Å holde hodet oppe selv!

Bizarre

Glad i forumet
Når skal babyene klare å holde hodet oppe selv, uten at man trenger å støtte nakken?
Og når bør de klare å holde seg oppe selv i mageleie?
Noah blir kjempesint hver gang vi legger han på magen for å øve på å holde hodet oppe, og han legger det bare ned til ene siden[&:]
Han ser stort sett bare til høyre og vil bare ligge på høyre side.
Trodde dette kom av en stivhet/låsning i nakken, men var hos kiropraktoren idag og han sier han har god rotasjon i nakken, og at han bare har en favorittside.
Han er mye urolig også og stort sett grinete, sliter med søvnen og kaver veldig når han først sovner.
Noen som vet hva dette kan komme av?
Andre som har veldig grinete og misfornøyde babyer?
Synest det er så trist at det skal vere sånn, for han er nesten aldri smilende og blid [:(]
Er det flere som har babyer som ikke liker å holde hodet oppe i mageleie?
Vi har kanskje ikke vert så flinke å øve på dette siden han blir så sint og stort sett har hatt plager siden han ble født....
Er så redd for at han skal bli svak i kroppen/nakken pga dette, og ikke klare å holde hodet oppe selv.
Noen som har noen gode tips til meg for hva jeg kan gjøre for å få han til å løfte hodet selv?

KAn være han er stiv i musklaturen sin da...? Selv om kiropraktoren ikke fant noe galt i nakkevirvlene.

Så en fysioterapaut/osteopat/manuelterapaut kan kanskje hjelpe dere selv om kiropraktoren mener alt er bra. De jobber mer med muskler og bindevev.

Du kan uansett prøve å stimulere han vekk fra favorittsiden.
Snu sengen på soverommet, heng opp leker og tenk bevist på hvilken side han vil snu seg til når du legger han ned.

HØres no ut som noe plager gutten din da, og det mente vel hs og om jeg ikke husker feil [8|], så håper dere finner ut av det snart.
Er slitsomt å ha det slik[&:]

Og bare for å berolige deg:
Han blir nok neppe svak i kroppen av å ikke få trent så mye nakken nå i starten. Dere får trene det dere klarer. Gråter han og ikke vil så prøver dere igjen etter en stund. Ikke vits å tvinge han!
[:)]

Det er nok veldig individuelt hvor mye de holder hodet oppe selv. Men rundt 3 -4 mnd er det vel de fleste holder hodet av seg selv. Det blir nok bedre skal du se. Vi fant ut at gutten vår løftet hodet oftere av seg selv, hvis han lå litt på skrå på brystkassa våres. Vi startet ihvertfall slik og nå ligger han på magen og løfter hodet mer og mer for hver dag[:)]. Vet ikke om det hjelper deg noe men..

Gutten min liker heller ikke å ligge på magen! Jeg legger han på brystet mitt så legger jeg meg ned f.eks på senga, da får han trent nakkemusklene :) Han har også vært veldig urolig, men har blitt roligere. Jeg la han ikke på magen når han hadde urolige dager og eg presser han ikke viss han begynner å gråte. Eg satse på at d vil gå seg til etterhvert:)

I forhold til at barnet er urolig, er du sikker på at han får nok mat? Vet at mange må gi tillegg på kvelden.

Vi lar gutten vår sove sammen med oss da er han mye roligere, legger jeg han i egen seng ligger han veldig urolig..

Lillegull har først den siste uka villet ligge på magen, og da bare på mine lår. Og ikke mer enn et minutt eller to av gangen. Men hun holder hodet ganske greit. Litt vingling, men ellers bra. Når hun ligger på brystet mitt, så løfter hun hodet veldig fint opp og ser seg omkring.

Han er jo ikke gammel, lillemannen din. Tenker at det går seg til etterhvert. De er ikke alle like raske til alt.

Gutten vår har også favorittside, så vi må huske på å stimulere han på andre siden. Han synes det er greit å ligge på magen en liten stund, men løfter ikke hodet godt. Vi var hos kiropraktor i går og han sa at det ikke var uvanlig at de sleit med å få opp hodet.

