Å kjenne liv

StorkNebb

Elsker forumet
Jeg må ærlig innrømme at jeg begynner å bli bekymret for dette!! Jeg er jo tross alt annengangs, og jeg kjenner nesten ikke liv, det er nesten så jeg begynner å lure på om jeg har kjent noe i det hele tatt, eller om jeg bare innbiller meg at jeg har gjort det..

Jeg hørte jo hjertelyden hos jordmor i uke 15/ 16, men nå begynner jeg å lure om jeg bare har fabrikkert alt i hodet mitt!!!  

Jeg leser jo her at noen har kjent liv i uke 12!!
Nå skal jeg på ul på torsdag, men ventetiden er nesten ikke til å holde ut nå..

Gi meg noen beroligende ord..

Tror det er stor forskjell på hvor tidlig man kjenner spark/bevegelse... jeg kjenner heller ikke noe (men morkaken min er forran,så kan være grunnen)...

Men du skal se så fort du har vært på UL, så kommer sparkene .D

Jeg er 3 gangs, snart 20 uker og kjenner heller ikke noe særlig liv. Innimellom aner jeg noe som kanskje er babyen, men har fortsatt ikke kjent noe "dult". Sist kjente jeg liv i uke 16. Morkaken min ligger foran og jeg tenker at det er årsaken til at jeg nå ikke kjenner noe særlig.  

jeg kjente ikke tydelig liv før jeg var 18 uker og jeg er også andre gangs.. nå kjenner jeg masse liv og kan se det utenpå magen daglig 

det kommer, men skjønner bekymringen din for jeg tenkte det samme! 

Vet sååå godt hvordan du har det, med førstemann kjente jeg liv i uke 19-20 tror jeg, med andremann kjente jeg spark tom på utsiden i uke 12, denne gangen har jeg ikke kjent konkrete spark før i denne uken (17) og jeg har gått og stålsatt meg fram mot UL. Som noen nevner her, tror jeg det har mye med hvor morkaka ligger, hvis den ligger foran så krever det mye større styrke fra barnet før vi kjenner det enn om den ligger bak.

Jeg er også andregangs. Jeg kjente liv i uke 11+ men fra ca uke 13 var det slutt. Dette fordi morkaka fytta på seg og la seg foran i stedet for nede. Den fungerer jo som airbag på en måte, som om du har morkaka på fremsiden er det ikke unormalt å ikke kjenne noe enda.
Jeg kjente ikke liv igjen før nå nylig, og jeg er over 19 uker på vei...

Jeg er 21 uker og har ikke kjent skikkelige spark ennå. Har kjent bobler som jeg tror er barnet, men begynner å bli beskymret hvis jeg ikke kjenner noe håndfast snart. Morkaken ligger bak, men jeg har noen kilo for mye og jeg er førstegangs.

Jeg kjenner nesten ikke liv jeg heller :) Men er god plass inni der enda, så det kommer vel snart tenker jeg :)

Hestejenta skrev:
Vet sååå godt hvordan du har det, med førstemann kjente jeg liv i uke 19-20 tror jeg, med andremann kjente jeg spark tom på utsiden i uke 12, denne gangen har jeg ikke kjent konkrete spark før i denne uken (17) og jeg har gått og stålsatt meg fram mot UL. Som noen nevner her, tror jeg det har mye med hvor morkaka ligger, hvis den ligger foran så krever det mye større styrke fra barnet før vi kjenner det enn om den ligger bak.

Tror neppe man kan kjenne spark på utsiden i uke tolv. Da har jo livmoren såvidt dukket opp av skambeinet. Jordmødrene sier at det ikke er mulig, så da må det i hvertfall være et medisinsk unikum... Barnet er heller ikke sterk nok til å sparke før mye senere. Man kjenner bevegelsene.

Kjente heller ikke noe før jeg kunne kjenne det utenpå, det var rundt uke 18. Er også andregangs!!

Takk for svar, fint å høre at det finnes andre som har min snev av panikk..

Men jeg må virkelig si at jeg bekymrer meg så til de grader for ting nå, kan virkelig ikke huske at det var slik sist, bare svevde gjennom svangerskapet da...

Jeg kjente spark sånn helt sikkert for første gang i uke 18 (uke 20 nå), men vet det har mye å si på om morkaken ligger forran eller bak. Ligger den forran, er det ikke sikkert man kjenner det så tidlig. Jordmor sa at hun forventet at man kjenner liv fra uke 20....så om du ikke kjenner noe enda, så tror jeg det er heeelt normalt. Noen mener å kjenne det veldig tidlig (noe jeg er usikker på om går an), så ei skrev at hun kjente det i uke 6...men da har jo fosterer bare stumper ;) Så noen kjenner kanskje rett og slett bare luftbobler tror jeg :)

Jeg er 19 uker i morgen, og nå mener jeg at jeg kjenner liv.. Kjente det første gang på lille julaften, og har kjent det hver dag etter det :) Hører mange beskriver det som en boble som sprekker, eller en fiskehale som beveger på seg, men jeg synes nesten det kjentes ut litt som lemus jeg, hehe.. :) Nå er jeg jo ikke helt sikker på at det er babyen jeg har kjent de siste dagene, men koser meg med å tro det iallfall :)

Back
Topp