Å fortelle at man er gravid før uke 12.

bumpien

Glad i forumet
Det er så mange som er tilbakeholdene med å fortelle at man er gravid før uke 12 med tanke på i tilfelle man mister. Jeg synes det er så dumt! Å være gravid er jo å være gravid enten man mister eller ei? Og blir vi egentlig noen gang mer gravide enn vi er i starten? Det er vel da vi er mest sårbare og opplever mest ubehag i form av kvalme og andre forrandringer som skjer? Samtidig som vi har så vanvittig lyst til å rope ut til verden at man er gravid! I starten trenger vi vel egentlig mer omsorg enn vi gjør på slutten, fordi det er så mye nytt som skjer? Noen får bekkenløsning, noen er kvalme, noen blir trøtte og noen er alle tingene på en gang. Jeg synes det er så dumt at vi skal ha "munnkurv" frem til 12 uke! Jeg har selv fortalt det til enkelte under forrige graviditet før uke 12. Da ble jeg spurt "hvor langt er du på vei?" - "Ni uker" - "Åja, da er det jo ingenting som er sikkert enda!".... Pokker heller. Jeg er gravid for det jeg! Jeg er gravid i femte uke, og ja - Jeg kan miste. Men jeg er like gravid akkurat nå fordet!

Jeg forstår at enkelte ønsker å holde det hemmelig, men jeg mener at OM man har lyst til å skrike ut at man er gravid, så er det så dårlig gjort at man må vente til man er 12 uker på vei før det liksom gjelder!

veldig enig[:D]
men siden det er mindre sjanse for at jeg mister etter uke 12, vil jeg vente til da forde[;)]

Jeg er veldig enig med deg bumpien. Selvom det er mindre sjans for å miste etter uke 12, så kan allikevel fosteret ha vært dødt siden uke 7..uten å vite om det!! Så på den måten så er det ikke noe mere trygt å fortelle etter uke 12.

Vi fortalte det med en gang til foreldre og søsken begge gangene, ventet litt å fortelle bekjente det denne gang.. Selvom det ser ut til at vi mister nå også, så trenger en virkelig den støtten en kan få!! jeg har ingen venner å snakke med så er glad mine nærmeste familie vet og kan støtte..

Tror det er trygghetsfølelsen som gjør at vi venter til etter uke 12. Men hvis du spør en engle mamma, så tror jeg ikke den trygghetsfølelsen er hos dem lenger.

Så du har helt rett, vi er like gravide nå som vi er i uke 20=).

Sist fortalte vi det tilde nærmeste den dagen jeg tok testen. Denne gangen venter vi litt, men det er bare fordi vi venter så mange av dem hit i løpet av de neste ukene, vi vil heller fortelle personlig, når vi har sjangsen.

venter til uke 12 her også.
både pga faren for å miste og fordi ventetiden skal slippe å være så lang for de rundt oss :)

helt sant at du er like gravid uansett, men faren for å miste er mye større før 12 uker. å forteller du 8 stk at du er gravid så kan du vedde på at det fordobler seg flere ganger etterhvert. så er man kanskje uheldig å mister, å da er det ikke så gøy at "hele verden" skal vite det.

Jeg syns det er greit å ha det litt for meg selv. Så slipper jeg all den oppmerksomheten mot magen min[8D]

Jeg venter fordi jeg skal lyve på meg termin i mars så jeg slipper mas på slutten... [8D]

Også er det litt greit å gå rundt å smile hemmelig for seg selv [:D]

ORIGINAL: Alvani

Jeg venter fordi jeg skal lyve på meg termin i mars så jeg slipper mas på slutten... [8D]

Også er det litt greit å gå rundt å smile hemmelig for seg selv [:D]

Lurt[:D]

Vi har valgt begge gangene og fortelle det til familien med en gang.. Familien ville jeg gjerne skulle visst det om vi hadde mistet også... Men venner og slik venter vi med. En venn av meg fortalte det før hun var sikker og syntes det var grusomt da hun mistet- for hun fikk aldri blitt ferdig med det på en måte. Slike ting sprer seg til så mange fler enn de man har som nære venner... og det kan henge ved i flere mnd etter at man har mistet at noen kommer og sier : "jeg hører du er gravid! " Jeg vet hun syntes dette var veldig vanskelig og en stadig påminnelse om hva som hadde skjedd.

Jeg er helt enig!! jeg har sagt det til ganske mange venner allerede.. om jeg mister så vil jeg heller ha de der enn å holde det skjult liksom!
men jeg merker på noen at når jeg sier hvor langt jeg er på vei så var det litt tidlig å si det. for dem. jeg vil gjerne skrike det ut til alle hehe

Jeg merker at formen er såpass påvirket av graviditeten at det er litt vanskelig å holde det skjult for de aller nærmeste. Mamma og søsknene mine med ektefeller vet det, men det er bare mamma jeg har fortalt det til. De andre har gjettet det av forskjellige grunner. OM det skulle gå galt så vil jeg ha oversikt over hvem som vet det da... men jeg orker ikke lengre å tenke at ting kan gå galt. Det går som det går..jeg er gravid nå og jeg vil at våre nærmeste skal vite det!

Vips, så vet de kommende besteforeldre det.

mange sier at de vil si det til familie og venner i tilfelle man mister slik at man har mange trøstende rundt seg.

tror dere ikke de hadde vært like trøstende selv om du ikke fortalte noe om graviditeten før du mistet ?

ser liksom ikke helt poenget flere prøver å få frem med at det er bra å fortelle tidlig i tilfelle.

Vi skal IKKE si det til noen denne gangen før etter ul, vi opplevde og mangen som støttet da vi mistet, men vi opplevde og at vi måtte trøste mangen og så ja det går bra, det er slikt som kan skje, så det gikk litt begge veier. Men jeg orker ikke å trøste alle rundt meg nå om vi  skulle miste, det var veldig slitsomt.

Men det får være opptil en hver når de vil si det, og om de sier det i uke 3 eller uke 12 spiller ingen rolle og det er ikke for dumt. Det er ditt og mannen sitt valg.

Back
Topp