Å forberede sin egen død/begravelse! *Synspunkt*

*Bambi*

Elsker forumet
Hva synes du om det? Man vet jo aldri når tiden er inne for å forlate her.

Jeg er enda ung da, men jeg vil gjerne allerede NÅ skrive et brev der det står hva jeg ønsker av stein, blomster, sanger, skrift minneord ,kremering eller kiste.

Selv er jeg usikker på om jeg vil legges i kiste eller kremeres[8|] men haller mer på kremering.
Jeg vil blant annet ikke at det skal stå "Takk for alt", "Takk og farvel", "alt av nåde" osv... Men heller alltid i våre hjerter eller høyt elsket og dypt savnet. (Selvom jeg ikke kan bestemme det!) [8D]

Jeg vil også at min egen håndskrift skal brukes, og vil ikke ha sort stein!

Og hva synes du om at man skal legge av penger til sin egen begravelse?

Interessant, og jeg skjønner absolutt hva du mener.

Ang valg av stein, skrift, kremering osv er forsåvidt greit å ha en mening om i forkant - iallfall om en vil kremeres eller ikke. Jeg f.eks har sagt at jeg ikke vil kremeres, da en vet jo aldri om noe er mistenkelig med dødsfallet og jeg kan da ikke graves opp og obduseres om jeg er kremert. Jupp, her har en sett for mye kriminalserier på tv[8D] Neida, men mener det seriøst faktisk.[:)]

Mange liker nok ikke å bli påminnet for mye om sin egen mortalitet og vil ikke tenke for mye på det før de må - ganske naturlig. Men er samtidig greit (hvis en er komfortabel med det) å ha tenkt gjennom ulike ting i forkant, så blir det jo også lettere for de etterlatte rent praktisk når de har så mye andre ting (følelser) å håndtere ved et dødsfall.
Ang å legge av penger til begravelsen så er det forsåvidt heller ikke så dumt, men tanken er ny for meg.[;)]

ORIGINAL: MammaOkt

Interessant, og jeg skjønner absolutt hva du mener.

Ang valg av stein, skrift, kremering osv er forsåvidt greit å ha en mening om i forkant - iallfall om en vil kremeres eller ikke. Jeg f.eks har sagt at jeg ikke vil kremeres, da en vet jo aldri om noe er mistenkelig med dødsfallet og jeg kan da ikke graves opp og obduseres om jeg er kremert. Jupp, her har en sett for mye kriminalserier på tv[8D] Neida, men mener det seriøst faktisk.[:)]

Mange liker nok ikke å bli påminnet for mye om sin egen mortalitet og vil ikke tenke for mye på det før de må - ganske naturlig. Men er samtidig greit (hvis en er komfortabel med det) å ha tenkt gjennom ulike ting i forkant, så blir det jo også lettere for de etterlatte rent praktisk når de har så mye andre ting (følelser) å håndtere ved et dødsfall.
Ang å legge av penger til begravelsen så er det forsåvidt heller ikke så dumt, men tanken er ny for meg.[;)]

Skjønner [:)]

Ja, jeg har tenkt mye på det. Og jeg er ikke redd døden heller ......

Angående det å spare penger til sin egen begravelse har med at jeg vil ha den perfekt (kosta hva det koste vil) , og da vil jeg ikke at de som sitter igjen må ta av sin egen lomme hvis du skjønner [:)]

ORIGINAL: Senator Malin

Huff.. Det der har jeg tenkt SÅ mange ganger.. Har dødsangst, så det der er nesten en vanlig ting for meg å tenke på [&o]

Så ja.. Her har jeg skrevet ned hvordan jeg vil ha det..

Syns det er veldig flott av deg [:)]
De som sitter igjen vil ha en god følelse over at du fikk det som du ville. Mange idag bryr seg ikke. Noe lar vær å kremere fordi DE ikke vil det, flytter de en annen gravplass en ønskelig og andre kjøper ikke stein engang[:@] [&:] Ofte pga økonomiske grunner...