Gutten vår er veldig stor, og derfor er det tyngre for han å løfte hodet også. Jenta vår ble også fort stor, og var heller ikke førstemann til å løfte hodet, krabbe, gå osv. Det er ikke noe stress. Alle barn er forskjellige.

Får han i seg nok mat i løpet av dagen? Og hvis du ammer, kanskje han reagerer på noe du spiser? Eller kanskje han reagerer på kumelk, om du ammer eller gir mme.

Tusen takk for svar jenter [:)]
Da satser jeg på at det vil gå seg til etterhvert....
Han løfter hodet littegrann innimellom, men har som sagt ikke blitt så mye trening siden han blir så sint og bare skriker!
Og det ser ut til at han heller veldig til den ene siden når han løfter seg (favorittsiden).
Er det flere som har det sånn at den lille bare vil se til den ene siden?
Vi har prøvd å lokke med å snakke med han fra andre siden, stimulere med lys og lyd, leker osv, men han vil ikke se til den siden.
Han holder bare hodet til den ene siden når vi går rundt med han også, på stellebordet, i sengen, i vognen osv.
Flere som har det sånn?

Emilie nekter å flytte hodet til venstre helt fram til for 3 uker siden. Jeg bestilte time hos manuellterapeut på en torsdag, og lørdag så lå hun plutselig med hodet til venstre på stellebordet. Vi kan av og til forvente mirakler av de små, og så har de rett og slett ikke kommet dit i utviklingen sin ennå.

Mange har god nytte av litt hjelp, men av og til løser det seg selv. Vi avbestilte timen [:)]

Som jeg nevnte i tidligere tråd, så var jo vi hos manuell terapeut med vesla og han fant ut av hun hadde vondt i bekkenet.
Han sa også at jeg bare skulle drite i å legge henne på magen siden hun slet litt med dette. Hun blir også veldig sint om jeg prøver.

Syns du bør ta den turen til Stavanger eller opp hit å få en fysio/manuellterapeut til å ta en titt, jeg... (altså jeg har ikke fått lest noen tråder etter den du skrev første gangen, fikk du kommet inn til kiropraktoren?)

Stine hadde høyreside som favoritt side, hun lå bare med hode mot høyre, da hun var på 6 ukerskontrollen henviste legen henne til fysioterapaut. Fikk også tips om hvordan jeg skulle trene henne, som å passe på at hun må snu seg mot venstre når hun skal rape, og legge henne mest mulig på magen, de må hun bare venne seg til sa helsesøster.
Og da vi skiftet ut vogna med reisesenga snudde hun seg plutselig mot høyre. Fysioterapauten sa også at jeg skal fokusere på venstre siden når jeg maserer og vasker henne eller var hun fornøyd med henne men hun skal tilbake.

ORIGINAL: *prøvedokka*

Gutten vår har også favorittside, så vi må huske på å stimulere han på andre siden. Han synes det er greit å ligge på magen en liten stund, men løfter ikke hodet godt. Vi var hos kiropraktor i går og han sa at det ikke var uvanlig at de sleit med å få opp hodet.

Gutten vår er veldig stor, og derfor er det tyngre for han å løfte hodet også. Jenta vår ble også fort stor, og var heller ikke førstemann til å løfte hodet, krabbe, gå osv. Det er ikke noe stress. Alle barn er forskjellige.

Får han i seg nok mat i løpet av dagen? Og hvis du ammer, kanskje han reagerer på noe du spiser? Eller kanskje han reagerer på kumelk, om du ammer eller gir mme.

