Å komme tilbake i form

ALovise

Elsker forumet
Gresskarfrøene2023
Novemberfnuggene 2023
Dere som har født før, jeg lurer på litt angående hvordan kroppen blir etter fødselen.
Da tenker jeg ikke på hvor fort dere var tilbake i startvekt og slikt, men hvordan formen var.

Forsvant svimmelhet og eventuelle blodtrykksfall etter fødselen?
Hva med bekkenløsningsproblemene?
Vann i kroppen?
Leggkramper om nettene?
Muskelspenninger i ryggen eller andre steder?
Hva med åreknuter/muskelknuter i f.eks legger?

Skjønner det sikkert er store forskjeller ute og går, men er veldig nysgjerrig på å høre erfaringer :)

Bekkenløsningen forsvant, svimmelheten forsvant, leggkramper, halsbrann og alle plager forsvant så fort hun var ute. Fikk andre plager av ks, men tror nok formen ville vært super etter fødsel hadde jeg født normalt. Var bare veldig sliten. Hadde behov for en del søvn etter fødsel og var vondt å tisse :p

Eller 6 uker var jeg veldig meg selv igjen. Trening gikk fint.. Verre med å hoppe på trampoline :( :s

Dere som har født før, jeg lurer på litt angående hvordan kroppen blir etter fødselen.
Da tenker jeg ikke på hvor fort dere var tilbake i startvekt og slikt, men hvordan formen var.

Forsvant svimmelhet og eventuelle blodtrykksfall etter fødselen? 1 natt søvn og det var borte
Hva med bekkenløsningsproblemene? 1 uke :)
Vann i kroppen? Det meste var borte etter 4 netter. Men svetta mye på natta de første mnd
Leggkramper om nettene? Borte natta etter fødselen
Muskelspenninger i ryggen eller andre steder? Etter 1 uke ca
Hva med åreknuter/muskelknuter i f.eks legger? Fikk ingen.

Skjønner det sikkert er store forskjeller ute og går, men er veldig nysgjerrig på å høre erfaringer :)[/quote]

Kiloene forsvant samme natta etter jeg hadde født,bare litt på magen naturligvis.Var helt snodig,å se seg selv etterpå å se ungen i armene:-)

Jeg fikk mye vann i kroppen siste ukene før fødsel,det var mega vondt etter fødsel.Verket i beina,tre uker etter hjemreise.Fikk urinveisinfeksjon.Sleit med å sitte normalt.
Svettet mye som hun over sier,hele svangerskapet har jeg vært frysen.
Fikk en åreknute,den er der.Strekkmerkene forsvant litt,men nå er det kommet enda fler :-p

Renselseprossesen tok ca sju uker,husker jeg hade det på etterkontrollen ved 6 uker iallefall.Så kom mensen en uke etter jeg endelig var ferdig med den (y)

Så formen var bedre før fødsel enn etter hos meg.Glad pappaen hadde to ukers permisjon pluss påfallende to uker ferie.Det skal han også denne gang:-)

Alle plager forsvant i det fødselen var overstått. Bekken, kramper osv. Hadde vann i kroppen en god stund etter da, noen måneder i hvertfall så det forsvant ikke like fort.

Men vondter etter fødsel erstattet noe av plagene. Vondt å tisse feks. Det husker jeg var skikkelig fælt.

Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning som endte i eklampsikramper og koma - så jeg var ganske dårlig. Vannet var ute av kroppen etter en ukes tid (hadde ca 20kg med vann). Jeg var sengeliggende en uke og klarte såvidt å gå litt da jeg kom over på barsel. Men så fort jeg begynte å bevege meg så kom formen ganske raskt. Vi trillet tur 14 dager etter ks. Jeg var i god form under svangerskapet da, så det var bare arret som gjorde vondt om jeg løftet/tok i med å dytte/skled litt på glatt vei osv. Jeg var trøtt og slapp og ingen "krefter" i kroppen, men klarte å gå liksom. Hadde infeksjon de første par ukene også som påvirket formen. Husker ikke helt når keisersnittarret ikke gjorde vondt mer... Etter fire uker kanskje. Var fremdeles svak i kroppen, men etter seks uker så begynte jeg å kjenne igjen kroppen min. Begynte vel å trene så smått etter 10 uker og merket at jeg ikke hadde muskler lenger :p Men det tok seg raskt opp. Begynte å holde kurs i dans etter ca 14 uker tror jeg det var. 1 time to dager i uken. Hadde nybegynnerkurs den våren og det holdt ;) Føler kroppen var ok etter 3mnd men var ikke tilbake helt som før, før etter 5mnd kanakje...

Og så er det jo "nye" plager du får istedenfor da. Smerter i ksarr eller underliv, brystapreng, såre brystvorter, infeksjoner, hetetokter, svetting, blod, ammetåke, søvnmangel, hormoner med sinne og tårer...

Bekkenplagene gikk sakte men sikkert over ila de første seks ukene. Kvalmen forsvant:) jeg måtte minne meg selv på at jeg skulle tisse, for blæren rommet jo plutselig enorme mengder ift før fødsel;) var litt øm og joven nedentil, men det gikk over etter ca en uke...så kommer jo litt nye brystrelaterte plager da, men det går jo over det også;) kiloene rant fort av... La på meg 10 kg og tok av 15 kg ila første 2-3 ukene. Amming er effektiv slankekur;)

Back
Topp