Å la babyen sove på siden

galas

Betatt av forumet
Vet at det er anbefalt at babyer skal sove på ryggen, og ikke på¨magen. Men hvordan er det i forhold til å sove på siden? Har en gutt på to uker som helst vil sove på siden. Han våkner hvis jeg legger han på ryggen i sengen, men sover kjempegodt dersom han får sove på siden. Var inne på LUB sine sider, men fant ingenting der om å sove på siden. Noen som vet?

Eldstejenta vår ble lagt på siden på sykehuset. Det var mye fordi hun svelgte en del fostervann, men hun ble jo veldig komfortabel i den stillingen da.. Vi fikk bare beskjed om å huske å bytte side så hun ikke fikk favorittside, og "bygge opp" litt foran henne slik at hun lå stabilt, og ikke trillet over på magen

Vet ikke hva som er riktig, men på kvinneklinikken la de min datter på siden. Håper jo at de vet hva de driver med. 

Alle mine barn har sovet på siden, de har også snudd seg over til siden sjøl når de mestret det, det hjalp ikke å legge de på rygg.. 

Bouncing buttplug skrev:
Eldstejenta vår ble lagt på siden på sykehuset. Det var mye fordi hun svelgte en del fostervann, men hun ble jo veldig komfortabel i den stillingen da.. Vi fikk bare beskjed om å huske å bytte side så hun ikke fikk favorittside, og "bygge opp" litt foran henne slik at hun lå stabilt, og ikke trillet over på magen

det gjorde de med AS også

Eldste vår ble lagt på siden på barsel pga at han hadde svelget mye fostervann og gulpet opp ganske mye. Ene jordmora som ikke hadde fått med seg dette kom med en skikkelig sur "babyer skal ALDRI ligge på annet vis enn på ryggen. Tja. Så lenge man passer på at de ikke ruller over på magen så tenker jeg det går fint. Kjenner ikke til forsknig angående dette så ikke ta min synsing som noe vitenskapelig noe. :)

Dette står på lub sine sider: 

Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større.
Også i sideleie er risikoen for krybbedød større; risikoen øker her med 3. Et barn som ligger på siden, blir noe mer ustabil og kan komme seg over på magen.

http://www.lub.no/id/369B50E91D3CFD78C1257689005046CE

Dersom du likevel legger babyen din på siden, så må du i det minste dra den underste armen godt fram, så du reduserer risikoen for at han kommer seg over på magen. Jeg ville heller prøvd å gradvis lirke ham mer og mer over på ryggen.

Barnet skal ligge på ryggen (sier de fleste) men jeg fikk beskjed om at når barnet klarer snu seg på magen, så kan det sove på magen.
ligger det bedre på siden, så kan de ligge på siden ;-)

Grunnen til at det er "farlig" å sove på siden er tydeligvis at man kan komme over på magen.
Min minste sovnet ikke hvis jeg la han på rygg, jeg måtte legge han på siden med noe foran ansiktet, ellers sov han ikke.
Men jeg var jo der, og la han mer på rygg da han hadde sovnet.

Småen min har sovet på mage siden han var nyfødt nesten.. Snudde han over maange ganger hver kveld, men han snudde seg bare rundt, så jeg måtte bygge litt rundt han med håndkler slik at han lå på siden.. Nå sover han kun på mage (snart 2 år).. 

Sukkertopp skrev:
Dette står på lub sine sider: 

Krybbedødrisikoen er 14 ganger større for et spedbarn som blir lagt til å sove på magen, sammenlignet med spedbarn som blir lagt på rygg. Når barnet har ansiktet rett ned i madrassen i tillegg, er risikoen 60 ganger større.
Også i sideleie er risikoen for krybbedød større; risikoen øker her med 3. Et barn som ligger på siden, blir noe mer ustabil og kan komme seg over på magen.

http://www.lub.no/id/369B50E91D3CFD78C1257689005046CE

Dersom du likevel legger babyen din på siden, så må du i det minste dra den underste armen godt fram, så du reduserer risikoen for at han kommer seg over på magen. Jeg ville heller prøvd å gradvis lirke ham mer og mer over på ryggen.

Nettopp derfor bør det bygges opp litt FORAN barnet så de ikke kan trille den veien før de er bevisst på det selv:)

Jenta mi har KISS/KIDD, så eneste muligheten for henne å sove uten for store smerter var på siden. Hun sover fortsatt mest på siden (3 år nå). 

på sykehuset la både jm og barnepleiere lillegutt konsekvent på siden. husker ikke helt hvorfor men de mente barna skulle ligge slik.

Back
Topp