Å kjøre laaaaaangt med barn

Oline V2

Gift med forumet
Noen som har noe erfaring med det?

Vi vurderer å reise på ferie til et sted som ligger ca 1300 km fra oss. Og vurderer altså bil...
Da blir det nok å kjøre på natta, men vi klarer ikke å ta hele turen på bare én natt.

Så... Noen tips?
Eller er det ren, skjær barnemishandling?

Litt tilleggsinfo:
Barna er 5 og 2 år. Ingen av dem har til dags dato blitt bilsyke *bank i bordet*.
De er vant med "halv-lange" bilturer - kjører 1 god time uten å mukke, og har vært på en del "småturer" på 4-5 timer. De har hver sin DVD-spiller (og eldstemann har spillekonsoll). De er også vant med å sovne/sove i bil.

Både meg og mannen har erfaring med nattejobbing, i tillegg er vi "nattemenneseker" og trenger forholdsvis lite søvn.

Dit vi evt skal på ferie, venter 2 voksne, spreke, uthvilte mennesker, som her god kontakt med barna og gleder seg til evt besøk. Det er også MASSE å finne på rett utenfor døra, så jeg regner med at det er mulighet for oss å hente oss inn litt etter turen.

Vi reiser mye med barna siden svigers ikke bor her. Har god erfaring med å kjøre bil med barn. Ta med pute, teppe så de kan sove godt. En kasse med litt leker, en bok, dvd spiller....litt drikke og tørr mat så går det så det suser dag som natt. Men da er våre barn opplærde fra de er små og blir ikke bilsyke. Om det er et barn som ikke er vandt til å sitte lenge i bil kan det by på problemer... Ser ikke noe mer problemer i bilkjøring enn i fly egentlig. En kan jo stoppe når en er lei..evt overnatt et sted på veien.

Jeg hadde ikke kjørt på natten.

Har gjort det et par ganger selv, og det ødela masse hver gang.

Når vi kommer frem er vi voksne dautrøtte, og ungene gira og vil det ene og det andre hele tiden.
Ungene hadde vondt i kroppen av og sitte og sove så lenge.

Hadde kjørt på dagtid, lagt inn masse stoppepauser så alle får strekke godt på kroppen.
Dvd i bilen om de ikke blir bilsyke av det.
Nå vet jeg ikke aldern på ungene dine, men det kan bli ganske morsome samtalemner når en sitter i en bil lenge om gangen.
Reiseleker. Tegnesaker. Og bestikelser ikke minst, unger blir som oftest alltid glad for og få noe snacks og knaske på[:)]

Vi kjørte 75 mil sammenhengende med snuppa i fjor, stoppa bare for mat..
Det gikk fint det, med litt veimat og dvdspiller i bil. Tok 11 timer pga en del veiarbeid på turen.

Del det opp da? Så dere har 2 overnattinger på veien?

Så sant ikke barna sliter med bilsyke, så er det vel greit.

Jeg tror det viktigste er at man reiser på ungenes premisser, ha korte nok etapper og nok pauser.

Svigers bor over 50 mil unna, og vi tar turen på en dag, altså starter tidlig på morgenen og er framme på kvelden. Vi har kjørt siden ungene var baby, og det går bare godt.
Vi tar pauser når ungene blir rastløse, og de sover litt innimellom.
Noen ganger har vi kjørt på natta, men vi blir så trøtt begge to, så gjør nok ikke det flere ganger [;)]

Vi kjørte 80 mil hver vei i slutten av Januar, og min anbefaling er å kjøre på dagtid. Dra tidlig, og ta tiden til hjelp. Fordelen med å kjøre på dagtid er at bensinstasjoner osv er åpne, så man kan få tak i det som måtte være, samt at søvnen man får i bil er virkelig ikke god. Selvom vår lille sov endel i bilen, sov hun like herlig hele natta selv etter 13 timer i bilen...

Dvd-spiller, mat, kjeks, leker er gode nøkkelord...

Åhr, alle anbefaler jo å kjøre på dagen[:D]
Etter en 4-timers kjøretur når eldste var i sin verste trass er jeg SÅ skeptisk til det...

Snuppa skreik mer på turer til hytta på 2 timer enn hun skrek på den 11 timers turen. Vi kjørte fra morningen av og var fremme litt etter leggetid[:)]

Vi kjørte i 16 timer i fjord. Da med baby på 4 mnd (derfor det tok laaang tid for vi hadde mange stopp) å gutt på 4 år. Ble en koselig tur. Kjørte på natta å unga sov. Ingen problem dagen etter. Iår skal vi reise på dagtid å tar tiden til hjelp, rekner md å bruke ca 12 timer :).

