Å fjerne mandlene til en 2 (kanskje 2 1/2) åring..

Destiny85

Forumet er livet
Noen som har gjort det? Og hvordan gikk det?
 
Vi er blitt henvist til øre-, nese- og hals for vurdering, men sjansen er stor for at de må fjernes. Fikk beskjed om at vi kankje fikk time om 3-4 mnders tid.. Dvs i slutten av Mars/tidlig April og jeg har termin 21 April[&:]
 
Er det en mulighet for at far kan være hjemme med henne da i så fall? Jeg risikerer å sitte der med bekkenløsning og ny operert barn alene, eller i verste fall alt det + nyfødt baby[&o]
 
Har hørt at di ikke tar mandlene før barna har blitt 3.
Pappan kan nok sikkert få sykemelding om det er slik at du ikke klarer å ta deg av ungen(e),holder jo med en uke.
 
ORIGINAL: esilenot

Har hørt at di ikke tar mandlene før barna har blitt 3.
Pappan kan nok sikkert få sykemelding om det er slik at du ikke klarer å ta deg av ungen(e),holder jo med en uke.

 
Vi fikk beskjed om 2 år, om de MÅ taes før 2 år så er det bare sykehuset som får utføre operasjon.
 
De fjerner mandler før de er 3 år hvis det er absolutt nødvendig. Her har vi hatt time til fjerning 3 ganger, men han har vært syk alle gangene. Første gangen vi hadde time var han 25 måneder og lillebror her var da 5 dager gammel. Det var meningen at min samboer skulle være hjemme 1 uke fra jobben for å ta seg av han, men det ble jo ikke noe av da.
 
ORIGINAL: Olline

De fjerner mandler før de er 3 år hvis det er absolutt nødvendig. Her har vi hatt time til fjerning 3 ganger, men han har vært syk alle gangene. Første gangen vi hadde time var han 25 måneder og lillebror her var da 5 dager gammel. Det var meningen at min samboer skulle være hjemme 1 uke fra jobben for å ta seg av han, men det ble jo ikke noe av da.

 
Hvordan gjøres det da? Eller tok dere det som en del av pappapermen?
Hvor lang tid regner de med det tar før de er friske nok til en vanlig hverdag?
 
Jeg tok de jo i voksen alder og slet leeeenge etterpå[&:]
 
 
 
tror det skal være veldig alvorlig hvis de skal fjerne de før de er 3år... fra 3års alder så har ikke mandlene noen funksjon for immunforsvaret pluss at de vil helst unngå å legge barn under 3år i narkose.
 
her har 4 åringen akkurat fjerna mandlene... dagen etter var hun redusert.. nå 5 dager etter operasjon er hun seg selv, men de skal holdes unna skole/barnehage en uke etter operasjon pga man ikke skal bli utsatt for smitte.
 
vi fikk en ukes sykemelding pga henne.
 
Nå forholder jeg meg til det jeg har fått beskjed om av barnelegen vi har gått til. Vi fikk beskjed om at det måtte være alvorlig under 2 år og at slike operasjoner blir tatt på sykehuset.
Snuppa sliter med pusten og klarer nesten ikke puste med nesen, i tillegg er mandlene så store at mat setter seg fort fast, og det slår ut på tester med oksygenmaske.
 
Jeg spurte hvordan ting ble gjort når mandlene ble fjernet, IKKE når de kommer til å ta de. Er en grunn til at ting blir gjort slik og jeg er redd nok som det er!
 
ORIGINAL: Destiny85

Nå forholder jeg meg til det jeg har fått beskjed om av barnelegen vi har gått til. Vi fikk beskjed om at det måtte være alvorlig under 2 år og at slike operasjoner blir tatt på sykehuset.
Snuppa sliter med pusten og klarer nesten ikke puste med nesen, i tillegg er mandlene så store at mat setter seg fort fast, og det slår ut på tester med oksygenmaske.

