Å gi smokk på føden/etter et par dager..

Bkno0568692

Andre møte med forumet
Hei ! Stikker vel fingeren i et vepsebol nå, men er det noen som er på nummer to, tre osv. og har gitt smokk på føden? Med førstemann her så var jeg uviten nok til å føle mestringsfølelse av all skryt for at han ikke brukte smokk. Han er øyeblikk 2, og sliter enda med søvn. Jeg var en levende smokk til han var 1 år og 7 mnd. Denne gangen SKAL ungen min bruke smokk. Trenger tips for å få lillebror i magen til å ta smokk, og har dere fått noen reaksjon på føden på at dere ga smokk på føden?

Vet at det ikke er anbefalt osv med smokk i begynnelsen osv grunnet amming osv, men den sjansen er jeg villig til å ta.

Hei ! Stikker vel fingeren i et vepsebol nå, men er det noen som er på nummer to, tre osv. og har gitt smokk på føden? Med førstemann her så var jeg uviten nok til å føle mestringsfølelse av all skryt for at han ikke brukte smokk. Han er øyeblikk 2, og sliter enda med søvn. Jeg var en levende smokk til han var 1 år og 7 mnd. Denne gangen SKAL ungen min bruke smokk. Trenger tips for å få lillebror i magen til å ta smokk, og har dere fått noen reaksjon på føden på at dere ga smokk på føden?

Vet at det ikke er anbefalt osv med smokk i begynnelsen osv grunnet amming osv, men den sjansen er jeg villig til å ta.
Jeg har kun ett barn (samboer har totalt 4). Mini fikk smokk rettfør vi reiste fra føden (var 5 dager dær pga. pks). Var ingen som kommenterte det her! Jeg sluttet å amme etter bare 3,5 (av flere ulike grunner) uke og selv om det er mulig at det at vi gå mini smokk såpass tidlig muligens har påvirket ammingen negativt så teor jeg ikke jeg kunne holdt på med amming noe lengre dersom vi hadde gitt smokk etter ammeslutt. Det at mini tok smokk har gjort det veldig mye mer lettvint både i forhold til legging, hvis han trenger trøst, o.l.

Har dessverre ingen tips, men ville bare si at jeg føler det er opp til dere som foreldre å bestemme om og når dere vil tilby smokk til deres barn :dummy::dummy1:

Vi ble anbefalt smukk på føden faktisk;-) hun var 1 dag bår hun fikk den, ekstrem sugebehov. Vi passet bare på at smukken ikke skulle erstatte puppen, bare være et hjelpemiddel. Så tilbydte ofte pupp og ga smukken etter hun var mett og god:-)

angrer ikke et sekund.

Lille er 9 dager gammel og vi ga smokk dag 2. Fikk til amming med en gang, men ble fortsatt fortalt at hun ikke skulle ha smokk før 2-3 uker. Men det bestemmer jo vi, og vi valgte å gi. Veldig glad for det, hun finner mye trøst i smokken og ammingen går som en drøm fortsatt.

Vi ble anbefalt smukk på føden faktisk;-) hun var 1 dag bår hun fikk den, ekstrem sugebehov. Vi passet bare på at smukken ikke skulle erstatte puppen, bare være et hjelpemiddel. Så tilbydte ofte pupp og ga smukken etter hun var mett og god:)

angrer ikke et sekund.
Fikk ikke anbefalt det, men gjorde som deg med nr2. Å være levende smokk for ungen min var helt uaktuelt. Babyer sover gjerne på puppen hvis de får lov. Min første gjorde det og på sykehuset kunne jeg sitte en evighet å "amme", mens babyen egentlig sov. Var usikker og redd for å gjøre feil... Det var en medfaktor til at jeg mistrivdes med ammingen.

Fant ut at det var veldig greit å skille mellom pupp, som betydde våkentid og mat, og smokk som betydde kos og søvn.

Var aldri plaget med at babyene mine virket forvirret over verken smokk, pupp eller flaske. De fikk alle deler. Men man vet aldri da. Skal uansett ha med smokk på sykehuset. Elsker de aller minste 0-2mnd smokkene. De er så søte!! :angelic: Har spart på den første smokken etter begge mine.

