Å gi barnet samme navn som noen man kjenner

Sarabi

Elsker forumet
Novemberbarna 2021
Maisløyfene 2024
Heihei! Synes det hadde vært interessant å høre hva dere tenker om det å gi barnet samme navn som noen man kjenner. Og hvor langt unna må den personen være før det føles "greit"? Hvis man har en kollega med et barn som heter det dere tenker på, eller hvis man har en tremenning som heter det samme? Jeg kjenner ingen som har de navnene jeg tenker på, men synes det er litt gøy å høre hva andre mener:joyful:
 
Jeg har et navn jeg har lyst til å bruke men som ei jeg kjenner heter. Har vært sånn i tvil om det blir ok. Vi har ikke noe særlig kontakt lengre, men vi studerte sammen og da var vi mye sammen. Men det er 9-13 år siden. Tenker at barnet vil overta eierskapet til navnet sånn at det blir noen jeg kjenner som heter det samme som barnet mitt isteden. Sånn etterhvert :happy::angelic: Tipper hun bare syns det er kult at jeg liker navnet hennes da :)
 
Barnets søskenbarn, umiddelbare nabobarn, nære venners barn og sånt, da tenker jeg man kan finne på noe annet. Men ellers får man gjøre som man vil. :)
 
Hadde styrt unna søskenbarn, men ellers mener jeg man kan ta det navnet man vill. Ingen eier navnet, og man kaller ikke ungen sin ett navn for å herme....man for det fordi man synes det er det riktige for h*n
 
Å kalle noen det samme som et familiemedlem synes jeg er koselig, gitt at det ikke er i samme generasjon (at to søskenbarn får samme navn f.eks). Kunne ikke kalt barnet det samme som en kollega eller barn til kollega, tror jeg. Har selv "gitt slipp" på et par navn jeg har likt pga. at folk jeg kjenner har gitt samme eller veldig like navn.

Så for meg personlig blir det uaktuelt, men folk gjør som de selv føler er riktig. :happy:
 
Å velge samme navn som barn i nær familie eller venner syns jeg man bør la være, men det kan jo være at man har såpass sterke ønsker om akkurat dette navnet at man ikke klarer å la være da. Jeg ville funnet noe annet.

Etter mange år med jobb i barnehage er det mange navn man får et forhold til, men det tenker jeg er kun bekjentskaper for en kort periode i livet, og dermed kunne jeg godt valgt et navn fra barnehagen f.eks.
 
Back
Topp