Å ligge på eget rom

MonicaS83

Første møte med forumet
Når har dere lagt de små på eget rom? Har litt angst for tanken selv om sønnen min snart er 5 mnd etter å ha lest Mamma for første gang , der de råder til å vente til barnet e 1 år pga krybbedød. Har noen noen tanker om dette? Har så lyst å forsøke, men tør ikke.. Mvh Monica
 
Vi la Ole Thomas på eget rom da han var 5 uker. Da sov både han og vi mye bedre. Når han lå i senga si inne hos oss så våknet han mellom 3-5 ganger om natten og var sutrete, men ikke alltid sulten.

Etter at vi la han på eget rom så har han sovet nesten hele natten, som oftest fra 21-06, det hender han noen ganger våkner ved 03-04 tiden for mat. Ellers så sover han til 06, mating og sover videre til 09-10 og da pleier vi å stå opp.

Har babycall og går inn når jeg hører han er våken. Har lært meg å skille mellom lyder i søvne og når han er våken :) Og etter matin 06 skrur vi at babycallen og har døren vår åpen så vi kan høre han dersom han våkner. Dette fordi han lager veldig mye lyder i søvne på morgenen spesielt. Døren til han er lukket, fordi vi har en katt som er veldig glad i å ligge i senger.
 
Storegull flyttet på eget rom når han var ca 6 uker. Da sov både han og vi bedre, for vi forstyrret hverandre mye når vi lå på samme rom.
Men han flyttet til et rom vegg i vegg med oss, og dørene er fortsatt på gløtt så hører jo han godt likevel.
 
Jenta vår har liggi på eget rom siden hu var en uke gammel :-)
 
Jenta vår er 3,5 mnd og sover i sprinkelseng kloss inntil vår seng. Hun skal ikke over på eget rom før hun er 1,5-2 år tenker jeg. Storebror var inne hos oss lenge han også. Både vi og barna er komfortable med det og sover bra. Og jeg er mye tryggere når de er nær meg (bare ikke i samme seng).
Har klokkertro på at det skaper en trygghet hos barna også :)

Men hvis du har angst av tanken på å legge babyen på eget rom, hvorfor ikke vente litt? Jeg synes en på 5 mnd er veldig liten enda, jeg.
 
Blander meg borti litt jeg. Har jobbet med å selge babyutstyr så da en unge i nær omkrets fikk pustestans midt på natten og moren hans ved ett mirakel satt rett ved siden av han og var våken så hun fikk varslet ambulanse og satt i gang lunge/hjerteredning fikk jeg helt hetta og kjøpte en babypustemonitor som heter Babysense 2. Det er pusteplater man legger under madrassen til ungen og om ungen slutter å puste i mer enn 15 sekunder går det en alarm. Aldri hatt en falsk alarm med den og vi har nå bestemt oss for å kjøpe en til til baby nr 2 kommer slik at vi kan fortsette å bruke den vi alt har til nummer 1.... Gir en veldig god følelse av sikkerhet, for om alarmen skulle gå hører vi jo det over babycallen:)
 
Har hatt alle på soverommet vårt til de var rundt 1 år:-) synest det har vert det sikrere:-)
 
Vi flyttet gutten vår over på eget rom når han var 2 1/2 mnd gammel, det har gått kjempebra. Han sover mye bedre og det gjør vi også. Jeg har babycall'en på nattbordet, og våkner av den minste lyd fra rommet hans. Han legger seg kl19 og sover til ca 8 om morgenen, våkner en gang om natten og får seg mat.
 
Vi la mini på eget rom (naborom) uka før hu fylte 4 mnd om jeg ikke bommer veldig.
Har på babycallen som er ekstrem sensitiv, jeg hører hu puster, sparker, griner og grynter ol veldig godt. Jeg trenger i utgangspunktet ikke babycall på om natta fordi jeg hører henne inn til oss, men jeg føler meg sikrere med den på.
 
Min sover fortsatt på samme rom som oss, og hun er 1,5 år gammel.
Skal flytte henne til eget rom om rundt en måned.
 
Man kan ikke gå å tenke på at det verst tenkelige skal skje. Da kan man bare låse inn barna med en gang, sånn at det aldri skjer de noe.
Gutten min fikk eget rom når han var ca 3 mnd. Lillejenta er nå 4 mnd og har sovet på eget rom i 3 mnd nå.
Hvis barnerommet ligger langt unna deres rom , kjøp en babycall. Tro meg ; Både dere og barnet sover bedre på eget rom. :) Lykke til
 
Vi har bare ett soverom der vi bor nå,så fåkke lagt henne på noe annet rom før vi får flytta:) Synes det funker veldig greit å ha henne på samme rom:) Da veit jeg alltid at jeg hører henne vis det skulle skje noe:)
 
Begge mine fikk eget rom den samme uka dem fylte 1 år,da var jeg klar,men kunne sikkert ha gjort det før da begge har sovet hele natta fra de var veldig små..
 
Hvis du føler deg usikker med å la barnet sove på eget rom synes jeg du bør vente litt, det er jo veldig forskjellig på hvordan barna er og hvordan foreldrene føler det, og ikke minst hvordan søvnen blir påvirket av samsoving.
Noen har gjerne barna inne hos seg til de blir 2 år, mens andre ikke.
Jeg selv har ikke mulighet til å ha han på eget rom her vi bor, men føler også det tryggest at han sover inne hos oss. Det har jeg tenkt å fortsette med en god stund :)
 
Lillegutt på 8 måneder sover fortsatt på vårt rom..:)
Hadde vi hatt ett ekstra soverom så hadde vi flyttet ham for lenge siden!
 
Trekker tilbake det jeg skrev :p lillegutt er begynt å tulle fælt om natta nå, våkner hele tida å ligger å vrir seg og tuller, skal ha pupp, skal ikke ha pupp, blir gal! Hadde vi hatt et ekstra soverom skulle jeg gjerne prøvd å la han sove på eget rom, men nå har vi ikke det da så får håpe denne fasen går fort over, trøtt!
 
Anette har sovet på eget rom siden hun var 4 mnd, hun sover mye bedre om natta nå:)
Jeg var også litt skeptisk, men helsesøster beroliget meg. Rommet hennes er over gangen vår og vi har baby monitor inne på rommet. Du kan nok trygt prøve:)
 
Jenta vår flyttet inn på eget rom da hun var 5 mnd. Nå er hun 6 mnd og hun har sovet godt hver natt. Faktisk enda bedre enn da hun lå med oss. Da kunne hun våkne flere ganger etter smokken, mens nå sover hun natten gjennom fra kl 21-07.30 :)
 
Blir fra han er ett år tenker jeg. Håper snart å få kuttet ut nattmat og samsoving. Han er åtte mnd. ;)
 
Back
Topp