Det er til veldig god hjelp for de etterlatte at den avdøde har skrevet ned eller på andre måter gjort det klart hvilke ønsker han eller hun har i forhold til slikt. Det gjør det lettere i alt det som må gjøres ret etter ett dødsfall, og det er godt å vite at man gjør det etter avdødes vilje, for av og til er det vanskelig å gjette. Mange neskter å snakke om eller forholde seg til slikt helt til det siste, og da står de etterlatte igjen med veldig mange valg og vurderinger som må gjøres i sorg og på kort tid.

Da mormor døde i sommer (hun var gammel og syk, ikke noen overraskelse for verken henne eller oss at det nærmet seg slutten) fant ve veldig lett tilgjengelig i en skuff både brosjyrer fra humanetisk forbund, kremasjon og noen dikt og sanger. Dette gjorde at vi var trygge på at vi valgte etter hennes siste vilje, det var godt å vite[:)]

Er det ingen flere her inne som har noe å si [:)] ?? Mange fortrenger det kanskje, men alle skal jo dø en gang. Og det er sant som "Niniel" sier, det blir enklere for de som sitter igjen med tanke på alt som skal gjøre oppi all sorgen.

Jeg vet dette er et ømt tema, men samtidig litt viktig ....

Akkurat det der synes jeg at de som er igjen kan få bestemme. Regner med de kjenner meg så godt at de vet akkurat hvordan jeg vil ha det[:)]

jeg har ikke spart noe penger eller noe, men jentungen får en solid sum om jeg faller fra så er ikke redd for at hu skal slite med å betale akkurat.

Men ja, etter min søster døde fant jeg ut at jeg vil legge opp hva jeg selv ønsker i begravelsen av kiste, sanger, blomster, farger, stein osv.. Dette for å lette jobben til de som skal ordne dette her..

ja, jeg har tenkt gjennom en del og laget en egen mappe på datan med bilder av yndlingsblomstene mine, tekster på sanger. Har også sagt at jeg ikke vil at det skal stå "forlot oss" eller "døde fra oss" i dødsannonsen og at jeg vil bli kremert.

vil gjøre det lettest mulig for de som skal planlegge begravelsen min. [:)]

Forresten; angående det med å legge av penger så finnes det en del automatiske støtteordninger. Husker ikke helt hvor de var lenger, men blant annet fagforbund, forsikringer og også andre instanser gir begravelsesstøtte når deres kunder/ansatte/medlemmer går bort. Mange har rett på slik støtte men vet det ikke. Blant annet betales det ut pensjon i en ekstra mnd for å støtte til begravelse og lignende.Verdt å sjekke ut, dette kan være til hjelp for etterlatte[:)]

ORIGINAL: Lillepusekatt

Tenker egentlig ikke så mye på det.. Når jeg dør så er jeg jo død,og bryr meg egentlig ikke så mye om hva som skjer videre.. MEN, jeg har lyst å kremeres og at asken blåses ut over havet fra favorittplassen min, selv om det er veldig strenge regler for det..
Vil bare forsvinne ut i løse luften og bli til ingenting, slik jeg en gang var[:D]

Akkurat det samme vil jeg og [:)] Men du skriver at når du er død, bryr du deg ikke...... Tror nok du som alle andre døde følger med hva som skjer rundt omkring[:)]

Om man har ønsker så er det ikke teit, bare føre-var. [:)]
Du kan jo kontakte advokat og få satt opp et testamente, og få disse opplysningene inn der?

ORIGINAL: Trude Ellerei

Eneste jeg har tenkt gjennom dette, og som jeg har meddelt til mine nærmeste, er at jeg vil gravlegges i viet jord, altså på en kirkegård. Så sant det lar seg gjøre da...
Og på min enkle gravstøtte vil jeg ha en engel-figur eller helst inngravert en engel-figur (til å våkte over meg).
Og at kisten skal være den billigste sorten. Jo enklere jo bedre. For jeg vil ha en enkel begravelse, så ikke mine etterlatte skal blakke seg ut på meg. Og for Gud er den eneste jeg trenger å imponere etter min død. Og Han blir ikke imponert over materalistiske ting.