Vi ga smokk og ga flaske helt fra starten. Han var syk i starten og slapp, så de måtte gi flaske på sykehuset for å få i han nok. Vi fortsatte med å gi pumpet melk på flaske til kveldsmat. Han ble aldri sugeforvirret, og ammingen funket bra. Lurer på om det er noen som har opplevd sugerforvirret unge av å gi smukk? Jeg hører bare at alle sier at det kan skje, men aldri hørt om noen som faktisk har opplevd det:bored:

Sniker
Ga smokk helt fra start - begge mine har tatt smokk.
Baby nr 1 - fikk smokk da han var 4 dager. Den satt som en propp ;) sluttet et par mnd etter 3 år og det gikk veldig fint. Sov dårlig frem til 1,5 år, men fra rundt 2 år stabilt natta gjennom utenom ved sykdom. Hadde btw store ammmeproblemer med han her, var skjol, pumping, avvending av skjold og jeg veit ikke hva den første måneden. Men smokk hadde ikke noe å si fra eller til. Vi fikk til å amme og ammet i 17 mnd.

Baby nr 2 - fikk smokk på dag 2. spyttet den ut og brakk seg verre. Det jeg ble mest overrasket over her, var at jeg trodde at eldste tok smokk tidlig fordi han fikk den på dag 4, men hun her fikk den jo enda før - og skulle absolutt ikke ha. Men jeg hadde bestemt meg, hun skulle ta smokk. Så de første 2-3 mnd hadde hun ofte bare smokken i korte perioder om gangen. Noen ganger måtte jeg gi den 15 ganger for at hun skulle ta den i 10 sekunder. Så det gjelder å bare fortsette å prøve mange ganger hver dag når du vet at babyen ikke er sulten, og det skjønner man fort. Jeg gir pupp først og deretter smokk om det behøves. Dette var en urolig kolikkbaby så jeg var desperat etter at hun skulle ta smokk, hun sovnet sjelden til puppen.. Anbefaler å holde deg til èn type smokk i lenger periode om gangen fremfor å bytte ofte mellom mange. Når du gir smokken så vinkle tuten opp mot babyens gange heller enn å dytte den rett inn. Hold smokken på plass og rist litt på den før du slipper. Og ikke gi opp før det har gått noen måneder. Hun her elsker smokk nå og det hjelper veldig mye både i bil, vogn og på nettene da hun generelt ikke er noe bedagelig sovedyr sånn fortsatt, haha. Hun er straks 14 mnd forresten :)

Last edited:
Vi ga smokk og ga flaske helt fra starten. Han var syk i starten og slapp, så de måtte gi flaske på sykehuset for å få i han nok. Vi fortsatte med å gi pumpet melk på flaske til kveldsmat. Han ble aldri sugeforvirret, og ammingen funket bra. Lurer på om det er noen som har opplevd sugerforvirret unge av å gi smukk? Jeg hører bare at alle sier at det kan skje, men aldri hørt om noen som faktisk har opplevd det:bored:

Jeg har faktisk bare opplevd sugeforvirirng pga flaske. Mine har tatt smokk begge to men etter et par måneder fullstendig nektet flaske. De skal bare ha pupp. Og smokk da :p

Jeg hadde heller ikke med smokk til vesla på sykehuset. Det angrer jeg på, for hu også ville helst ligge på puppen hele tiden. Skal riktig nok sies at jeg hadde litt problemer med amming, men er ganske sikker på at det er grunnet alle de forskjellige beskjedene/rådene jeg fikk og meg som uvitende førstegangsmor. Begynte etter kanskje en uke eller så hjemme, men tilvenning tok tid og ikke lett å venne til smokk. Så denne gangen skal jeg absolutt begynne før og ha med på sykehuset! Tror ikke det skader, så lenge man er flink å legge til puppen ofte i starten så melkeprod. kommer godt i gang.

Sniker fra April: jeg gav nå smokk etter at melkeproduksjonen var i gang og vi hadde etablert ammingen, så dag 4 gikk smokken inn :p samme dag som vi reiste hjem fra sykehuset :) dette er min nr 2 :)

har ikke opplevd sugeforvirring, men ikke alltid han tar smokken godt nok til at den blir der, men han har suttet på den en del ganger daglig, så håper han tar den mer og mer fremover :)

Første barn fikk ikke smokk før etter 4 uker, og da var det skikkelig vanskelig å få henne til å akseptere den. Men det gikk heldigvis!

Med nr to spurte jeg på føden når jeg kunne gi smokken, og da sa de at så snart jeg hadde fått melk var det ok :) så det ble på dag 4, og han tok den med en gang. Hadde ikke med smokk på sykehus, for om jeg hadde gjort det så hadde den nok gått inn før. Ga alltid pupp først, og smokk etterpå ved behov. Så har jeg klare tanker om smokkebruk senere, og det er at smokk bare skal brukes ved soving slik at baby forbinder den med det. Ved lek og våkentid er smokken ikke tilgjengelig :)

Nå med nr tre blir smokken heller ikke med på føden, men tenker å gi den i det sekundet vi er hjemme og håper det går fint :)

Så har jeg klare tanker om smokkebruk senere, og det er at smokk bare skal brukes ved soving slik at baby forbinder den med det. Ved lek og våkentid er smokken ikke tilgjengelig :)
Samme har jeg gjort og kommer til å gjøre. Og mine barn har sluttet med smokk når de var 1,5-2år. Da har den blitt "ødelagt" (klippet hull i) og barnet kastet den og det var det.

