Å ha et desember-barn på januar-forum.

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Jeg er ikke den eneste, vi er noen her som sånnsett skulle like gjerne hengt på desember.

Det hender jo ikke helt uvanlig at noen føder før eller etter sin mnd. Noen henger i begge forum. Noen henger bare i det samme likevel

At et barn i februargruppa kommer i januar. Og et annet i mars. Det har ikke de store konsekvensene. Tidvis kommer til og med et augustbarn i mai, men heldigvis ikke så ofte.

Sånn i det daglige betyr det lite. Jeg skal på 15 mnd kontroll i slutten av neste uke mens dere andre skal neste mnd. No big deal. Når det snakkes om mat, språk og utvikling så er de på samme nivå uansett.

Men tenk den august-dagen om 4,5 år. Når våre søte små er 5,5 år gamle og deres barn blir de eldste i barnehagen. Førskolebarn og født i januar er de gjerne de eldste av de eldste.

Den dagen har jeg (og et par stykker til her inne) trolig kassens yngste førsteklassinger i stedet.

Syv små dager. Hadde hun vært i magen 7 dager til hadde hun vært født i 2016. Men Ingrid er 2015-modell hun og begynner derfor på skolen et år tidligere enn om hun hadde holdt seg inne en uke ekstra.

Jeg har ei førskolejente i år. Februar-jente som gler seg veldig til å bli skolejente. Seks år gammel, 6,5 i august og helt klar. Lillemor kommer til å være et år yngre. Jeg bare håper hun er like klar når den tid kommer. Hun får et år mindre i bhg. Begynner der i 2017 (krav på plass og har fått det fra høsten) og går der i fire år før hun høsten 2021 blir skolejente.

Det hadde ikke gjort noe om hun ble født første nyttårsdag istedet for første juledag.

Men sånn ble det ikke.

Og det skal gå bra det også.
 
Det er koselig å ha deg her Sara! Du skaper ekstra liv i gruppa =)

Lillerbroren min er født 30. desember. Han var like klar for å begynne på skolen som de andre på hans alder. Barn er forskjellige. Hun vil nok klare seg fint skal du se =)
 
Enig med Sasty, uten deg hadde det vært så si dødt her inne. Og du skal virkelig ha for å ikke gi deg med å prøve.

Når det kommer til skolestart så har du jo og di barna som er født i jan/feb som er klare et år før tiden og starter da.
Og da det gjelder få et år mindre i bhg så har ikke det stort å si for di fleste heller. Det er jo barn som ratt bare går siste året i bhg før skola og som er klare.
Også har du den muligheten for å utsette skolestart et år hvis du ser at frøkna di ikke er moden i det hele tatt.
 
Jeg er ikke bekymret for skolestart. Jeg bare gjør meg en del tanker om det. Søstra som nå er førskole hadde taklet skole fra i høst, men selv om hun er født i februar hadde jeg ikke tenkt tanken engang på å søke fremskutt, hun får sine år i bhg. Og yngste begynner nok i 2021, det går nok bra.

Jeg bare tenker litt høyt om det.

Siden jeg nå engang lovde å starte minst en tråd hver dag denne uka ;-)
 
Har egentlig ikke tenkt så mye over at januarbarna blir eldst. Er selv født på slutten av året. Den eneste gangen det har plaget meg var året vi ble 18 og 21, men da kun fordi jeg ikke kom inn på utestedene vennene mine ville på :D kjempeviktig med andre ord. Bestevenninna mi er født i februar, og hun syns det var like kjedelig å måtte "vente" på alle andre + være sjåfør i ett år.

Faglig tror jeg aldri det var noen forskjell mellom oss. Iallfall ikke som mamma har kommet på.

Tenker, jeg har alltid synes det var kult å bli født årets siste måned. Sikkert like kult å bli født årets første.
 
Jeg har tenkt mye på dette.. Vi hadde jo termin 26.12, men han valgte å komme i januar. Det er jeg glad for! Selv om jeg vet at modning ikke følger fødselsdato. Men det er rart å tenke på at hun som bor litt lenger oppe her triller på en 2,5 mnd gammel baby, som kanskje kommer i klasse med min sønn.. Rart!

For øvrig begynte jeg i desembergruppa, men ble mer værende her etterhvert.. Sånt skjer ;)
 
Jeg hadde det motsatte med storesøster. Termin 22.desember, men hun hadde alle verdens tid, og kom 5.januar. Alle sa til meg at jeg var så heldig som fikk januarbarn, men husker at jeg selv var mest skuffet[emoji6] Både mannen og jeg er født seint på året og har alltid hengt mer enn godt med, så det falt meg aldri inn at det å være født i desember kunne være et problem[emoji12] Jeg er enig i at det er en interessant problemstilling. Som lærer ser jeg både litt av hvert, og selv om det kan være en utfordring for noen å være født seint på året, er det andre som klarer dette uten problem[emoji4]
 
Det var unektelig rart å sitte med en en ukes gammel baby og vite at borti gata feiret en fremtidig klassekamerat ettårsdag.

Jeg vet at modning ikke følger fødselsdato, noen av de minst modne i klassen til eldste er født i januar (dog er det visse mistanker om bokstaver i tillegg til bare umodent her og der tror jeg)

Men for det spesifikke barnet. Som ved å være en uke yngre hadde vært et år eldre på skolen. Så er det et års forskjell for det barnet uansett.

Mine eldste har vært skoleklare uten problem og jeg håper det også gjelder denne lille jenta, men hun er uansett et år yngre pga ei uke
 
Selv to uker mellom barna er det ikke den største forskjellen... men jeg ser hvor dine tanker
vandrer.

Jeg har tenkt litt på forskjellen mellom januarbarnet og august barnet. Og ser tydelige forskjellen mellom des og Jan barnet. Men bare der alder har mer betydning..

Men i bunn å grunn behøver det å si lite. For utviklingen er ikke likt fra barn til barn heller. Derfor er vel vår oppgave å passe på at de har de beste forutsetningene for å vokse opp trygt og få mest muligheter under utviklingen.
 
Jeg tenker at det er noe en bør være litt oppmerksom på. Selv om det er stor forkjell på modenhet. Jo mer oppmerksom man er på det jo lettere er det å fange opp og forebygge om det skulle være nødvendig.

Selv har jeg januar barn. Men flere kommenterte at de håpte at jeg ikke fødte før termin for det var så dumt for barnet å bli født i desember... Husker jeg ble irritert og lei meg.
 
Mange kommenterte det til meg også, at man fikk håpe jeg ikke fikk før.

Selv sa jeg "romjula går jo, men av praktiske årsaker for fremtidige bursdager helst ikke 23-26 men for all del, helst etter rakettene.

Også kom hun likegodt 25.12. da
 
Mange kommenterte det til meg også, at man fikk håpe jeg ikke fikk før.

Selv sa jeg "romjula går jo, men av praktiske årsaker for fremtidige bursdager helst ikke 23-26 men for all del, helst etter rakettene.

Også kom hun likegodt 25.12. da

Lille julaften la mannen ut bilde av oss på høygravid-photoshoot og skrev 10 dager igjen! Da skal jeg love deg det var mange kommenterte at jeg måtte knipe igjen til etter nyttår... men to dager senere kom det et nydelig bilde av en nyfødt prins ut og da var det heldigvis ingen dumme kommentarer :)
Jeg henger forresten bare her på januar, men har sneket litt på desember innimellom:)
 
Back
Topp