Å ikke orke å lage middag.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Inspirert av tråden om frozzenpizza, helt klart.

Men hva legger du i det begrepet? Å ikke orke å lage middag så man lager en frozzenpizza?

Vi spiser det av og til, men det dreier seg mer om ikke rekker enn ikke orker å lage skikkelig middag. Vi har mye halvferdige løsninger året gjennom vi altså, men å ikke orke å lage middag høres for meg ukjent ut.

Det er mer snakk om å få tid til det når den må være ferdig spist egentlig en halvtime etter du kommer inn døra. Det er heldigvis ikke ofte.

Ungene må ha mat, vi voksne bør ha mat, å orke å lage middag er liksom ikke noe spørsmål, mat bare må vi lage? Men ja, det kan bli enkle løsninger, pastasaus på glass og kjøttboller som er ferdig stekt(bare må gjennomvarmes) , koke pasta og slenge sammen noe salat, rask og enkel middag.
Teller ikke det som å lage middag?

Jeg kan ikke "ikke orke å lage middag", førstemann hjem begynner på det. For at ettermiddagen skal gå rundt.

Vi har unger som skal på øving kl 1730 jevnt og trutt, og mat må de jo ha

Tja.. den siste uken har jeg ikke orket å lage middag. Så da har ungene bare laget seg noe selv. Helt ærlig så husker jeg ikke helt hva dem har laget. Pizza en dag. Pasta. Ostesmørbrød.
Mange grunner til at man ikke orker. Og mange løsninger..

Inspirert av tråden om frozzenpizza, helt klart.

Men hva legger du i det begrepet? Å ikke orke å lage middag så man lager en frozzenpizza?

Vi spiser det av og til, men det dreier seg mer om ikke rekker enn ikke orker å lage skikkelig middag. Vi har mye halvferdige løsninger året gjennom vi altså, men å ikke orke å lage middag høres for meg ukjent ut.

Det er mer snakk om å få tid til det når den må være ferdig spist egentlig en halvtime etter du kommer inn døra. Det er heldigvis ikke ofte.

Ungene må ha mat, vi voksne bør ha mat, å orke å lage middag er liksom ikke noe spørsmål, mat bare må vi lage? Men ja, det kan bli enkle løsninger, pastasaus på glass og kjøttboller som er ferdig stekt(bare må gjennomvarmes) , koke pasta og slenge sammen noe salat, rask og enkel middag.
Teller ikke det som å lage middag?

Jeg kan ikke "ikke orke å lage middag", førstemann hjem begynner på det. For at ettermiddagen skal gå rundt.

Vi har unger som skal på øving kl 1730 jevnt og trutt, og mat må de jo ha

Tenker at du isåfall ikke lider av noe sykdom fysik eller psykisk akkurat nå som går utover evnen til å gjøre vanlige hverdagslige oppgaver.

La oss si at mannen og jeg her dausjuke av omgangssyken og toåringen som drog det i hus er frisk som bare det. Vel, da kan man kanskje snakke om at man ikke orker å lage middag og at frossenpizza er en god løsning.

Hva man legger i ikke å orke å lage middag er jo individuelt da, noen orker ikke å lage middag fordi det er kjedelig for eksempel :p

Orker ikke.. For meg betyr det at jeg er så fysisk utslitt at jeg ikke klarer å stå ved kjøkkenbenken.

Da er det greit å bare kunne putte en pizza i ovnen og sette seg ned å vente.

Støtt og stadig jeg ikke orker å lage middag, åja, jeg orker faktisk ikke. Lager da som regel ostesmørbrød eller havregrøt til guttungen. Når jeg ikke orker, klarer jeg sjelden å spise selv heller. Så han får noe, jeg får slappe av litt. Og kanskje formen har steget såpass at det blir en slags middag til kveldsmat isteden.
For meg er orker ikke, som regel pga smerter, som kan gjøre meg helt utslitt.

Når vi ikke orker å lage middag, er det nettopp det. Vi er trøtt og slitne og ønsker ikke å stå på kjøkkenet selv om det bare er for å koke pasta, steke kjøttboller, eller lignende. Man er da avhengig av at man har dette liggende og i det må jo vaskes opp etterpå i tillegg. I de tilfellene får lille på 1,5 år noe oppvarmet fra frysen (lapskaus, gryte eller det vi har liggende), og vi venter med frossen pizza (evt. bestiller pizza) til hun er lagt.