Mulig jeg hopper i haigapet nå: men det verste jeg ser er store unger med smokk når de er våkne og leker, skal snakke osv... Får helt noia!

:nicethread
Samme har jeg gjort og kommer til å gjøre. Og mine barn har sluttet med smokk når de var 1,5-2år. Da har den blitt "ødelagt" (klippet hull i) og barnet kastet den og det var det.

Mulig jeg hopper i haigapet nå: men det verste jeg ser er store unger med smokk når de er våkne og leker, skal snakke osv... Får helt noia!
Ja, det syns jeg også! Jeg må prøve å få eldste på snart 3 å slutte med nattsmokk. Gruer meg skikkelig. Men godt tips at de blir ødelagt. Problemet er jo bare at lillebror på 1,5 har smokk. Kanskje må begge slutte samtidig :facepalm:

Det er jeg enig i!! Vi hadde litt sein smokkeslutt rundt 3 år, men aldri smokk på dagtid etter 1-1,5 år utenom ved sykdom. :)

Æ ga smokk tel min allerede på sykehuset, pga han hadde sykt suttebehov og begynte å sutte på tommelen. Noe æ å gjor tel æ va 7 år! Så ville ikke han sku bi avhengig av den han å, mine tenner ser deretter ut (skikkelig stort overbitt feks) og nesa ble skjev pga det. Måtte operer den nå i voksen alder :bored:

Her skal smokken med på føden!! Basta!! :hilarious: Kjøpte faktisk smokker i helga og 9 åringen lurte på når babyen kunne begynne med smokk. Fort som faen var vel det jeg hadde lyst til å svare :angelic: Men sa at vi tar den nok med på sykehuset så ser vi om han vil ha den :smug:
Hadde med på føden til nr 2. ingen som sa no. Om noen prøver seg denne gangen får vi se på. Kan ikke si at jeg bryr meg så veldig :bored: Hilsen tredjegangs som kommer til å gjøre som ho selv vil :angelic::hilarious:

Har ett barn fra før og han fikk smukk på sykehuset, av personalet der. Han var prematur og ble lagt inn på nyfødtintensiven rett etter fødsel. Jeg var innlagt noen dager før jeg fikk treffe han, og da lå han i kuvøsen med smukk :dummy: Snakket med ammeveiledere på sykehuset ofte, da vi hadde en del vansker med dette, ang nippelforvirring. De har gått vekk fra å tenke at babyer blir forvirret av smukk/bryst/flasker. De ville heller oppmuntre og styrke hans suge-refleks ved å bruke smukk o.l.

Æ ga smokk tel min allerede på sykehuset, pga han hadde sykt suttebehov og begynte å sutte på tommelen. Noe æ å gjor tel æ va 7 år! Så ville ikke han sku bi avhengig av den han å, mine tenner ser deretter ut (skikkelig stort overbitt feks) og nesa ble skjev pga det. Måtte operer den nå i voksen alder :bored:
Ååå. Det gjorde mamma også. Så hun var også raskt ute med smokk til oss. Fordi hun husker hvor flaut det var at hun lå med tommelen i munnen på overnatting... Det gikk heldigvis ikke ut over tenner osv. Men det er helt klart lettere å slutte med noe som kan kastes i søpla enn noe som sitter fast på kroppen.

Vi gav smokk på sykehuset da han måtte lysbehandles på nyfødtintensiven. Var vel egentlig barnesykepleierne der som tok initiativ til det, og siden vi ikke kunne trøste og kose med han i lyskassen, fikk han smokken som trøst. Det syntes jeg var helt ok. Ammingen var ikke veletablert da, og vi matet han lenge med kopp for å prøve å forhindre sugeforvirring med flaske. Ammingen var dessverre trøblete lenge selv om jeg fikk fort melk, og vi måtte etter hvert ty til skjold for at det skulle fungere. Nå er han fortsatt veldig avhengig av smokken. Usikker på hvordan vi gjør det denne gangen.

Ganske sikker på at vi ga smokk til lillebror på hans første natt ute av magen. Han var veldig glad i smokken helt til vi ga den bort til kaptein sabeltann da han var 3. null stress med amming og fikk ingen kommentarer på føden. Begge våre har brukt smokk og satser på det samme med sistemann

Back
Topp