Å lese på leppene

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Mammaen min ligger med respirator, og kan ikke snakke med lyd enda. Hun har prøvd å fortelle både meg og min far noe, men vi klarer ikke å skjønne hva hun vil.

Finnes det mennesker som tar betalt for å være "tolk"?

Er noen som er råflinke på det, men usikker hvordan å ta kontakt med de... Kontakte hørsel/døveforbund? Mulig de kjenner noen eller annonsere på småjobber på finn?

Lykke til

Det finnes også en sånn tavle med bokstaver som er hjelpemiddel for folk som ikke lenger klarer å snakke. Vet at det brukes hos noen respiratorpasienter. Hør med sykehuset om de har en sånn, evt hjelpemiddelsentralen. Hvis ikke kan dere jo prøve å få henne til å skrive? Lykke til og god bedring til mammaen din :-)

Det finnes også en sånn tavle med bokstaver som er hjelpemiddel for folk som ikke lenger klarer å snakke. Vet at det brukes hos noen respiratorpasienter. Hør med sykehuset om de har en sånn, evt hjelpemiddelsentralen. Hvis ikke kan dere jo prøve å få henne til å skrive? Lykke til og god bedring til mammaen din :-)
Som eg skulle skrevet det sjølv;)

Sykehuset kan kanskje være behjelpelig med kontaktinfo til tolketjenester. Jobbet selv på sykehus og bestilte tolk gjennom byrå men var ikke selv borti å bruke døvetolk. Men vet vi kunne bestille det også ihvertfall her hvor jeg bor og arbeidet.

Tusen takk alle sammen, jeg skal sjekke ut litt og gir beskjed hvis jeg finner noe:)

De på sykehuset hadde et slikt ark med alfabetet, men fikk ikke prøvd det da de ikke fant det den dagen. I dag var hun før sliten til å prøve:/

Tusen takk alle sammen, jeg skal sjekke ut litt og gir beskjed hvis jeg finner noe:)

De på sykehuset hadde et slikt ark med alfabetet, men fikk ikke prøvd det da de ikke fant det den dagen. I dag var hun før sliten til å prøve:/
Lykke til, håper dere finner noen som kan hjelpe

Kan hun bruke armene?? I såfall er pennn og papir genialt ;)

Lykke til og håper det går bra med moren din <3

Kan hun bruke armene?? I såfall er pennn og papir genialt ;)

Lykke til og håper det går bra med moren din <3

Ikke veldig koordinert. Hun har så mye væske i kroppen at det er vanskelig:/

Viss ho ser kan du jo prøve å peike på nedteikna bokstavar så kan ho gi eit teikn ved rett bokstav medan du skriv ned kva ho vil. Nesten som i det skumle ouija-spelet (eller kva det no heiter). Trur ikkje tolk er det rette. Er ikkje alltid så lett å lesa på munnen til folk ein ikkje kjenner. Mange har utydelege munnbilete og teiknspråktolkar brukar munnbiletet meir som støtte. Men nokre hørselshemma er ekstremt god på det likevel.

Viss ho ser kan du jo prøve å peike på nedteikna bokstavar så kan ho gi eit teikn ved rett bokstav medan du skriv ned kva ho vil. Nesten som i det skumle ouija-spelet (eller kva det no heiter). Trur ikkje tolk er det rette. Er ikkje alltid så lett å lesa på munnen til folk ein ikkje kjenner. Mange har utydelege munnbilete og teiknspråktolkar brukar munnbiletet meir som støtte. Men nokre hørselshemma er ekstremt god på det likevel.

Vi tenkte vi skulle prøve med et alfabet. Hun hat vært så sliten i det siste at vi har ikke prøvd da det tar for lang tid akkurat nå:)

Back
Topp