Å finne roen og sovne

Mammatil2.2018.2021

Forelsket i forumet
Hvordan får dere babyene til å sovne?
Må dere trille, bære, bysse, vugge, ha på fanget, stryke på ryggen?..
I hvilken alder kan man egentlig "forvente" at babyen skal sovne uten stimuli?
 
Hvordan får dere babyene til å sovne?
Må dere trille, bære, bysse, vugge, ha på fanget, stryke på ryggen?..
I hvilken alder kan man egentlig "forvente" at babyen skal sovne uten stimuli?

Jeg tror ikke du kan forvente noen ting. Alle barn er forskjellige, og alle foreldre er forskjellige. Min har sovnet uten stimuli siden litt over 3 mnd alder. Jeg lærte henne det ved å trygge henne og komme så fort hun lagde den minste lille lyd, og ha faste rutiner slik at hun alltid hadde en forventning om hva som skulle skje. Hun visste at jeg alltid var der, men at jeg ikke holdt henne i hånda eller bysset, vugget, strykte eller ammet i søvn. Jeg er tilhenger av å være til stede, gi barnet rom for å lære, men aldri la barnet bli frustrert eller gråte.
 
Jeg tror ikke du kan forvente noen ting. Alle barn er forskjellige, og alle foreldre er forskjellige. Min har sovnet uten stimuli siden litt over 3 mnd alder. Jeg lærte henne det ved å trygge henne og komme så fort hun lagde den minste lille lyd, og ha faste rutiner slik at hun alltid hadde en forventning om hva som skulle skje. Hun visste at jeg alltid var der, men at jeg ikke holdt henne i hånda eller bysset, vugget, strykte eller ammet i søvn. Jeg er tilhenger av å være til stede, gi barnet rom for å lære, men aldri la barnet bli frustrert eller gråte.

Mens vi har gjort alt det overnevnte, babyen er 4 mnd og må fremdeles trilles i søvn eller ha kroppskontakt for å sove...
 
Det gikk vel egentlig litt sånn i rykk og napp. Skjedde første gang når han var ca 4 mnd. Men ammet stort sett i søvn på fast basis (eller han sovnet i bæreselen på tur). Sluttet bare oftere og oftere å sovne på puppen. Var vel rundt 1,5 år når han oftere ikke sovnet på puppen enn omvendt, sovnet i fanget eller vedsiden av oss. Når man kan forvente det? Tja, når kan man forvente at barnet går, er bleiefritt etc etc? Det er enorm forskjell, noen knekker koden tidlig, andre sent. Og heldigvis er det ingen konkurranse, det går tilslutt :)
 
Mens vi har gjort alt det overnevnte, babyen er 4 mnd og må fremdeles trilles i søvn eller ha kroppskontakt for å sove...

Jepp, derfor jeg sier alle barn er forskjellige. Min var ikke interessert i kroppskontakt, ville ikke ha det. Nå etter fylte ett år kan jeg spørre om klemmer, og ikke alltid hun vil dele ut. Så det er stor forskjell på hvor kosete barn er og om de liker å ligge for seg selv. Tror noen trenger mer tid. Sånn er det bare. Bare gi babyen din det den trenger du, og den kommer dit til slutt.
 
Jepp, derfor jeg sier alle barn er forskjellige. Min var ikke interessert i kroppskontakt, ville ikke ha det. Nå etter fylte ett år kan jeg spørre om klemmer, og ikke alltid hun vil dele ut. Så det er stor forskjell på hvor kosete barn er og om de liker å ligge for seg selv. Tror noen trenger mer tid. Sånn er det bare. Bare gi babyen din det den trenger du, og den kommer dit til slutt.

Absolutt :)
Vi tilpasser oss babyen nå, så vil babyen tilpasse seg når han er moden og klar for det :)
 
Her brukte han lang lang tid, måtte ammes lenge, kroppskontakt lenge, men går kjempe fint litt og litt og aldri grått seg i søvn
 
14 mnd og må ha pupp for å roe seg før hun ruller over for å sove. Jeg må ligge sammen med henne til hun sovner og har egentlig ikke gjort noe for å prøve å endre på det.
Jenta ser ut til å trenge den tryggheten og jeg syns bare det er kos
 
Jeg husker ikke helt med minsten, selv om han bare er 11mnd :hilarious: han slet jo lenge med magen (forstoppelse), startet med laktulose rundt 8mnd og ting ble bedre. Vi måtte hjelpe ham til å finne søvnen selv. Vi la ham, ga smokk og sa godnatt før vi trakk oss unna. Når han startet å gråte så trøstet vi til han roet seg og blundet øynene. Så trakk vi oss vekk igjen. Slik gjentok vi det helt til han sovnet på egenhånd, og det fungerte veldig greit :) nå sovner han som regel i løpet av et par minutter :D for å presisere, vi plukket ham ikke opp annet enn hvis han hylte seg veldig opp. Som regel fungerte det helt fint å klappe litt på baken og holde litt i hånda :happy:
Med frøkna fant hun søvnen selv veldig fort, så vi har hatt to motsetninger :p
 
Back
Topp