Å la baby sove på eget rom!

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Er det noen her som har erfaring med at babyene har sovet bedre på natten når de ble flyttet til eget rom? Lillegutt sover som en stein på kveldene når jeg ikke har lagt meg. Så fort jeg har listet meg oppi senga og lagt meg begynner han å kave og styre oppi senga og blir forstyrret rett og slett...
Så jeg begynner nesten å lure på om han hadde sovet bedre på eget rom? Men det STIKKER langt inne i mammahjertet av å tenke på at han skal ligge i naborommet. Hadde jo tenkt å ha han hos oss til han var nærmere 1 år..Og ikke vet jeg om jeg tør heller.
Må også tilføye at det kan jo være det at han hører meg og sikkert lukter meg som gjør at han vil ha kos..Og er det det som er grunnen så flytter jeg han selvsagt ikke..Men, foruten det..Er det trygt? Erfaringer noen??
 
Det er mange jeg kjenner som har flyttet babyen sin over på eget rom ganske tidlig, rett og slett fordi de ikke våkner for mat og sover mye bedre for seg selv. Du kunne jo prøvd en natt og bare sett hvordan det går :)
 
Jeg har ikke erfaring med det, men jeg skal flytte han til eget rom når han er 6 måneder :)
 
Du kan jo bare prøve en natt og se! :) Jeg flytter nok lillegutt over på eget rom (rommet hans ligger vegg-i-vegg med våres) da han ikke spiser på natta lenger! Men slik han spiser nå så blir det nok en stund til :p
 
Vi flytta storebror rundt 8 mnd alder. Synes det var ridlig nok jeg. Vet mange på barselgruppa vår har flytta dem allerede. Men jeg skjønner ikke hvorfor mange flytter bare for at de skal slippe å mate om natta.. Er jo mange babyer som absolutt trenger mat om natta fortsatt. Og det vil ikke jeg nekte barnet mitt..
 
Hvis du trur at babyen din såver bedre på eget rom ville jeg prøvd:))
 
Babyene sier da i fra når de trenger mat om de bor på samme rom eller ei. Det er "nå våkna jeg litt og namnam, jeg lukter melk, hva med en liten tår"-matingen folk nok vil prøve å få bort. At puppen blir sovemedisin og kos hver gang de våkner i stedet for at de bare sovner igjen av seg selv til de faktisk er ordentlig sultne og da hjelper det å sove litt lenger unna puppen.

Her ser vi for oss og flytte over på eget rom rundt 6 mnd, men hvis han begynner å spise mindre på natta enn han gjør nå blir det før. Jeg våkner flere ganger om natta fordi han ligger og pludrer eller "bråker" i søvne. Tror vi kommer til å sove bedre begge to (pappa'n sover uansett :p). Men som sagt - foreløpig er det best å være på samme rom av praktiske grunner :-)
 
Glemte å si at jeg ammer ikke..Så når han skal ha mat på natta så må jeg opp uansett hvilket rom han sover på..Er ikke noe problem om han fortsatt må spise. rommet ligger vegg i vegg...Er bare alle disse småoppvåkningene jeg mistenker kommer av at han blir forstyrret. Og jeg våkner jo så fort han grynter til:P
 
 
Jepp, sånn er det her! Vi sliter mye med toåringen og søvn da, så vi byttet rett og slett om på de, så toåringen sover inne på rommet med meg, babyen på eget rom, og pappaen på sofaen i stua :) Liten leilighet da, og åpne dører, så vi hører godt når babyen våkner, men hun sover hvertfall 3 av 5 netter igjennom ( 17.30-05.30) etter hun begynte å sove på eget rom.
 
Kjenner flere som har flytta babyen tidlig fordi babyen har våkna lett og sovi bedre for seg selv, ser ikke noe galt i å gjøre det :)
Selv håper jeg gutten vår kan sove lenge hos oss, rommet hans bruker jeg nå som hobbyrom og aner ikke hvor jeg skal gjøre av alt når han skal flytte inn dit ;)
 
Kunne også ønske han kunne sove hos oss..Men, hvis han får sovet bedre på eget rom er jo det et greit alternativ...Vi bruker ikke det rommet til noe spesielt, så kunne jo vært koselig å gjort det til et barnerom nå:) Jeg skal prøve en natt når vi kommer hjem fra ferie nå, så får vi se:)
 
Det med at de sover bedre på eget rom, er det for de som ammes (pga. melkelukt el.l) eller flaskebarn også? 
 