Jeg spurte hvordan ting ble gjort når mandlene ble fjernet, IKKE når de kommer til å ta de. Er en grunn til at ting blir gjort slik og jeg er redd nok som det er!

 
alle fjerner vel mandler på sykehus vel?
men når det er så alvorlig, hvorfor blir hun ikke prioritert?
 
du skriver ingenting i HI om at det er alvorlig etc, du skriver kun at du regner med hun må fjerne de.. er jo derfor alle svarer med at de helst ikke tar de før de er 3år.. da burde du kanskje spesifisere det i hovedinnlegget at det er alvorlig...
 
mannen din vil kunne være hjemme med barnet etter at hun er operert, men tror ikke du skal bekymre deg, de små er ganske raskt oppe og går igjen... eneste er jo at hun ikke kan gå i barnehage den første uka pga fare for smitte av andre barn.
 
 
ORIGINAL: *Aulile*

ORIGINAL: Destiny85

Nå forholder jeg meg til det jeg har fått beskjed om av barnelegen vi har gått til. Vi fikk beskjed om at det måtte være alvorlig under 2 år og at slike operasjoner blir tatt på sykehuset.
Snuppa sliter med pusten og klarer nesten ikke puste med nesen, i tillegg er mandlene så store at mat setter seg fort fast, og det slår ut på tester med oksygenmaske.

Jeg spurte hvordan ting ble gjort når mandlene ble fjernet, IKKE når de kommer til å ta de. Er en grunn til at ting blir gjort slik og jeg er redd nok som det er!


alle fjerner vel mandler på sykehus vel?
men når det er så alvorlig, hvorfor blir hun ikke prioritert?

du skriver ingenting i HI om at det er alvorlig etc, du skriver kun at du regner med hun må fjerne de.. er jo derfor alle svarer med at de helst ikke tar de før de er 3år.. da burde du kanskje spesifisere det i hovedinnlegget at det er alvorlig...

mannen din vil kunne være hjemme med barnet etter at hun er operert, men tror ikke du skal bekymre deg, de små er ganske raskt oppe og går igjen... eneste er jo at hun ikke kan gå i barnehage den første uka pga fare for smitte av andre barn.


 
Ikke alle, jeg fikk fjernet de privat sist (Moxness klinikken) og en del får fjernet de på Alleris her i byen.
Jeg er ikke lege og vet ikke hva som defineres som alvorlig, jeg er heller ikke ansatt på sykehuset å bestemme at hun SKAL fjerne de. Eneste jeg vet er at jeg er henvist dit av en barnelege som sier at de fjerner de ikke før fylte 2 år om det ikke er kriiiise.
Så lenge 2 år er grensa her, så spiller det ingen rolle om det er 3 år andre plasser.
 
lillemann her er nett fyllt to år,og han skal ta mandlene om 2mnd..så de tar det på barn under tre år..
 
ORIGINAL: *April*

Hormonell?

 
Om det er meg du sikter til så nei, jeg vil bare ha svar på det jeg spør om og ikke når mandlene skal taes ifølge andre plasser.
 
Jeg er faktisk livredd for å legge ungen min i narkose og la henne gå igjennom en operasjon for å fjerne mandler og evt polypper når jeg ikke vet hva jeg går til, om jeg har rett til å få hjelp av faren og at jeg risikerer å få en operasjon rett oppi termin. Så vidt jeg husker var det ei som mistet barnet sitt etter en mandel operasjon her inne også, så det skremmer meg at en operasjon kan få så store konsekvenser.
Jeg tok mandlene selv som 19 åring og det er det verste jeg har vært igjennom i hele mitt liv!
 
ORIGINAL: Renate Røverdatter

Kjære tid. Må dere krangle på om når man kan ta de eller ikke? Var da ikke det hun spurte om. Dere må ikke vite alt for å svare på det hun lurer på..
Tror nok hun vet selv via legen når de kan tas..


Takk
 
ORIGINAL: Destiny85

ORIGINAL: Olline

De fjerner mandler før de er 3 år hvis det er absolutt nødvendig. Her har vi hatt time til fjerning 3 ganger, men han har vært syk alle gangene. Første gangen vi hadde time var han 25 måneder og lillebror her var da 5 dager gammel. Det var meningen at min samboer skulle være hjemme 1 uke fra jobben for å ta seg av han, men det ble jo ikke noe av da.


