Å kle på seg selv...

Sasty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2016
Novembergull 2017
MayDay2021
Hvor mye kan jeg egentlig forvente at ei på 2.5 år gjør selv av påkledning ? Hva er vanlig at de gjør? Datteren min kan det meste. Får på sokker, truse, bukse, genser, sko og ellers det som er av yttertøy. Det har hun kunnet i sikkert et år, men gjør hun det når jeg ber hun om det? Nei! Ikke at det egentlig er så farlig, men jeg har ei på 9 mnd også, så hadde spart meg for litt tid hvis jeg slapp å hjelpe henne med alt! I hvert fall når jeg vet hun kan ><

Eldste min på 3.5 kler seg selv, trenger kanskje litt veiledning på jakke slik at det blir rett. Noen ganger vil han ha hjelp, andre ganger vil han kle seg selv. Er helst de dagene vi skal ut og rekke noe fra morgenen av (når jeg f.eks har dagvakt) han enten skal kle seg selv men har verdens beste tid eller absolutt ikke skal kle seg selv, men da vil han somregel ikke ha klær på seg i det hele tatt heller så må inngå kompromiss for å få på han klær slik vi rekker jobb og bhg. Minstemann på 2 prøver også å kle seg selv, skal klare alt storebror klarer. Klarer en del men trenger litt veiledning. På morgenen når vi skal rekke jobb og bhg går det like kjapt for meg å hive på de klær enn om de gjør det selv. Spent på hvordan det blir når lillesøster kommer i desember og jeg skal få 3 stk klare til skole og etterhvert bhg

Er vel litt varierende hva dem klarer i den alderen.
Strømpebukse og sokker kan være en utfordring. Men bukse, genser, støvler, dress klarer de fleste med litt motivasjon.

Storebror på 2 år og 3 mnd klarer genser og bukse med litt tid og veiledning. Sokker, strømprbukse, glidelåser og knapper o.l. Trenger han hjelp til.

Min er snart 3. Klarer å kle på seg det meste selv. Kan trenge noe hjelp med glidelås og knapper. Virker som at han er vant til å ordne ut selv i bgh, men litt mer motstand hjemme. På travle morgener må jeg gjerne hjelpe til for at vi skal rekke jobb og bgh.

2.5 åringen får ikke til sånne ting. Han klarte etter mye om og men å få på seg buksa selv i dag. Han prøver hvertfall. Men eldste mener jeg var på samme alder eller litt eldre når hu fikk det til. Men så har jeg fått kjeft av bhg fordi jeg hjelper dem for mye visst. Jeg synes ikke 2.5 åringer er store.

Hjelp henne om hun vil ha hjelp. Ikke lett å være storesøster når lillebror får hjelp til alt plutselige en dag vil hun ikke ha hjelp.

Bruk tid og ha ro og konsentrasjon. Legg inn litt tid ved å sitte ved siden av henne til hun gjør det og få inn en vane om at det må gjøres når hun blir bedt om det. Det er det som gjøres i bhg. Noen blir distrahert av alt som skjer rundt. Noen gidder ikke gjøre noe selv. Gjør det til en positiv greie og hjelp til litt innimellom.

Hvor mye kan jeg egentlig forvente at ei på 2.5 år gjør selv av påkledning ? Hva er vanlig at de gjør? Datteren min kan det meste. Får på sokker, truse, bukse, genser, sko og ellers det som er av yttertøy. Det har hun kunnet i sikkert et år, men gjør hun det når jeg ber hun om det? Nei! Ikke at det egentlig er så farlig, men jeg har ei på 9 mnd også, så hadde spart meg for litt tid hvis jeg slapp å hjelpe henne med alt! I hvert fall når jeg vet hun kan ><
Heheheee... ;) de gjør som de vil. Og når de blir 3, gjør de aldri som mamma vil i HVERT FALL! :p Treårstrass er et (ikke-)morsomt fenomen.

Så det du kan forvente er at hun gjør som hun vil. Så kan du gi henne valg: Vil du ta på skoene eller jakka først?

2 år og 3 mnd her, klarer T-skjorte/genser og bukser selv (men varierer om han vil, han får dog tilbudet). De fleste sko tar han og selv. Glidelås og knapper er litt verre, også må han ha litt hjelp hvis han starter i feil enda :p

Ja... barn gjør vel som de vil :P jeg får vel bare roe ned forventningene og bare hjelpe henne. Det er jo bare koselig, og mas skaper egentlig bare stress...

Back
Topp