Hei Jeg selv 4 kaniner nå og har vokst opp med kaniner og interesse for dem fra jeg var ungdom, så har gjerne noen tips og råd.
Har også en datter på 7 år og sønn på 5 år som har vokst opp med kaniner og de to kattene vi har.
Den ene kaninen tok jeg over fra noen når hun var 1 år. Hun hadde ikke blitt behandlet riktig og ikke fått nok stell eller sosialisering. Hun har virkelig kommet seg hos oss, og hun har fått et kanin kull hos meg. De 3 andre er søsken to gutter og ei jente, fra dette kullet.
Desverre er kaniner noen av våre mest misforståtte husdyr. Av natur er kaninene byttedyr, som resulterer at de prøver å skjule sykdom og smerte. Før dere skaffer kanin ville jeg lest på dyrevernet sin side for råd og denne er også bra :
https://www.google.no/url?sa=t&sour...u5OM5X_F4pm5Qmj1A&sig2=TsvozYNOXNk7N8a0_K6lzw
Den største misforståelsen med kanin er at de er perfekte dyr for små barn, at de er lite jobb og dyr som bor i bur inne.
Kaninen bør ikke sitte alene inne i et bur. Er den inne så er det best den får gå fritt, minimum må den være ute av buret noen timer hver dag for å få strekke på seg og utfolde seg. Forskning har vist at kaniner som er stengt inne i bur ofte er deprimerte, har lav livskvalitet og utvikler beinskjørhet. Selv om kaninen er fritt ute om vår og sommer, så kan den ikke stå stengt i et bur hele vinteren.
Våre kaniner har en stor kanin gård ute, med 3 hus de kan gå inn i, som er isolert nå om vinteren. De har også en vår/sommer utegård i hagen de får løpe fritt. Om sommeren får de også komme inn, for jeg synes det er koselig sosialisering for dem og familien, da er det ikke fare for å ødelegge vinterpelsen deres. når de er inne er de fleste ledninger skjult, men de som er fremme har jeg tatt litt grønnsåpe på. Det funker som bare det, også liker jeg lukten selv.
Kaniner er renslige dyr og kan trenes til å bruke egen do slik katter gjør. Gjerne lurt å ha den ved høyhekken. Våre kaniner er alle kastrert nå, da blir de også mer renslige.
Av stell må man huske Kloklipp, børste pels for unngå floker. Passe på tennene, at det ikke er feil tannstilling. Tennene slippes naturlig ned når de tygger. De skal alltid ha tilgang på høy og vann, litt pellets skal de også ha hver dag. De spiser gress og har et næringsfattig kosthold, da de har små sensitive mager. Kan gjerne få grønnsaker og bær osv, ikke for store mengder og må gjerne trene magen sakte opp til å tåle det.
Når vi er på ferie eller borte en helg, kommer enten nabo eller noen i familien og sjekker de hver dag. Ser at de har vann, høy og gir de pellets. Tømmer også doene hver 3 dag.
Kaniner er sosiale dyr og liker ikke godt å være alene. Så en artsvenn er godt å ha, men de er kolonidyr ikke flokkdyr.
Våre er også gode venner med katten vår. De er smarte dyr og kan gjerne trenes opp til hopp eller små "triks", også har de sine personligheter.
Ellers er ungene her lært opp til å være forsiktig med kaninene. Ikke alle kaniner liker bli løftet opp eller båret, det gjelder mamma kaninen hos oss, hun kan fort bli redd å stresset og stoler mest på meg. Dette vet ungene mine og respekterer det, hun får komme til dem å hilse på eget initiativ. De andre 3 har vi sosialisert fra starten selv, så de er mer trygge.
For ungene mine sin del så merker jeg at det å vokse opp med dyr har gitt de mye med tanke på omsorg, forståelse og medfølelse.
Jeg tror det viktigste å huske at som med alle dyr man skaffer seg i en familie, om det er til barna så er det likevel alltid de voksne som har hovedansvaret. Dyrene blir endel av familien og skal tas vare på ut fra deres behov.
Veldig bra at dere sjekker opp på forhånd Om dere skulle skaffe en kanin eller to så håper jeg det vil bringe dere mye glede. ☺