Tenker at folk har veldig forskjellig forhold til det å lage middag. Noen elsker å lage middag og gjør det helst fra bunnen av, mens andre skulle helst ønsket at de slapp å lage middag for de er "alltid" tom for idéer. For min del er ferdigmat en reserveløsning og ikke regelen, da både mannen min og jeg er glad i å lage middag :-) Vi elsker GOD mat, og prøver å ha en middagsplan hver uke. Så slipper vi å gå tom for idéer, mangle ingredienser og stresse, slik jeg ser mange andre gjør.

Jeg vokste en stund opp på fiskepinner, fiskepudding, pommes noisettes, toro, osv. Og det tror jeg mange på min alder gjorde... Kanskje jeg tok skrekken? :hilarious:

For vår del er det når kvelden forsvant og klokka ble for mye før vi fikk kommet i gang med maten. Da er det veldig greit å slenge en pizza i ovnen, lage ostesmørbrød eller fjordland om vi har det.
Eller hvis en av oss er syk og ikke vil ha middag, da velger ofte den andre noe lettvint i stedet for planlagt middag.

Detee kom visst ut feil. Det var ikke ment som anklage. Mer som undring at så mange anser det som såpass vanlig ikke bare i den tråden, det er en vanlig forklaring på type frozzenpizza etc.

Og det er helt greit altså, bare noe jeg likevel undret meg over.

Ingen av oss er kronisk syke og der skjer ikke ofte at begge er veldig syke samtidig, det hender jo selvsagt at man faktisk likevel kommer i en slik situasjon. Det bare forundrer meg at så mange gjør det så ofte. At enkeltpersoner har logiske forklaringer, ja, det bare oppsummerer seg så rart på en måte.

Keg mente det ikke sånn det føles på svarene som det ble oppfattet. Mer bare. Er det meg som ikke skjønner, liksom.

Det skjer ofte at vi ikke orker og lage middag. Men det betyr ikke at vi ikke spiser, for det gjør vi selvsagt. Da går vi for halvfabrikat eller bestiller noe. Skjønner ikke hvorfor det er uforståelig og ikke gidde og lage middag.
Fordi jeg anser halvfabrikata som middag, sikkert. For dager der tiden ikke strekker til et det mange av. Halvfabrikata sparer tid

Bare det at å ikke orke når man er syk forstår jeg. Men med tre unger som ikke er gamle nok til å lage middag men gamle nok til at de lå ha mat før de skal på et eller annet, så er ikke "orker ikke, bestiller en pizza i kveld" noe alternstiv. De må ha middag. Helst senest 1645. Så rask mat, ja. Definitivt. Men jeg anser det som middag.

Detee kom visst ut feil. Det var ikke ment som anklage. Mer som undring at så mange anser det som såpass vanlig ikke bare i den tråden, det er en vanlig forklaring på type frozzenpizza etc.

Og det er helt greit altså, bare noe jeg likevel undret meg over.

Ingen av oss er kronisk syke og der skjer ikke ofte at begge er veldig syke samtidig, det hender jo selvsagt at man faktisk likevel kommer i en slik situasjon. Det bare forundrer meg at så mange gjør det så ofte. At enkeltpersoner har logiske forklaringer, ja, det bare oppsummerer seg så rart på en måte.

Keg mente det ikke sånn det føles på svarene som det ble oppfattet. Mer bare. Er det meg som ikke skjønner, liksom.

For meg er hvertfall halvfabrikata under kategorien "ikke å orke" å lage middag, for som du sier må vi jo med barn i huset faktisk ha middag, så halvfabrikata er jo det enkleste utenom kanskje brødskiver :p

Å ikke orke lage middag betyr at man kun serverer noen brødskiver , halvfabrikater og pizza går ikke under å ikke lage middag

Støtt og stadig føler jeg det er et ork å lage middag. Faktisk de fleste hverdager :p

For å komme i gjennom det velges det retter som er raske å lage men som helst er sunne likevel.
Vi hjelper oss selv ved å preppe litt kvelden i forveien.
En kjele med ferdige skrellede og oppkuttede grønnsaker klare til koking, kjøtt ferdig skåret og marinert i pose, deiger og rører ferdig blandet.
På denne måten går det raskere og føles mye mer overkommelig.