Godt spm:P Kan jo ikke være melkelukt her...Tror rett og slett bare han blir forstyrret fordi han hører oss..Merkelig egentlig, fordi vi kan ha tv og alt høyt på inne i stua (som er rett utenfor soverommet) uten at han våkner..Men, når vi legger oss og snur oss i senga etc..da våkner han:) En merkelig liten skrue <3
 
storesøster flyttet vi over når hun var 4 mnd. da såv hun hele natten (21.00-09.00) så da var det bedre hun fikk uforsturret søvn. når hun lå inne hos oss våknet hun når vi la oss. i tilegg har vi tv på såverommet og jeg å mannen syns det er herlig og kunne legge seg i sengen å se litt på tv før såvetid.

denne gangen blir det litt anderledes da vi kun har 2 såverom, så lillebror må dele rom med søsteren. derfor kommer vi til å vente til han er 8-10 mnd. vi har en hems i tilegg som vi vurderer å bygge om til såverom så vi kan flytte opp å ungene få hver sitt rom.
såfall blir dette til sommeren igjen.

nå er lillebror litt over 4 mnd å det går enda fint å ha han inne hoa oss, så vi får bare avente å se det litt an. hadde vi hatt 3 såverom hadde vi nok hatt flyttet han over ja.
 
Vi la storebror på rom alene når han var 4 mnd, og det gikk strålende!:) Vi sov bedre alle sammen (jeg sov ikke den beste søvnen de første nettene :P) Men jeg skjønte fort at dette var det beste for oss alle. Vi ga flaske til han og nå til lillesøster, så vi også må opp uansett om natten dersom det skal mates. Skjønner godt at det er en barriere å ta det steget, men jeg tror nok at det vil hjelpe :) Også kan dere ha dørene åpne på begge rom, så føles det kanskje litt "nærmere" ;)
Lillesøster havner nok snart på eget rom hun også, siden hun sover natten igjennom (bank bank bank) :)
 
Vi la storebror på rom alene når han var 4 mnd, og det gikk strålende!:) Vi sov bedre alle sammen (jeg sov ikke den beste søvnen de første nettene :P) Men jeg skjønte fort at dette var det beste for oss alle. Vi ga flaske til han og nå til lillesøster, så vi også må opp uansett om natten dersom det skal mates. Skjønner godt at det er en barriere å ta det steget, men jeg tror nok at det vil hjelpe :) Også kan dere ha dørene åpne på begge rom, så føles det kanskje litt "nærmere" ;)
Lillesøster havner nok snart på eget rom hun også, siden hun sover natten igjennom (bank bank bank) :)
 
Vi la storebror på rom alene når han var 4 mnd, og det gikk strålende!:) Vi sov bedre alle sammen (jeg sov ikke den beste søvnen de første nettene :P) Men jeg skjønte fort at dette var det beste for oss alle. Vi ga flaske til han og nå til lillesøster, så vi også må opp uansett om natten dersom det skal mates. Skjønner godt at det er en barriere å ta det steget, men jeg tror nok at det vil hjelpe :) Også kan dere ha dørene åpne på begge rom, så føles det kanskje litt "nærmere" ;)
Lillesøster havner nok snart på eget rom hun også, siden hun sover natten igjennom (bank bank bank) :)
 
Vi holder på å pusse opp barnerommet nå, så planen er å flytte han inn der etter nyttår. Da kommer jeg nok til å slutte å amme også.

Har merket at når vi overnatter hos svigermor, da sover småen i en seng som er lenger borte enn det vi har her hjemme, og da sover han mye lenger enn vanlig. Kan nok være en sammenheng. Tror de lukter oss.
 


OptimistHoppa skrev:
Babyene sier da i fra når de trenger mat om de bor på samme rom eller ei. Det er "nå våkna jeg litt og namnam, jeg lukter melk, hva med en liten tår"-matingen folk nok vil prøve å få bort. At puppen blir sovemedisin og kos hver gang de våkner i stedet for at de bare sovner igjen av seg selv til de faktisk er ordentlig sultne og da hjelper det å sove litt lenger unna puppen.

Her ser vi for oss og flytte over på eget rom rundt 6 mnd, men hvis han begynner å spise mindre på natta enn han gjør nå blir det før. Jeg våkner flere ganger om natta fordi han ligger og pludrer eller "bråker" i søvne. Tror vi kommer til å sove bedre begge to (pappa'n sover uansett :p). Men som sagt - foreløpig er det best å være på samme rom av praktiske grunner :-)

Haha, måtte le når jeg leste dette..:) Godt forklart:)
 
Back
Topp