Å fly i svangerskapet

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Når bør man regne med at det ikke er så smart å være ute og fly lenger? I praksis sier man vel de fire siste ukene i svangerskapet, men tenker at det kanskje kan være greit å unngå flyvning enda litt tidligere også?

Har nemlig fått to reiseforespørsler på jobb nå. Den ene gjaldt en weekendtur til København siste uka i august - så det takket jeg nei til med begrunnelse i at det er 1,5 uke før permisjonsstart :P Men den andre gjelder et jobbmøte i Oslo 7. august. Da er jeg 32 uker på vei. Bør jeg takke nei til å være med på det også, eller bør det gå bra å fly på det tidspunktet om jeg er i god form ellers? Det er en dagstur, så reiser og kommer hjem igjen på samme dag.

innenlands er det vel de siste 3 ukene. Men er jo formen bra, kan lege skrive brev...

HaddE flydd ved 32 uker ;) det har jeg gjort før,og bikka 33 når jeg skulle hjem igjen.. Dette var med Ryan Air,til Stansted London .

hadde ikke hatt noe problem med å fly sånn innenlands såpass "tidlig", det gjorde jeg sist svangerskap, ikke noe problem:-)

Noen flyselskap vil ikke ha deg med etter 26 uker (Ryanair, var hvertfall sånn for tre år siden :P), så lurt å sjekke med det selskapet du skal fly med. Ellers, om du er i god form går det nok fint til uke 36. Er du i tvil, hør med lege/jm :)

Noen flyselskap vil ikke ha deg med etter 26 uker (Ryanair, var hvertfall sånn for tre år siden :p), så lurt å sjekke med det selskapet du skal fly med. Ellers, om du er i god form går det nok fint til uke 36. Er du i tvil, hør med lege/jm :)

Okey, kom med fly fra Spania nå på mandag og da var jeg jo 26+1 :-) var med SAS da.. kommer ikke til å reise med Ryan Air uansett, men kan jo være verdt å sjekke med SAS eller NOrwegian før jeg bestiller billett.

Noen flyselskap vil ikke ha deg med etter 26 uker (Ryanair, var hvertfall sånn for tre år siden :P), så lurt å sjekke med det selskapet du skal fly med. Ellers, om du er i god form går det nok fint til uke 36. Er du i tvil, hør med lege/jm :)
Jeg har flydd med ryan air i uke 32 og 33,for 3.5 år siden,ingen spurte etter noen ting da. Men hadde legeerklæring med itilfelle.

Jeg har flydd med ryan air i uke 32 og 33,for 3.5 år siden,ingen spurte etter noen ting da. Men hadde legeerklæring med itilfelle.

Jeg fløy også etter fristen, hadde løs genser på meg da jeg reiste, så så nok bare lubben ut :P hadde stram genser hjem igjen og ble da stoppet. Var 30 uker, tror jeg.. De var temmelig sinte og truet med å nekte med adgang... Jeg hadde glemt å sjekke, hadde bare hørt om SAS, og uke 36..

Jeg skulle vært på jobbmøte og dagstur med fly i uke 35 i første svangerskap, så ser ikke noe problem med det. Grunnen til at de ikke vil at du flyr de siste ukene før termin er for å unngå fødsel i fly, noe som også er svært lite sannsynlig på korte innenlands flyturer. Nå ble det ikke flytur på meg da snuppa kom til verden kvelden før :p Derfor bestemte jeg meg for at det ikke skulle være noen jobbreiser etter uke 30 neste svangerskap.

Alle flyvertinner blir tatt ut av flytjeneste og satt på bakken når vi er gravide. Dette pga kosmisk stråling. Og fly i små mengder er ikke farlig. Men av erfaring og opplevelser med gravide på fly sier jeg alltid: Ikke fly med mindre du må. Dettd er min personlige mening, basert på mange problemstillinger. Men god tur, og reis med måte :)

Jeg fløy i uke 33 sist og gikk helt fint det altså. MEN ha med deg legeerklæring UANSETT om flyselskapet sier reglene er slik eller slik, jeg hadde sjekket to ganger før vi dro og da fikk jeg beskjed om alt under uke 36 var ok, men flykapteinen hadde en annen mening og jeg måtte forlate flyet :mad: Hjalp ikke at hun som sjekket oss inn sa at jeg hadde rett. Etter mye styr fikk jeg faxet legeerklæring til flyplassen og fikk være med neste fly. Var nok mere påkjenning det styret enn selve flyturen.
Denne gangn skal jeg ut å fly i uke 30 og kommer garantert til å ha med en legeerklæring :happy112

Så sant du er i god form så ser jeg ingen problem med å fly såpass "lenge" før termin, men husk legeerklæring i tilfelle det skulle bli noe tull på flyplassen ;)

Back
Topp