Å komme hjem med nr. 2!

Hekla85

Elsker forumet
Tenker ofte på hvordan de første ukene blir når man kommer hjem fra sykehuset med nr. 2! Husker hvor travelt og utslitt jeg var etter å ha kommet hjem med Victoria. Ikke fungerte amminga og jeg bar helt grå i ansiktet. Fikk poser under øynene for første gang i mitt liv!

Hvordan skal det gå når man kommer hjem med nr.2 og har ei fra før?

Tenker jo litt at dette har vi gjort før, så da blir det litt lettere å håndtere babyen, men man må jo være opplagt til den andre litt større skapningen man har hjemme!

Har ikke så mye trøst til deg annet enn at jeg tenker på de samme tingene. Jeg er urolig for at pappa'n skal knekke også under dette her. Jeg fikk fødselsdepresjon med første og han tok mye av ansvaret da jeg var som verst. Så utjevna det seg gradvis etterhvert som jeg ble frisk igjen. Det blir nok mye for han nå igjen for vi må nok dele oss litt sånn at den ene tar han eldste og den andre tar seg av babyen. Det blir jo i praksis ca like tung byrde på oss begge om vi er flinke til å bytte på hvem som tar hvilken unge. Men han har asperger syndrom og blir mye fortere sliten enn mange andre. Så her vurderer jeg å prate med barnevernet og høre om de kan bistå med noe. Vi er allerede inne i barnevernet fordi vi begge har diverse problemer. Har fått veldig god støtte og hjelp sålangt. 

Vi klarer oss godt med guttungen, men jeg er veldig spent på hvordan det blir med en til. Overraskelsen i magen var ikke planlagt, så jeg tenker nok litt ekstra på dette her om vi virkelig klarer det med en til. 

yes, tenker som deg...
her er "eldste" bare 14 mnd når hun blir storesøster, så det er jo egentlig henne som trenger mest oppmerksomhet. blir nok mye for faren, men det skal han da klare. jeg kommer nok til å prøve å bruke alle ledige sekund med datteren min, men husker godt hvordan de første månedene jeg og.. ammingen gav jeg opp etter 10 dager. og hun slet med å spise i 3-4 mnd.
jeg tenker at denne gangen går det nok mye bedre! men vet jo aldri.

alt går seg til...vi skal jo klare dette :)

Jeg tenkte mye det samme før jeg fikk andremann. Men, det gikk over all forventning. Var selfølgelig sliten, men vi prøvde å holde normal rutine i hverdagen for eldstemann sin skyld. En har jo vært med på det en gang før, og noen ting er nok lettere andre gangen tror jeg, da en er mer forberedt en første gang.

har egentlig ikke tenkt så mye på det, sist lå jeg mye og pappaen fikk ansvar på alt. Snuppa var 2 uker da jeg klarte å bære henne og stå lenge nok til å skifte på henne, og enda tok det lang tid før jeg klarte å sitte (fikk ruptur 3b). Så jeg lå stort sett på sofaen og fikk henne til meg for kos og amming, og husker ikke så mye stress, bare smerter! Håper det blir bedre for oss andre gang..

AdMa skrev:
Jeg tenkte mye det samme før jeg fikk andremann. Men, det gikk over all forventning. Var selfølgelig sliten, men vi prøvde å holde normal rutine i hverdagen for eldstemann sin skyld. En har jo vært med på det en gang før, og noen ting er nok lettere andre gangen tror jeg, da en er mer forberedt en første gang.

Det er det jeg prøver å trøste meg med, at vi har vært igjennom det før og derfor så går det lettere håper vi :) Men så må man være opplagt til eldstemann også :) Heldigvis er sambo veldig flink og snill så det skal nok gå bra :) Men er veldig veldig veldig spent :) Men gleder meg også, hehe

godiva skrev:
har egentlig ikke tenkt så mye på det, sist lå jeg mye og pappaen fikk ansvar på alt. Snuppa var 2 uker da jeg klarte å bære henne og stå lenge nok til å skifte på henne, og enda tok det lang tid før jeg klarte å sitte (fikk ruptur 3b). Så jeg lå stort sett på sofaen og fikk henne til meg for kos og amming, og husker ikke så mye stress, bare smerter! Håper det blir bedre for oss andre gang..