I helgen er det bare kos å lage mat, men da har vi som regel mye bedre tid.

Å ikke orke for min del handler til syvende og sist om å ikke ville utsette meg selv for stresset og tidsklemma i hverdagen.

For meg er hvertfall halvfabrikata under kategorien "ikke å orke" å lage middag, for som du sier må vi jo med barn i huset faktisk ha middag, så halvfabrikata er jo det enkleste utenom kanskje brødskiver :p
For meg er altså det å lage f. Eks kjøttboller som kommer halvferdige ut av en pose og tomatsaus fra glass servert med pasta og salat middag.

Ikke middag lagd fra bunnen hjemme men det er middag. Som er fersig innen en halvtime fra jeg kom hjem og det er nødvendig.

Men det er middag

Jeg orker ofte å ikke lage mat dessverre!
Det er slike dager der jeg faktisk egentlig burde ligge i senga. Siden mannen ikke kan være hjemme like ofte som jeg er helt ferdig så må jeg krabbe meg ned i stua vår, minste blir ikke sendt i barnehagen for jet klarer ikke å hente, og barna er kun inne de dagene.
Når barna var veldig små så stod da middagen klar før mannen dro på jobb, da var det bare å varme den. Men det var også tøft så jeg satt på en stol for å varme for det å stå var for tungt.
På slike dager nå så lager min eldste brødskiver eller ostesmørbrød til de små, så ligger jeg på sofaen å styrer appeltv for barna:p
Jeg skulle så ønske at jeg kunne også si at det orke ikke er et alternativ, men dessverre slik er ikke livet. :)

Er mange ganger vi skulle ønske vi kunne droppe middag, men det kan vi jo ikke. Vi må ha mat alle sammen.

Og vi har som regel tid til det. Er en aktivitet i uka her, og det er 17.30. Heldigvis på en dag vi er hjemme i rimelig tid. (jeg jobber nå den dagen annenhver uke)

Men vi lager da middagslister og handler inn på lørdag, og planlegger da middag utifra uka og hvor hektisk det blir. Og da står vi også fritt til å bytte om på maten hvis ting endres.

Tyr til halvfabrikata i perioder ja, men sjelden frossenpizza til middag midt i uka. Da må det være fordi det har vært tilbud eller vi er syke. Yngste er ikke så glad i det heller, hun velger heller da grøt. Og den kjøper vi da ferdig fra fjordland :p

Jeg hater å lage mat, og er som regel samboer som gjør det, men nå har jeg gjort det to dager på rad. Kryss i taket :p

Men å ikke gidde gjør vi ikke. Det ble middag det året jeg har gått sykmeldt også, selv om jeg ikke lagde mye av den.

Men kan godt være at vi en dag velger å bare spise karbonader, brød, egg og pytt i panne feks.

Jeg orker ofte å ikke lage mat dessverre!
Det er slike dager der jeg faktisk egentlig burde ligge i senga. Siden mannen ikke kan være hjemme like ofte som jeg er helt ferdig så må jeg krabbe meg ned i stua vår, minste blir ikke sendt i barnehagen for jet klarer ikke å hente, og barna er kun inne de dagene.
Når barna var veldig små så stod da middagen klar før mannen dro på jobb, da var det bare å varme den. Men det var også tøft så jeg satt på en stol for å varme for det å stå var for tungt.
På slike dager nå så lager min eldste brødskiver eller ostesmørbrød til de små, så ligger jeg på sofaen å styrer appeltv for barna:p
Jeg skulle så ønske at jeg kunne også si at det orke ikke er et alternativ, men dessverre slik er ikke livet. :)
Og når livet er sånn er jo det helt å forstå.

Men jeg kjenner altså friske oppegående folk i jobb med god helse som bruker "orker ikke, lager en frozzenpizza" hvor "orker ikke" ikke er på ditt nivå

De aller fleste er jo tross alt friske. Så at noen ikke er det, det forstår jeg utmerket godt.

Det var ikke det dette dreier seg om

Back
Topp