittighet siden i går, da jeg svært ofte sover på ryggen.... :( Noen med tanker om dette?
 
Mener å huske at å ligge på ryggen blir rimelig umulig mot slutten uansett. Ønsker ikke å lese for mye om ting som er farlig. Tar det litt på intuisjon også. Babyer er robuste. Ja det går galt innimellom og forskning hjelper, men naturen er sterkere enn vi gir den cred for og jeg ser på meg selv som en del av den.

Ikke ha dårlig samvittighet. :happy:
 
Jeg har en sterk tro på at naturen er i stor grad laget slik at gjør man noe feil så kjenner man det. Både det og ligge på ryggen og magen tenker jeg er greit så lenge du ikke kjenner ubehag. Enn alle som sovner på siden og våkner opp på ryggen? Tenker vi kan ikke styre over alt her i verden.
Når det er så små faktorer kan også så mye annet ha virket inn, hvordan vet vi at ikke disse mødrene drakk mer alkohol i svangerskapet/før de viste de var gravide, hadde høyere vekt eller andre faktorer som kan ha spilt inn?
Dette er også ny forskning, og ikke så veldig stor, det står selv i artikkelen at det må forskes mer før man kan trekke en bestemt konklusjon.
Jeg vil også tro det er vel så stor risiko for barn der mor går utslitt siste rest av svangerskapet fordi hun ikke får sove pga hun bare kan ligge på venstre side.
 
Pga halsbrann sover jeg som gravid best på rygg, godt bygget opp med puter. Kommer nok til å fortsette med det med mindre halsbrann er mindre ubehagelig enn sovestillingen. :p Et tips for å unngå å rulle over i søvne, hvis du er redd for det, er å bygge opp rundt deg med puter.
 
Spurte jordmor, for hadde lest det samme om å ligge på venstre side i svangerskapet... Ho bare lo!
Hvordan hadde det vært om vi bare kunne ligge på en side gjennom hele svangerskapet? Det viktigste er at man får en god natt søvn, uavhengig hvordan man ligger, sa ho
Så nå ligger jeg i alle stillinger
 
Jeg har fått beskjed av både jordmødre og leger at det går helt fint å ligge på rygg, men at det trolig blir (har blitt) ubehagelig for min egen del.
 
Artikkelen har foreløpig ikke blitt «godkjent» i Norge mener jeg å huske, så helsenorge.no har ikke oppdatert retningslinjene sine om hvordan man bør ligge fordi de mener det ikke er forsket nok på enda. Jeg prøver å ligge litt på sidene, men ender ofte opp på rygg i løper av natten uansett, og har ikke noe dårlig samvittighet for det :) Fysio og jordmor har begge sagt at det går fint å ligge på ryggen så lenge jeg selv syns det er behagelig ☺️ Som en annen sa over her, så tror jeg at kroppen sier ifra hvis den ikke syns det er greit.
 
Skulle i grunn ønske jeg kunne sove på ryggen, men jeg har en tendens til å havne altfor mye over på magen. Stakkars jenta mi blir jo helt most inni der. Vant til å sove rett på magen ellers, så jeg sliter med å sovne om kvelden for det blir så baluba inni der når jeg havner for langt over på magen.

Sov på ryggen om du sover godt på den måten, du! Det kommer nok et punkt hvor kroppen selv ikke lar deg sove sånn mer, pga ubehag og større baby. Kroppen sier som regel i fra :)
 
Takk for veeeeeeldig fornuftige ord kvinns <3 Man glemmer litt disse perspektivene når man sitter og ser på egen navle, for å si det bokstavelig så vel som svangerskapsrelevant :p :D

@Kalinnea - har du sånn graviditetspølse? Den har hjulpet meg fra å ligge mye på magen. Lener meg på en måte på den slik at magen havner i mellomrommet mellom pølsa og madrassen. Bare som et brotip! :)
 
Takk for veeeeeeldig fornuftige ord kvinns <3 Man glemmer litt disse perspektivene når man sitter og ser på egen navle, for å si det bokstavelig så vel som svangerskapsrelevant :p :D

@Kalinnea - har du sånn graviditetspølse? Den har hjulpet meg fra å ligge mye på magen. Lener meg på en måte på den slik at magen havner i mellomrommet mellom pølsa og madrassen. Bare som et brotip! :)

Nei, har ikke det. Vurderte å kjøpe det, men følte ikke jeg kunne ta meg råd. Men jeg bruker en pute, eller en ekstra dyne til å bygge opp litt. Så jeg har ikke havnet helt over på magen på noen uker nå :)
 
Back
Topp