Å få kanin. Noen som har?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Vi har lånt en kanin nå noen dager fra ei på jobben.

Og det har nå resultert i at ungene har lyst på kanin :-P

Noen som har kanin som kan fortelle litt?

Hvordan går de inne? I bur? Løst? Hvordan har dere sikret feks ledninger osv?
Hvor er de når dere er på jobb?
Hvor mange har dere?
Hva gjør dere når dere skal på ferie? Eller bort en helg?

Og jeg har sikkert glemt noe viktig å spørre om også :-P

Vi hadde to kaniner i hver sitt bur

De var i vur på dagtid,,etter vi kom fra jobb sommer ig vår gikk de ute i ett gjerde.
Vi hadde noen som passet de da vi dro på ferie

Vi hadde to kaniner to huer. Sommern fikk de ute hele døgnet gjæret inne med egen hule vann og mat skål. Der fikk de høy og ferskt gress

På høsten til neste sommer var de i buret inne.

Inne fikk de flis som bunn. Ga dem mye grønnsaker og de fikk kanin fôr og høy.

De gikk aldri løse. Siden de gjør fra seg overalt.

De klarer seg bra alene i buret mens man er på jobb. Men når vi reiste bort hadde vi enten naboen som kom innom vær dag og stelte den eller hos noen som tok vare på dem. Skulle i til tante eller andre slektninger ble de med oss. Tok bare med hele buret.

Vi har lånt en kanin nå noen dager fra ei på jobben.

Og det har nå resultert i at ungene har lyst på kanin :-P

Noen som har kanin som kan fortelle litt?

Hvordan går de inne? I bur? Løst? Hvordan har dere sikret feks ledninger osv?
Hvor er de når dere er på jobb?
Hvor mange har dere?
Hva gjør dere når dere skal på ferie? Eller bort en helg?

Og jeg har sikkert glemt noe viktig å spørre om også :-P

Jenta mi fikk kanin i september. Har er stort sett i buret sitt, men får gå ute et par timer om dagen. Vi legger bare ting foran der han ikke skal ha adgang (bet over fiberen første uken). Men han bæsjer noe voldsomt på stueteppet, og tisser innimellom også. Er voldsom på å prøve å hoppe opp i sofaen og klore på putene. Vi må følge med og være i stuen når han er ute, så er litt kav med det. Vi har vært borte en helg og to, og da har vi hatt venner innom som har fylt på med mat og drikke daglig.

I sommer skal vi bort to uker, så vi er på let etter en som kan ha den hos seg, og har muligheter for å lufte han hver dag.

Vi skal bygge utebur til han nå i vår, og regner med å ha han mye ute frem til det blir for kaldt. Håper å lage en innhegning han kan løpe og kose seg i også.

Kanina vi har er veldig tillitsfull og tam. Bryr seg heller ikke om at 2-åringen dilter etter og prøver å kose. De liker ikke å bli holdt for å kost med, men den kan hoppe opp i fanget eller komme bort på eget initiativ- og da er den veldig kosete.

Er fine dyr, og jenta er veldig glad i den, men er en del arbeid. De bæsjer og tisser utrolig mye, så jeg må rengjøre buret to-tre ganger i uka. Gjør jeg ikke det blir det lukt, og det fylles opp med for mye bæsj. Jenta kan hjelpe til, men den største jobben havner på meg ;-)

Når jeg var yngre passet jeg en gutt som hadde kanin. Jeg minnes med gru bæsj og sagflis overalt i leiligheten. Men gutten syntes det var stor stas.

Jenta mi fikk kanin i september. Har er stort sett i buret sitt, men får gå ute et par timer om dagen. Vi legger bare ting foran der han ikke skal ha adgang (bet over fiberen første uken). Men han bæsjer noe voldsomt på stueteppet, og tisser innimellom også. Er voldsom på å prøve å hoppe opp i sofaen og klore på putene. Vi må følge med og være i stuen når han er ute, så er litt kav med det. Vi har vært borte en helg og to, og da har vi hatt venner innom som har fylt på med mat og drikke daglig.

I sommer skal vi bort to uker, så vi er på let etter en som kan ha den hos seg, og har muligheter for å lufte han hver dag.

Vi skal bygge utebur til han nå i vår, og regner med å ha han mye ute frem til det blir for kaldt. Håper å lage en innhegning han kan løpe og kose seg i også.

