Å levere urin.

Linnsi86

Glad i forumet
Hei dere. Noen som vet hva de ser etter når vi levere urin hos lege og jordmor? Vet de ser etter sukker i urinen,blod osv. Men tester de for Uvi automatisk? Eller må man be om det?
Alle mine tester har vært fine,men jeg verker stadig vekk nedentil. Mer i selve skjeden. Så er redd for å gå med Uvi og ikke vite det. Har aldri hatt det før.

Uiv kjennes ikke slik ut som du beskriver. Da er det mer vondt å tisse og slike ting.

Jeg kjenner igjen det du beskriver selv. Vet ikke hva det er men har tenkt at det er på grunn av presset som bygger seg opp?

Ved uvi vil det ofte komme spor av f.eks Leukocytter, nitritt og/eller blod (avhengig av hvor lenge du har hatt det), og det vil kunne bli oppdaget hos jordmor :) Men om du er usikker på om du har det og det ikke har slått ut, kanskje ta en tur til legen og informér de om at du tror du kan uvi og at de tar en urinprøve der også?. Men vanligvis vil det kunne slå ut på testene hos jordmor :-)

Og ang. verking i sjeden så er ikke det uvanlig ved graviditet pga. press og blodvolum osv. Men er du usikker, ta en tlf til jordmoren din og beskriv akkurat slik du føler det, kanskje hun kan komme med noen betryggende svar :-)

Hei dere. Noen som vet hva de ser etter når vi levere urin hos lege og jordmor? Vet de ser etter sukker i urinen,blod osv. Men tester de for Uvi automatisk? Eller må man be om det?
Alle mine tester har vært fine,men jeg verker stadig vekk nedentil. Mer i selve skjeden. Så er redd for å gå med Uvi og ikke vite det. Har aldri hatt det før.

Ja, de tester for uvi automatisk. Det er på samme stripsen som når de ser på blod, glucose, protein. Nitritt slår ut på uvi.

Sniker litt fra Juni/Juli her ;) kanskje du kan be de om å sende inn prøven til dyrkning ? Jeg står nå på min 4. Antibiotika kur (er i uke 30) pga UVI . Det har aldri slått klart ut på vanlige urinprøver hos meg , men da de har sendt inn til dyrkning har deg vært oppblomstring av streptokokker hver gang ... bare et tips :D

Takk for tips. Jeg tror ikke jeg har Uvi.
Men var usikker på grunn av smerter i skjeden,men har ikke andre symptomer på Uvi.
Så tror det er slik dere sier med press og volum. Jeg skal til legen på fredag,så skal høre mer med henne da! Takk for tips folkens! ❤️❤️

Takk for tips. Jeg tror ikke jeg har Uvi.
Men var usikker på grunn av smerter i skjeden,men har ikke andre symptomer på Uvi.
Så tror det er slik dere sier med press og volum. Jeg skal til legen på fredag,så skal høre mer med henne da! Takk for tips folkens! ❤️❤️
Gi gjerne en lyd om hva legen sier om de smertene du beskriver. :D

Du kan ha uvi selv om det ikke er utslag på nitritt. Ved utslag leukocytter kan det være en infeksjon, men det kan også bare være en forurensning. Ved utslag blod er det ofte symptomene som avgjør behandling. Uten klassiske symptomer og ved god allmenntilstand, sendes det da gjerne til dyrkning for å være sikker på hvilke bakterier det er snakk om. Da får man helt korrekt antibiotika også. Ved graviditet forsvinner ofte de klassiske symptomene på uvi, derfor viktig å være ekstra oppmerksom!

Sendte meld til jm, klarte ikke vente :P fikk til svar at det hørtes helt normalt ut å gå med slike smerter i skjeden :) så da kan vi føle oss trygg ;)

Sendte meld til jm, klarte ikke vente :P fikk til svar at det hørtes helt normalt ut å gå med slike smerter i skjeden :) så da kan vi føle oss trygg ;)
Supert:-)
Venninnen min sin mor er jordmor og jeg sendte henne meld. Hun sa også at smerter/stikk/svie/dunking i skjeden var normalt. Hun sa som dere også sier,er man usikker,eller det blir verre, snakk med legen om dyrkning av urinen osv. Men jeg føler meg ganske så sikker på at dette er press og normalt. Hun tipset meg om å bruke glidemiddel osv under samleie,så jeg ikke fikk mer vondt der nede❤️

Back
Topp