Måtte søke opp reptur 3b på google.....det så ganske grusomt ut!!! Forstår godt du lå i en så lang periode! Får virkelig håpe på en bedre 2.gang for deg!

Dette tenker jeg også masse på. Ikke egentlig at jeg er så redd for å bli sliten, for det tror jeg kommer til å gå seg til, men mer det at jeg er bekymret for at storesøster skal føle seg tilsidesatt.. Hadde planlagt ks med første, og om det blir ks igjen kommer jeg jo ikke til å kunne løfte henne på flere uker engang... Og hun som er så mammadalt! Får helt dårlig samvittighet bare av å tenke på det!

Ladybug! skrev:
Dette tenker jeg også masse på. Ikke egentlig at jeg er så redd for å bli sliten, for det tror jeg kommer til å gå seg til, men mer det at jeg er bekymret for at storesøster skal føle seg tilsidesatt.. Hadde planlagt ks med første, og om det blir ks igjen kommer jeg jo ikke til å kunne løfte henne på flere uker engang... Og hun som er så mammadalt! Får helt dårlig samvittighet bare av å tenke på det!

Ja, jeg har også tenkt mye på om Victoria blir tilsidesatt for den nye babyen..uff, men må vel bare prøve å kombinere amming med å lese bok, se på youtub sammen eller lignende. HELDIGVIS så går jo snuppa i barnehage så får jo mye tid på dagen til å hvile og være klar lit vesla kommer hjem :) Hvis det blir flaskebarn denne gangen også, så kan jo pappae ta seg litt av det også. Det var så greit sist, hihi :)

Hekla85 skrev:

godiva skrev:

Måtte søke opp reptur 3b på google.....det så ganske grusomt ut!!! Forstår godt du lå i en så lang periode! Får virkelig håpe på en bedre 2.gang for deg!

Er virkelig ikke noe jeg vil gjennom igjen! Mulig det blir ks denne gangen, men bruker jo lang tid på å komme meg da også... :/

Jeg tenker som så at dette er ikke nytt for oss, bare et nyt barn. Så jeg tar det helt med ro og tar det som det kommer. Overskudd skal jeg nok klare å ha til dem begge to :-) tørr ikke å ta verken gleder elle sorger på forskudd, jeg aner ikke hvordan det er å være to barnsmor, men det er en ting jeg må finne ut av når den tid kommer :-) så lenge jeg kommer hjem med en frisk og rask baby så er jeg mer enn nok fornøyd :-) og får ta alle utfordringer etterhvert som de dukker opp :-)

Tenker masse på dette. Har to veldig aktive barn nå, så må innrømme at jeg gruer meg. Men de er i bhg mye av dagen, så håper jeg får til å ha fokus på de når de først er hjemme. Gikk greit forrige gang. Nå var Victoria slitsom. Hun bare hylte og nektet puppe. Med Even gikk det greit. Han tok puppen straks, og selvom han heller nesten ikke sov, så hylte han ikke. Det gikk seg til, selvom mammahjerte så klart hadde det vondt av og til. Men det har vi jo uansett. Hihi.

Hekla85 skrev:

Ladybug! skrev:

Ja, jeg har også tenkt mye på om Victoria blir tilsidesatt for den nye babyen..uff, men må vel bare prøve å kombinere amming med å lese bok, se på youtub sammen eller lignende. HELDIGVIS så går jo snuppa i barnehage så får jo mye tid på dagen til å hvile og være klar lit vesla kommer hjem :) Hvis det blir flaskebarn denne gangen også, så kan jo pappae ta seg litt av det også. Det var så greit sist, hihi :)

Ja, heldigvis går snuppa mi også i barnehage! Hun nektet fullstendig å ta flaske, så er i alle fall lov å håpe at nestemann godtar flaske en gang i blant:)

Jeg syns det gikk veldig greit å komme hjem med nr. 2 jeg. Heldigvis har vi en del familie rundt som var til stor hjelp når lillegull og jeg ble lagt inn igjen nesten 2 uker etter fødsel. Merket ihvertfall veldig lite sjalusi og andre ting vi var bekymra for på forhånd. Dette selv om jeg var slapp i ganske lang tid etter fødsel pga lav blodprosent og sånn.