Vil ikke kremeres tror jeg, men hvis det er alt som er igjen av meg, så må det i viet jord.

Ellers kan de gjøre og skrive hva de vil.  [;)]

Ja, det er sant... Derfor mener jeg at skal man ha mye mer enn en enkel begravelse bør man spare til det selv....

ORIGINAL: toneany

Om man har ønsker så er det ikke teit, bare føre-var. [:)]
Du kan jo kontakte advokat og få satt opp et testamente, og få disse opplysningene inn der?

Det har jeg ikke tenkt på. Takk for tipset[:)]

har ikke tenkt på det egentlig.
jeg er egentlig av den oppfatning at de etterlatte skal få velge
hvordan de vil ta farvel og ønsker gravstedet skal være.

Ser ikke noe galt i å planlegge selv, men tror ikke jeg vil det.
tror jeg da[;)]

Skjønner hva du mener.. men jeg hadde aldri klart å sitte her nå.. og planlegge min egen begravelse.. Har så stor dødsangst, at jeg tror det hadde blitt en for stor påkjenning for meg!

Men jeg vil fortelle.. og har også nevnt det i passende anledninger at jeg skal kremeres..

ORIGINAL: Bare Kari

ORIGINAL: Toadette_

syns det er litt egoistisk jeg da[8|]

Hvordan kan det være egoistisk? Det letter jo arbeidet MYE for den som kommer etter. Man gjør det jo utelukkende derfor..

Skjønner at mange kanskje tror det fordi det kan høres som jeg kommer til å velge å vrake. Den dyreste steinen, de dyreste blomstene osv.... For min del skal jeg sette av penger slik at de som er igjen slipper å bruke en krone på noe som helst. Jeg har selv må ha tatt penger av min egen lomme for at min pappa skulle få en verdig og minnerik begravelse som gikk an. Men hvis det er ditt syn på det, greit [:)]

Jeg har sagt ifra om at jeg vil kremeres! Ser for meg at jeg våkner nedi der, for egentlig tror jeg ikke at det er mulig at jeg kan dø.. Hva skjer da liksom? Er alt svart? Neida, så jeg skal hvertfall ikke ligge 6 fot under å dø av oksigenmangel[:-]
Hvis jeg dør skal jeg ikke ha det vondt hvertfall[:D]

Regner jo med at jeg har minst 60 år igjen enda, så har ikke planlagt hvilke sanger de skal synge i kirken enda[8D]
Men jo, tenker en del på døden.. Men ikke så mye på begravelsen.. Heller hva som kommer til å skje dersom jeg hadde gått bort.

ORIGINAL: Siri91

Jeg har sagt ifra om at jeg vil kremeres! Ser for meg at jeg våkner nedi der, for egentlig tror jeg ikke at det er mulig at jeg kan dø.. Hva skjer da liksom? Er alt svart? Neida, så jeg skal hvertfall ikke ligge 6 fot under å dø av oksigenmangel[:-]
Hvis jeg dør skal jeg ikke ha det vondt hvertfall[:D]

Regner jo med at jeg har minst 60 år igjen enda, så har ikke planlagt hvilke sanger de skal synge i kirken enda[8D]
Men jo, tenker en del på døden.. Men ikke så mye på begravelsen.. Heller hva som kommer til å skje dersom jeg hadde gått bort.

Uff, har tenkt det samme selv... Tenk om noen virkelig HAR våknet opp som vi ikke vet...? Den tanker er ekkel[8|]

mamma døde i august-09 og ho hadde en del ønsker og tanker rundt det hele.
synes det var veldig greit og ha "rettningslinjer" å forholde meg til.

ho som er gift med pappan min er ikke norsk..ho har satt av penger til begravelsen hennes og min fars begravelse, da det er vanlig i hennes hjemland.
syntes det var litt merkelig når jeg første gang ble presentert for det, men har glatt vent meg til tanken.

for min del har ikke selve begravelsen så mye å si, når jeg kommer dithen så lægger jeg nok ikke merke til hva som skjer uansett [8D]

Back
Topp