Å henge i puppen

M+A=baby

Forumet er livet
Marsboerne
VIP
Sommerfuglene 2017
Jeg har ikke født ennå, men nå er det like rundt hjørnet! Liker å være litt forberedt og jeg har tenkt en del på amminga. Vil så gjerne få det til! Ser at flere skriver at de er utslitt og kjempesåre og klager på at babyen bare henger i puppen. Hva mener folk med dette?
Slik jeg har forstått det skal man jo bare ha babyen ved puppen mens den suger, og så ta babyen bort. Ser også folk som skriver at babyen bruker puppen som smokk. Dette er vel også feil?

Fikk beskjed på fødselsforberedende kurs at hvis babyen ikke slipper puppen når den er ferdig skal man bare putte en lillefinger inn i munnen på baby, så slipper den puppen. Hørtes jo enkelt å greit ut. Man skal heller ikke la babyen henge i brystvorta, altså dra litt i puppen med munnen for da blir man så fort sår.

Men hvis det er så enkelt, hvorfor gjør så mange feil? Får de ikke veiledning på helsestasjon? Eller er det jeg som tror det er enkelt, men så er det veldig vanskelig?
 
Hehe, det går nok mer på at det eneste som roer ned babyen er pupp, og at babyen bare gråter hvis den ikke får pupp, enn akkurat teknikken for ammingen... :)
 
Hvis babyen vil ha pupp 30 ganger i døgnet så blir man litt trøtt, sliten og sår:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Det man mener med at babyen bruker puppen som smokk er hvis ikke noe annet roer babyen.

Og det med at babyen henger i puppen er ikke bokstavelig talt at babyen henger, men at babyen vil ha pupp hele tiden. Stort sett som kos (altså smokk)

Ja man blir sår i starten, og det er ikke rart.
Det er en tilvenningsfase for både mor og barn, og huden rundt brystvorten er ikke vant til det enda.
Men det er her riktig sugeteknikk kommer inn. Så mye bryst som mulig inn i munnen, sitte stødig og godt, babyens nese i høyde med brystvorten og vips.

Bare gled deg, det er helt herlig.

Frøkna og jeg slet mye en periode fra hun var ca 2 mnd til 7 mnd, men så løsna det, og vi ammer enda, hun blir 2 år i begynnelsen av juni ;-)
Så hvis man står på litt så får man det til ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det man mener med at babyen bruker puppen som smokk er hvis ikke noe annet roer babyen.

Og det med at babyen henger i puppen er ikke bokstavelig talt at babyen henger, men at babyen vil ha pupp hele tiden. Stort sett som kos (altså smokk)

Ja man blir sår i starten, og det er ikke rart.
Det er en tilvenningsfase for både mor og barn, og huden rundt brystvorten er ikke vant til det enda.
Men det er her riktig sugeteknikk kommer inn. Så mye bryst som mulig inn i munnen, sitte stødig og godt, babyens nese i høyde med brystvorten og vips.

Bare gled deg, det er helt herlig.

Frøkna og jeg slet mye en periode fra hun var ca 2 mnd til 7 mnd, men så løsna det, og vi ammer enda, hun blir 2 år i begynnelsen av juni ;-)
Så hvis man står på litt så får man det til ;-)

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Jeg har sett filmen "bryst er best" og har trua på at jeg skal klare det. Lånte også en bok om amming på biblioteket idag. Men veldig spent på hvordan det går. Man hører jo så mange historier om at det ikke har gått bra og det bare er et slit og ork.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har sett filmen "bryst er best" og har trua på at jeg skal klare det. Lånte også en bok om amming på biblioteket idag. Men veldig spent på hvordan det går. Man hører jo så mange historier om at det ikke har gått bra og det bare er et slit og ork.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Ser ut til at du har rett innstilling, og da er det utrolig hva man får til ;-)
Min helsesøster har vært så imponert over min stå på vilje med denne amminga, hun har sagt flere ganger at hun ikke har vært borti noen som har kjempa så mye for å få det til.

