Å konvertere

MissIndependent

Gift med forumet
Lurer på en ting jeg........

Dersom en som står deg nære,f.eks bror eller søster ,eller en veldig god venn/inne kommer å forteller deg at h*n har konvertert til Islam,hvordan hadde du reagert?
Hva er det første du hadde tenkt?

Jeg hadde ikke brydd meg særlig. Religioner er for meg bare et stort tull, så om det er Islam eller krisendommen eller gudamegjegvetikke, så er det litt... potato poteto for meg. Men jeg hadde mer enn gjerne lært litt om Islam og alt det der.

Å jo! Før jeg ikke brydde meg noe, kunne jeg nok sagt LOL først. For jeg kjenner ingen som bryr seg noe som helst om sånt, så at noen plutselig skulle gjort noe sånt! Olala.. LOL.. Så care.

eg hadde fått sjokk[8D] so hadde eg lurt på korffor i huleste den personen hadde gjort da[:-]

Jeg har ei god venninne som gjorde akuratt det for 10 år siden !

Har alltid respektert valget hennes, men skal ærlig innrømme at jeg hadde litt mistro i begynnelsen, og at hun valgte Islam fordi hun ble sammen med en muslimsk mann[8|]

MEN 10 år etter og singel er hun fortsatt troende og praktiserende muslim !

ORIGINAL: leo_mor

ORIGINAL: Gudle i magen

eg hadde fått sjokk[8D] so hadde eg lurt på korffor i huleste den personen hadde gjort da[:-]

Jeg ville nok ha reagert litt sånn først, men det er jo h*n sitt valg egentlig....

sign

For å være helt ærlig hadde jeg sikkert tenkt: Har du blitt gal???

Men hadde kommet over det ganske fort og hatt samme forhold til den personen etterpå [:)]

Først ville jeg prøvd å skille religionen islam, som er en av de mest humane religionene vi har, og fundamentalistisk islam, som er en bitte liten trosretning innenfor islam. Fundamentalister er vel generelt på siden av samfunnet, uansett hvilken religion det gjelder.

Jeg hadde vurdert motivet. Hvis det var fordi de var blitt sammen med en muslim, hadde jeg vært skeptisk - kun fordi jeg er skeptisk når folk endrer seg for å være sammen med folk. Jeg blir også skeptisk når folk blir fotballfrelst fordi de er sammen med en som er det, eller Star Wars frelst, eller Sex and the City frelst osv. Hvis ikke en person kan godta deg for alt du er, så undrer jeg meg.

Hvis motivet var en personlig og genuin tro, så ville jeg respektert valget og misunnet personen dens overbevisning. Jeg skulle gjerne trodd med overbevisning på noe større enn menneskene! Men, jeg hadde (uansett religion) vært bekymret i mitt indre for hvor sterkt troende mine nærmeste ville bli, i frykt for å miste dem.

ORIGINAL: Miss Gilmore

Hadde tenkt...jaja...[8|] Deg om det. Prøv ikke å verve meg til den syke religionen der vertfall!
Så selfølgelig: WHY?

Da kan jeg betrygge deg med at det stort sett er Kristne som driver misjon. Muslimer har ingen mesjonsbefaling, og "verver" derfor ikke.

Dessuten tror jeg du bør lese deg litt opp på religion..

ORIGINAL: Miss Gilmore

Hadde tenkt...jaja...[8|] Deg om det. Prøv ikke å verve meg til den syke religionen der vertfall!
Så selfølgelig: WHY?

Hvorfor syk?

Jeg ville respektert valget om vedkommende virkelig ønsket det selv og ikke ble presset av noen. Mange mennesker har et behov for å tro på noe for å føle trygghet og tilhørighet en plass. Det kan jeg forstå.

Så lenge det er en nøye gjennomtenkt ting, så er det bare positivt !

Men hadde det vært litt sånn "jeg gjør det fordi det var noen andre som gjorde det" så hadde jeg nok tenkt mitt om det.
Hadde det vært nøye tenkt gjennom, så hadde jeg vel sikkert hørt om det først uansett, så da hadde jeg vel ikke blitt så veldig overrasket heller [;)]

Er også viktig å skille mellom religion og kultur oppi det hele..

Back
Topp