Å innføre leggerutiner?

girlypai

Elsker forumet
Hvordan gjør dere det med legging? Hvordan får dere de til å ta nattan, og hva gjør dere igjen når de våkner? Lar de ligge?

Er så lei av å feile på å prøve å legge ho i 19.00 tiden.. Hun sovner ikke før rundt 23.00, så jeg får heller ikke lagt meg da... trenger tips og råd :(
 

Vi begynte med leggerutiner for en uke siden og så langt har det gått strålende! Lillemann blir som regel trøtt og sulten i 8 tiden, så da tar vi kveldsstellet og tar han med på soverommet. Der blir det pupp og nattasang på sengekanten og så rett i seng. Etter 5-15 minutter med sprelling og litt pludrting så sovner han helt av seg selv.  I løp av natten våkner han ca. hver 2,5-4 time for mat,  men etter måltidet legger jeg han rett tilbake i sengen. Han blir av og til liggende og sprelle litt da også, men ikke ofte. 12 timer etter leggetid våkner han ordentlig til så da står jeg opp.

Mine beste råd er å sørge for at alle behov er fyllt før leggetid, både med tanke på det sosiale og mat. og at hun er trøtt uten å være alt for overtrøtt (kanskje det vanskeligste?) Vår lille gutt både smiler og pludrer når jeg synger for han, så han virker jo ikke trøtt, men det tar som regel ikke mer en fem minutter før han sover. 

På dagen sover han enten i lekegrinda eller vogna, og vi bruker kun voggen om natten, så han merker nok også forskjell på det. Nå skal det sies at vårt lille gull har vært veldig enkel å ha med å gjøre fra begynnelsen av også da. 

Lykke til i alle fall!

 
vi legger henne ca klokka 10.. nå :) funker bra. sover til 10-12 tia. gir henn eselvfølgelig mat i løpet av natta
 
Her ble leggingen automatisk tideligere og tideligere, fordi hun var trøtt, så vi gir henne mat i 18.30 tida, før dette er da pysj tatt på og hun er tydelig trøtt og sulten, får flasken sin, blir lagt i sengen og sovner som regel med engang..  De kveldene hun skal bade, så begynner vi med dette i 18 tida, når hun er ferdig badet sitter hun litt i vippestlen ved siden av storesøss og ser på tv( hun elsker tv, spreller som en gal i vippestolen og lager masse lyder) ser litt på tv, så sitter vi litt med henne, så flakse -seng-natt..
 
Her legges hun for natta et sted rundt kl. 22. 
Hun får ny bleie og nattøy på før måltid - og så legges hun rett i senga si. Hun smiler alltid når hun legges der, og jeg sier bare natta til henne og koser og susser litt. Etter bare en liten stund sovner hun helt av seg selv. Det har hun gjort fra hun ble født, så der har vi hatt det enkelt (som med storebror).
Hun våkner for mat et sted mellom 03 og 06, alt ettersom når hun sovner. Etter jeg har ammet da sover hun gjerne 3 timer til.
 
Han her legger seg et sted mellom 22-24. Prøvde å legge han tidligere, men han våknet ikke lenge etterpå. Syntes at han skal få styre selv når han vil sove. Tenker å innføre leggerutiner etter 6 måneders alder. Mulig det bare går av seg selv etterhvert, så tenker ikke så mye på det akkurat nå :-)
 
her legger vi han mellom 10 og 11, da sutrer han litt og vi må gi han smokken flere ganger men tar han ikke opp:) av og til sover han helt til 6-7 på morgenen, og ellers er han oppe mellom 3 og 5 og spiser, legger han bare rett ned i senga si igjen etterpå, og da sover han gjerne 4 timer til:) han er nå 11 mnder, begynte med rutiner når han var 2-3 uker:)
 
Back
Topp