Gå på med positiv innstilling, men regn ogsp med at det vil bli blod, svette og tårer, og at det kan bli mer komplisert enn man tror.
Alt avhenger jo også av barnet, om det er sugesvakt eller sugesterkt, hvordan fødselen går osv.

Jeg måtte slutte å amme storebror da han var ca 7 mnd fordi jeg skulle legges inn på sykehus og opereres, og det syntes jeg var veldig sårt. Så denne gangen var jeg fast bestemt på at ingenting skulle stoppe oss fra å få det til. Og det har noe hjulpet oss. Samt det at frøkna begynte på astmamedisiner og ble ei helt anna
jente som fikk puste når hun diet ;-)
Jeg syntes det var mye mer stress med flaskekoking og vasking, oppmåling og diverse enn det var å kjempe for ammingen.
Jeg synes det er trist at det nå går mot slutten, ammer bare morgen nå fordi frøkna ikke vil ha på kvelden lenger. Men hun kan jo ikke ammes til hun er konfirmant heller :p

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
 
Det er kjempeviktig at man har godt med informasjon tilgjengelig og at man er innstillt på hva som kan skje. Du kan få det kjempelett, men du kan også bli kjempesår. Mange har blitt overrasket over hvor vondt de har fått, og trodde nok det ville bli lett. Jeg forventet masse smerte og spreng, men ble knapt sår. Brukte Purelan på brystvortene, og det hjalp da jeg var sår, samt at det not forhindret en del sårhet. Det er også viktig å pakke deg godt inn. Jeg fikk beskjed om at bare det å åpne fryseren kunne gjøre at brystene ble kalde, og det er ikke bra om du vil forhindre brystbetennelse.

Noen som snakker om at babyen henger i puppen opplever økedøgn uten at de vet hva det er. De har ikke fått nok informasjon, og var nok ikke innstillt på at det skulle bli så mye amming. Jeg husker økedøgnene her, da lurte jeg litt på om det i det hele tatt var noe poeng i å pakke puppen inn i BH'en igjen ^^
Så noen ganger kan man gjøre vondt verre ved å gi dem smokken da, fordi puppen da ikke får beskjed om å produsere mer melk. Det er en balansegang. Noen vil si at babyen bruker dem som smokk mens andre sier at det er feil. Noen ganger har de rett, noen ganger har de feil. Men bare man vet at en baby kan trenge pupp mange ganger om dagen (10-12 ganger kunne være normalt for noen om jeg ikke husker helt feil fra ammeboka) og vet hva økedøgn er så står man nok bedre rustet til å ta en avgjørelse som er riktig.

Lykke til med ammingen :) Ingenting er som å høre på en baby som drikker melk. Savner det skikkelig <3
 
Det smarteste jeg gjorde før fødselen var å lese meg opp på alt om amming!
Jeg var forberedt på at det kunne bli et slit med smerter og tårer.
Jeg er så glad for at jeg brukte så mye tid på å lære meg om fellene veldig mange går i i starten av ammeperioden.
Har nå fullammet problemfritt i 3 mnd. Var selvfølgelig sår i starten, men det gav seg!

Å vite hvordan å unngå brystbetennelse er viktig å lære seg.
Les det du kommer over, og ikke gi deg :)
Sykepleierene på barsel var imponert over hvor mye jeg sleit med å få igang melka. Da svarte jeg bare at "jeg sliter ikke, jeg jobber med å få det til". For det krever litt viljestyrke :)

Lykke til!
 
Store variasjoner fra baby til baby, er viktig å huske. Gutten min spiste pupp opp til 24 ganger i døgnet fra fødsel til 4 mnd. Nå er han 6 mnd, og spiser 6-8 ganger pr døgn, og fast føde. Husker at jeg var ganske sliten ei stund, fordi han hang i puppen hele tiden, som det heter, men jeg er veldig glad jeg fulgte hans signaler, og ikke hørte på helsesøster, som syntes han spiste for ofte. Babyene regulerer inntaket selv, men det er viktig at vi er lydhøre. De skal ikke skrike etter mat, da hàr det gått for langt. Særlig i starten er det viktig med mye hudkontakt, kos og masse pupp:). Jeg fikk mye ut av ammehjelpen.no, vil absolutt anbefale den.
 