Hvordan gjøres det da? Eller tok dere det som en del av pappapermen?
Hvor lang tid regner de med det tar før de er friske nok til en vanlig hverdag?

Jeg tok de jo i voksen alder og slet leeeenge etterpå[&:]



Jeg husker ikke helt, men tror han bare hadde tenkt å ta sykt barn dager. Han hadde avtalt med sjefen at han kunne ta ut det mener jeg å huske. Jeg mener de sa til oss at han måtte være hjemme 1 uke fra barnehagen.

Edit: siden jeg allerede hadde født da, så var jo pappa hjemme uansett og ville nok da ha tatt det som en del av pappapermen ja.
 
ORIGINAL: Destiny85

Nå forholder jeg meg til det jeg har fått beskjed om av barnelegen vi har gått til. Vi fikk beskjed om at det måtte være alvorlig under 2 år og at slike operasjoner blir tatt på sykehuset.
Snuppa sliter med pusten og klarer nesten ikke puste med nesen, i tillegg er mandlene så store at mat setter seg fort fast, og det slår ut på tester med oksygenmaske.

Jeg spurte hvordan ting ble gjort når mandlene ble fjernet, IKKE når de kommer til å ta de. Er en grunn til at ting blir gjort slik og jeg er redd nok som det er!



helt enig med deg der og har vert i akkurat samme situvasjon...
gutten min var 2 år og 2 dager da han tok både maldler og polypper og det gikk veldig bra...
faktisk var det stooor foandring etterpå, hån begynte å sove, hadde overskudd til og leke osv...

send meg gjerne en PM hvis jeg kan svare deg på no[;)]
 
Ville aldri operert et barn under 3 år dersom det ikke var svært alvorlige symptomer tilsier at det er svært nødvendig...
Vet jeg ikke svarer ordentlig på spørsmålet.... [8D]
 
ORIGINAL: Destiny85

Nå forholder jeg meg til det jeg har fått beskjed om av barnelegen vi har gått til. Vi fikk beskjed om at det måtte være alvorlig under 2 år og at slike operasjoner blir tatt på sykehuset.
Snuppa sliter med pusten og klarer nesten ikke puste med nesen, i tillegg er mandlene så store at mat setter seg fort fast, og det slår ut på tester med oksygenmaske.

Jeg spurte hvordan ting ble gjort når mandlene ble fjernet, IKKE når de kommer til å ta de. Er en grunn til at ting blir gjort slik og jeg er redd nok som det er!



Sorry, leste ikke nedover i tråden..
Har en del erfaring med mandal operasjoner så du må bare sende pm hvis det er noe du lurer på.. Har vært med på operasjoner av barn under 3 år som ble operert pga dyspnè og nattapnè....
 
Snuppa ble operert for en mnd siden. 2 år 8 mnd gammel. Det var 3. gang hun var i narkose. Hun ble operert på legekontoret, fjernet mandler og polypper og tok ut gamle dren. Operasjonen gikk veldig fint, og hun sov av seg narkosen veldig bra.

På brevet vi fikk sto det hun skulle være hjemme i 12 dager pga blødningsfare + at smertene gjerne tar seg opp på dag 5-7.
Vi ga paracet tre ganger om dagen i ca en uke preventivt mot smerte.
Hun spiste greit etterpå, overraskende lite is i forhold til hva vi trodde hun kom til å spise. Rislunsj slo veldig an [:)]

Hun ble operert en tirsdag, mannen var hjemme resten av første uken fordi han allerede var sykemeldt. Jeg var hjemme uken etter og tok ut ferie.
Jeg hadde tenkt til å søke velferdspermisjon med lønn, men hadde ferie jeg måtte ta ut allikevel, så gjorde det lettvint.

Bare å spørre om du lurer på noe [:)]

( Første gang hun tok polypper var hun forresten 15 mnd. )
 
Har en venninne som nettopp tok mandlene på jenta si, og hun er 17 mnd'er. Operasjonen gikk kjempefint, og hun ble fort kvikk igjen.. Var slapp dem 2 første dagene ! [:)]
 
Back
Topp