Jeg gir kun mme og har vert inne på tanken at han kan ha melkeintoleranse/melkeallergi, tok det opp med helsestasjonen men de mente at det var lite sansynlig.
Han har jo hatt kolikk og blitt behandlet for dette hos kiropraktor så kan jo vere litt av det som henger igjen ennå.
Jeg er usikker på om han får i seg nok mat siden han stort sett er grinete hele dagen, og jeg synest det er vanskelig å vite om han er sutrete fordi han er sulten eller fordi han har vondt/ubehag[&:]
Han får 160-165ml mme til hvert måltid 4-5 ganger om dagen (blander med 150ml vann).
Han gulper som regel alltid etter måltid.
Har prøvd å gi han 200ml til hvert måltid også (180ml vann), og han drikker opp alt da også og gulper MYE etterpå, så jeg mistenker at han spiser opp uansett så lenge han får tilbudet [8D]

ORIGINAL: Ruby Gloom

Som jeg nevnte i tidligere tråd, så var jo vi hos manuell terapeut med vesla og han fant ut av hun hadde vondt i bekkenet.
Han sa også at jeg bare skulle drite i å legge henne på magen siden hun slet litt med dette. Hun blir også veldig sint om jeg prøver.

Syns du bør ta den turen til Stavanger eller opp hit å få en fysio/manuellterapeut til å ta en titt, jeg... (altså jeg har ikke fått lest noen tråder etter den du skrev første gangen, fikk du kommet inn til kiropraktoren?)

Vi var hos kiropraktoren idag og han har ikke stivhet/låsning i nakken.
Han han helt fin rotasjon i nakken, og han er ikke skjev eller flat i hodet heller.
Han ligger litt skjevt eneste når han ser til venstre, og han flytter seg fort mot høyre side igjen.

ORIGINAL: frøken Andersen*

ORIGINAL: Bizarre

ORIGINAL: *prøvedokka*

Jeg gir kun mme og har vert inne på tanken at han kan ha melkeintoleranse/melkeallergi, tok det opp med helsestasjonen men de mente at det var lite sansynlig.
Han har jo hatt kolikk og blitt behandlet for dette hos kiropraktor så kan jo vere litt av det som henger igjen ennå.
Jeg er usikker på om han får i seg nok mat siden han stort sett er grinete hele dagen, og jeg synest det er vanskelig å vite om han er sutrete fordi han er sulten eller fordi han har vondt/ubehag[&:]
Han får 160-165ml mme til hvert måltid 4-5 ganger om dagen (blander med 150ml vann).
Han gulper som regel alltid etter måltid.
Har prøvd å gi han 200ml til hvert måltid også (180ml vann), og han drikker opp alt da også og gulper MYE etterpå, så jeg mistenker at han spiser opp uansett så lenge han får tilbudet [8D]

Gulpinga kan ha noe med stivhet i nakken/ryggen å gjøre. Det sa vår fysio til oss hvertfall.
Jeg ville gitt han mat, om han vil ha det. Jeg gir også 180ml med vann, og stortsett drikker hun opp. Hun får 5 måltider om dagen :)

Var hos kiropraktor idag og han sa han ikke kunne kjenne noe stivhet, og at han hadde fin rotasjon i nakken.
Han KLARER fint å snu hodet, men han foretrekker rett og slett den ene siden fremfor den andre.
Jeg tror ikke det er det at han er sulten som er problemet og grunnen til at han er mye urolig, men skader jo ikke å prøve med litt mer mat noen dager.
Jeg har inntrykk av at han drikker det han får uansett hvor ofte og hvor mye han får, han gir aldri tegn til at han ikke vil ha mer ved å vri seg vekk, dytte ut flaska med tungen osv så sånn sett er det jo veldig vanskelig å vite om han er mett eller ikke.
Og han gulper veldig mye de gangene jeg har gitt han 200ml [&:]
Gulper når han får 165ml også, men ikke like mye!

ORIGINAL: Påatt

Og bare for å berolige deg:
Han blir nok neppe svak i kroppen av å ikke få trent så mye nakken nå i starten. Dere får trene det dere klarer. Gråter han og ikke vil så prøver dere igjen etter en stund. Ikke vits å tvinge han!
[:)]

Sir det samme[:)] Sånn var første min. Stressa ikke i det hele tatt. Alt til sin tid [:)][:)]

Back
Topp