Men jeg er spent nå også, på hvordan det blir å komme hjem til 2 frøkner etter fødsel. Men de går jo i bhg da, så de får jo mye stimuli og koser seg sikkert masse mens jeg kan lade opp til de verdifulle timene på ettermiddagen!

Har tenkt på dette jeg også.. men tror det blir mye lettere enn med første. da var jeg veldig innstilt på at jeg ville amme men det funket ikke. ammet kun i to uker, og pumpet i fem. hadde ekstremt mye trøbbel med puppene, så det var et psykisk helvete. d

denne gangen slutter jeg å amme asap om det blir trøblete. orker ikke det greiene der en gang til. nå vet jeg at det er greit å ikke amme.

*Cake-Pop* skrev:
Har tenkt på dette jeg også.. men tror det blir mye lettere enn med første. da var jeg veldig innstilt på at jeg ville amme men det funket ikke. ammet kun i to uker, og pumpet i fem. hadde ekstremt mye trøbbel med puppene, så det var et psykisk helvete. d

denne gangen slutter jeg å amme asap om det blir trøblete. orker ikke det greiene der en gang til. nå vet jeg at det er greit å ikke amme.

Jeg sleit også med amminga....Holdt ut å pøve i 6 uker, men hun la ikke på seg noe omtrent og bare skrek. Så da på 6 ukerskontrollen når jeg snakket med hs, ble vi enige om at det beste var endten flaske eller pupp. Orket ikke beggedeler. Jeg produserte ikke nok melk så det var nok en ond sirkel vi kom inn i. Lite melk ga stress som igjen ga mindre melk. Så ja, som du, jeg gir opp GANSKE FORT denne gangen hvis d ikke funker, hehe :) Men skal prøve :)

jeg kommer hjem med nr 4:) Og det vil gå bra, selv om nr tre bare er 18 mnd når det skjer. Jeg har erfaring, en mann som hjelper til og vi har gode rutiner. Tenker det viktigeste vil være å slappe av og sove når muligheten byr seg og la hus være hus en periode:)

Jeg er veldig spent. Når vi fikk førstemann, som jeg ikke fikk til å amme første 14 dagene, så kom kolikk(skrek/sutret hele døgnet) og han sov ikke over natten før han var over 1 år...
Så ja, er veldig spent. Det skal nok gå bra :) Gleder meg også da :) Meeen håper vi slipper kolikk denne gangen..

godiva skrev:

Hekla85 skrev:

godiva skrev:

Er virkelig ikke noe jeg vil gjennom igjen! Mulig det blir ks denne gangen, men bruker jo lang tid på å komme meg da også... :/

Hei - jeg fikk ruptur 3c eller 3d med førstemann, og var veldig redd for at det skulle skje igjen da jeg skulle ha nr 2. Det gikk helt fint! Jeg ville mye heller ha født selv enn KS, det er jo en mye større risiko enn om du har sting. Min andre fødsel gikk så fint, og jordmødrene visste at jeg var redd for å revne igjen, så de masserte og holdt igjen og passet veldig på. Fikk bare noen pyntesting:)
Jeg anbefaler deg å prøve igjen!

Det der har jeg tenkt endel på, men jeg regner med at det skal gå bra. Datteren min er sikkerlig mamma jente, og krever endel av meg, men tenker jeg skal prøve å forbrede henne på hva som skal skje, ikke at jeg helt vet hvordan da :) Så bare å komme med tips :) 

Back
Topp