Å fly med spedbarn...

PippiLotta

Flørter med forumet
Har noen erfaring med å fly med småtasser? Hvor tidlig kan man fly, og kan det være skadelig for babyen? Vi har bestilt oss sydentur i vinter (før jeg ble gravid). Bør kanskje avlyse...?

Ingen problem å fly med småbarn. Datteren min har flydd mye. Barnet må sitte på fanget ditt med eget belte under takeoff og landing. kan være vanskelig med dotter i ørene, men det løser seg stort sett om barnet får en smukk. Du får ha med flaske med melk ombord om du ikke ammer. Det går nok helt fint!:-)

Det går helt fint å fly ned små barn. Hvor har dere bestilt tur til da og hvor liten er babyen når dere skal reise?

Babyen er vel bare 1 mnd! Og vi har bestilt til Gran Canaria! Så er jo lang tur.. Men de sover vel mye når de er så små? Bare lurte på om det kan ære farlig å ha med så små babyer på flytur...?:/

Har noen tips ja :-)

1. Uansett om du ammer eller ikke- ha med morsmelkerstatning!! Det er gull for når dere skal ta av eller lande er det ikke lov å amme samtidig, ungen må sitte på fanget ditt med belte på. Og det er særlig ved landing trykket i ørene på de små kan bli stort og da er det viktig at ungen får mat akkurat da, eller smokk selvfølgelig men ikke alle babyer bruker smokk og det er viktig at de svelger..så melk er det beste. Så lurt å varme en flaske før avreise og oppbevare den i sånn pose som holder på varmen sånn at den er fin og varm når ungen skal ha, evt kan dere be flypersonlaet om litt kokt vann som dere kan ha oppi ei kald melk rett før landing.

2. Beste er å vente til ungen er over 3 mnd- generelt råd..da kjenner man ungen litt bedre og sjansen for at det går bra er større.

3. Lange flyturer kan bli fryktelig slitsomt med en unge som skriker mye..både for ungen, for dere foreldrene og for andre passasjerer...

4. For varmt anbefales ikke for sånne små knøtt....

Jeg reiste med min lille når han var nesten 3 mnd og det var ikke noen suksess, men han var en veldig grinete unge også da...og jeg var førstegangsmamma...hjelper nok å ha øvd seg på en før ;-)

Lykke til!

Helsesøster m.m. anbefaler ikke reise før de har fått sin første vaksine:) Var hvertfall det vi ble anbefalt den gangen. Men er ikke farlig, bare følg rådene du har fått her hvis dere bestemmer dere for å reise:)

Jeg hadde ikke gjort det. Men det er pga. jeg hadde en veeeldig grinete kolikkunge, og jeg var i veldig dårlig form etter fødselen. Så jeg hadde ikke tatt sjansen. Da hadde jeg heller ventet litt til jeg ble kjent med barnet og hadde mer rutiner. Det er absolutt et pluss hvis babyen blir vant med å være i friluft først, hehe. I tillegg til å komme seg inn i vaksinasjonsprogrammet og feks. at ammingingen er på plass. 

Men dette er kun deres valg og hva dere føler er det riktige :) Lykke til med valget. 

Jeg ville ikke dratt til eksotiske strøk som krever spesielle forholdsregler med et barn under 5 år (ikke engang Thailand, men jeg er sær). Men ellers syns jeg det er helt strålende å reise. Det er jo superenkelt når ungen er så liten at du bare ammer, og ikke trenger å bekymredeg for mat og drikke. Vi var i Spania da Minsta var 3 måneder og det gikk så fint, atte. Ikke noe problem på flyet heller.

Æ fekk beskjed om å ikke å reis med en liten baby på 1 mnd pga immunforsvaret dæmmers e ikke helt utvikla å pga bakteria i utlandet...Så vi venta t litjmor va 7 mnd å d gjekk vældi fint :)

Om babyen bare er 4 uker gammel da dere skal på tur, så er det vel kanskje lurt å vurdere å utsette turen litt.
Man er jo alle forskjellig, men jeg hadde ikke vært i stand til å dra på langtur fire uker etter min første fødsek. Alt er nytt, man svever ennå og prøver å bli kjent med den nye tilværelsen, og formen til mor er jo heller ikke på topp, mange blør enda etter fire uker.

Er jo vanskelig å si hva som passer for deg, men mitt råd er å tenke godt over det;)

Back
Topp