Vi kjørte 1250 km hver vei i jula, da var lillemann 4,5 mnd.
Vi kjørte på dagtid med en overnatting. Vi tok noen gode lange pauser underveis hvor han fikk mat og strekke litt på seg, og så hadde vi voksne med oss niste og spiste i fart for å spare tid der vi kunne. Men siden det var bare oss tre, så gikk det veldig fint [:)]
Jeg ville nok kjørt på dagtid, da det slettes ikke er sikkert at barna sover som de pleier når de er i bil og ikke hjemme i senga si. Ser for meg det kan bli en veldig slitsom tur da.
Vi lærte at ved å beregne god tid og ta ting som de kommer, så ligger alt til rette for en bra kjøretur!

ORIGINAL: *UtspyttaLaban*

Jeg hadde ikke kjørt på natten.

Har gjort det et par ganger selv, og det ødela masse hver gang.

Når vi kommer frem er vi voksne dautrøtte, og ungene gira og vil det ene og det andre hele tiden.
Ungene hadde vondt i kroppen av og sitte og sove så lenge.

Hadde kjørt på dagtid, lagt inn masse stoppepauser så alle får strekke godt på kroppen.
Dvd i bilen om de ikke blir bilsyke av det.
Nå vet jeg ikke aldern på ungene dine, men det kan bli ganske morsome samtalemner når en sitter i en bil lenge om gangen.
Reiseleker. Tegnesaker. Og bestikelser ikke minst, unger blir som oftest alltid glad for og få noe snacks og knaske på[:)]

Jeg frykter vel mest at det blir en del mindre hyggelig skriking, grining og kjefting[&:]

Jeg kjørte 70 mil med min 3,5 åring og 1,5 åring i februar. Vi brukte 11 timer, stoppa tre-fire ganger, en gang på et lekeland. Vi har ikke dvd-spiller i bilen, men aktiverte ungene med bøker, leker og sunn snacks. Det er ingen god ide å fore ungene med sukker, så vi hadde masse oppskåret frukt, mini rugkjeks, knekkebrød og vann. Turen gikk kjempefint. Nå skal det legges til at ungene er vant til å kjøre mye bil, og har vært på flere lengre bilturer.

Vi kjører 140 mil en vei på ferie ca annenhver sommer.

Eldstemann har vært 1 og 3 år de gangene vi har reist, han er heller ikke plaget med bilsyke. Vi har brukt 3 dager på turen, lagt inn to overnattinger, og besøk i dyrepark/badeland dersom det har passet sånn. Mange små-stopp også. Slik blir selve turen også en ferie i seg selv, ikke bare kjørekjørekjøre. Så jeg anbefaler det dersom dere har tid og mulighet til det. [:)]

Ellers går det supert med bilkjøring med DVD-spiller, nok vann/kjeks/gulrot/is, bøker, lydbøker på mp3-spiller og leker. Også lurt å ta med tepper/puter så de får sove godt.

God tur, dette går nok så bra så!

Uff, jeg er så i tvil...
Kjøre om dagen?
Kjøre om natta?
Hvor mange overnattinger?
Ta fly (dyrere, mindre bagasje, må ha leiebil = ikke egne bilstoler)?
Droppe hele turen, og heller reise et annet sted?

det går nok kjempe bra. noen små pauser på veien.

jeg er vant med lange bilturer som ferie da jeg var liten, og det var kjempe kjekt.

skal kjøre lang i sommer vi og, og småen her elsker å kjøre bil. eneste gangen han faktisk er stille [:D]

Fra jeg var født til jeg var 15 år dro jeg på ferie med famlien min hver sommer.. Pappa kjørte.. Og hver eneste gang kjørte de på natta. Og det skal jeg gjøre hvis jeg skal kjøre like langt (ca. 110mil?) Kjørte først fra kvelden til morgen, sov hos tanta og onkelen min før vi dro videre på kvelden igjen. Ganske greit[:)]

Kjør på dagtid, legg inn to overnattinger og stopp mye!
Vi kjører 50 mil til østlandet fra Bergen ca 6-7 ganger i året, og det går veldig bra nå. De blir utålmodige den siste timen som regel, men det går.
Pleier å stoppe et langt spisestopp og et par litt kortere for å strekke påkalle. Har DVD-spiller i bilen og de får leke, lese bøker, tegne osv.
Bruker ca 8,5 time på de 50 milene.

Back
Topp