Store variasjoner fra baby til baby, er viktig å huske. Gutten min spiste pupp opp til 24 ganger i døgnet fra fødsel til 4 mnd. Nå er han 6 mnd, og spiser 6-8 ganger pr døgn, og fast føde. Husker at jeg var ganske sliten ei stund, fordi han hang i puppen hele tiden, som det heter, men jeg er veldig glad jeg fulgte hans signaler, og ikke hørte på helsesøster, som syntes han spiste for ofte. Babyene regulerer inntaket selv, men det er viktig at vi er lydhøre. De skal ikke skrike etter mat, da hàr det gått for langt. Særlig i starten er det viktig med mye hudkontakt, kos og masse pupp:). Jeg fikk mye ut av ammehjelpen.no, vil absolutt anbefale den.
Som om jeg skulle ha skrevet det selv:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
 
Jeg sier ofte at lillegutt "henger i puppen hele natta". Jeg mener vel egentlig at han vil ha mat annenhver time ;)

Innstillingen din er bra. Det er en god begynnelse. Jeg sleit i mange uker før jeg greide det med eldste, men nektet og gi opp. Det lønnet seg.

Lykke til :)
 
Fødte for to dager siden, og jeg synes jeg får til å amme:) Blir spennende å se når jeh får melkespreng da. Men jeg får til å legge henne til selv, ganske stolt!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Kjempebra! Og gratulerer så mye :) Husk å dekk deg godt til og ikke få såpe på brystene. Og ta godt vare på deg selv :)
 
Kjempebra! Og gratulerer så mye :) Husk å dekk deg godt til og ikke få såpe på brystene. Og ta godt vare på deg selv :)
Nå fryser jeg skikkelig på puppene, men jeg skjønner ikke hvorfor! Jeg har helt tørre ammeinnlegg i ull og i tillegg sitter jeg med en varm genser over for å varme dem. Men det er akkurat som jeg er kald innenifra!
 
Nå fryser jeg skikkelig på puppene, men jeg skjønner ikke hvorfor! Jeg har helt tørre ammeinnlegg i ull og i tillegg sitter jeg med en varm genser over for å varme dem. Men det er akkurat som jeg er kald innenifra!

Pass godt på temperaturen din og om du får smerter. Og appetitten din. Så får vi håpe det ikke er forstadiet til brystbetennelse eller noe annet. Det skal visst gjøre veldig vondt.
 
Pass godt på temperaturen din og om du får smerter. Og appetitten din. Så får vi håpe det ikke er forstadiet til brystbetennelse eller noe annet. Det skal visst gjøre veldig vondt.
Det bedret seg heldigvis. Skjønner ikke helt hva det var for noe. Både baby og jeg spiser bra, hun legger på seg og jeg går ned i vekt. Fin fordeling;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Det bedret seg heldigvis. Skjønner ikke helt hva det var for noe. Både baby og jeg spiser bra, hun legger på seg og jeg går ned i vekt. Fin fordeling;)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

:D Nei kroppen kan være litt rar noen ganger. Det var flere ganger jeg trodde det var noe på gang, for jeg fikk vondt og var sår på en rar måte. Så gikk det over.
Kos deg masse med babyen din <3 Jeg elsket barselstiden, men den gikk så alt for fort fra meg :)
 
Jeg synes amming var noe herk i begynnelsen. Du er flink som setter deg litt inn i det på forhånd, det angret jeg veldig på at jeg ikke hadde gjort. Mitt beste råd er å øve og øve og øve enda mer når babyen kommer. Spør masse når du er på sykehuset. Få de til å hjelpe deg å få han på puppen hver gang han skal ha mat, og demonstrere forskjellige stillinger. Redningen for meg- foruten masse øving- var å ha en veninne i bakhånd med ammeerfaring. Det ble mange telefoner dit, for å si det sånn. Har du noen du kan spørre når du står midt oppi det, er det uvurderlig! I dag er babyen min ni uker, og nå synes vi begge at ammingen er kjempekoselig! Masse lykke til!!:-D

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Back
Topp