Kanina vi har er veldig tillitsfull og tam. Bryr seg heller ikke om at 2-åringen dilter etter og prøver å kose. De liker ikke å bli holdt for å kost med, men den kan hoppe opp i fanget eller komme bort på eget initiativ- og da er den veldig kosete.

Er fine dyr, og jenta er veldig glad i den, men er en del arbeid. De bæsjer og tisser utrolig mye, så jeg må rengjøre buret to-tre ganger i uka. Gjør jeg ikke det blir det lukt, og det fylles opp med for mye bæsj. Jenta kan hjelpe til, men den største jobben havner på meg ;-)
Takk for svar.

Den vi har er unge, så ikke så stor.

Den ligger gjerne i fanget og koser, og jeg hører koselyder og i kveld slikket den meg i halsgropa ❤
Ifølge det jeg leste om kaninens kroppspråk så er jeg visst godtatt og likt ;-) :-P
Vi har også hatt den ute av buret, men den trives best på teppet som ligger i ene delen av stua. (der ungene leker). Den har bæsjet, men ikke tisset der enda. Det har den derimot gjort i det nettet under dukkevogna til frøkna :-P
Men heller der enn på teppet :-P

Men det skal vel gå an å få de renslige har jeg lest.

Vi har snakket om å evt avgrense et sted på stua den kan gå fritt, og unngå steder med ledninger. Og så kan man jo sette noe foran akkurat når kaninen er løs.

Bur til å ha ute snakket vi også om at vi kunne lage, så kan den være mye ute.

Vi får nå se om de snakker like mye om det om et par uker, de har vært sånn med katt også ;-)

Ja vi er klare over at hovedansvaret blir på oss. Men storebror på snart 7 år hadde hatt godt av et dyr, han er litt småengstelig, og kunne hatt godt av å bli tryggere på dyr. Og han er innstilt på at de må ta del i jobben. Han har ordnet nytt vann på flasken osv, og vært med og skiftet i buret i dag.

Hei Jeg selv 4 kaniner nå og har vokst opp med kaniner og interesse for dem fra jeg var ungdom, så har gjerne noen tips og råd.
Har også en datter på 7 år og sønn på 5 år som har vokst opp med kaniner og de to kattene vi har.
Den ene kaninen tok jeg over fra noen når hun var 1 år. Hun hadde ikke blitt behandlet riktig og ikke fått nok stell eller sosialisering. Hun har virkelig kommet seg hos oss, og hun har fått et kanin kull hos meg. De 3 andre er søsken to gutter og ei jente, fra dette kullet.

Desverre er kaniner noen av våre mest misforståtte husdyr. Av natur er kaninene byttedyr, som resulterer at de prøver å skjule sykdom og smerte. Før dere skaffer kanin ville jeg lest på dyrevernet sin side for råd og denne er også bra : https://www.google.no/url?sa=t&sour...u5OM5X_F4pm5Qmj1A&sig2=TsvozYNOXNk7N8a0_K6lzw

Den største misforståelsen med kanin er at de er perfekte dyr for små barn, at de er lite jobb og dyr som bor i bur inne.
Kaninen bør ikke sitte alene inne i et bur. Er den inne så er det best den får gå fritt, minimum må den være ute av buret noen timer hver dag for å få strekke på seg og utfolde seg. Forskning har vist at kaniner som er stengt inne i bur ofte er deprimerte, har lav livskvalitet og utvikler beinskjørhet. Selv om kaninen er fritt ute om vår og sommer, så kan den ikke stå stengt i et bur hele vinteren.

Våre kaniner har en stor kanin gård ute, med 3 hus de kan gå inn i, som er isolert nå om vinteren. De har også en vår/sommer utegård i hagen de får løpe fritt. Om sommeren får de også komme inn, for jeg synes det er koselig sosialisering for dem og familien, da er det ikke fare for å ødelegge vinterpelsen deres. når de er inne er de fleste ledninger skjult, men de som er fremme har jeg tatt litt grønnsåpe på. Det funker som bare det, også liker jeg lukten selv.

Kaniner er renslige dyr og kan trenes til å bruke egen do slik katter gjør. Gjerne lurt å ha den ved høyhekken. Våre kaniner er alle kastrert nå, da blir de også mer renslige.

Av stell må man huske Kloklipp, børste pels for unngå floker. Passe på tennene, at det ikke er feil tannstilling. Tennene slippes naturlig ned når de tygger. De skal alltid ha tilgang på høy og vann, litt pellets skal de også ha hver dag. De spiser gress og har et næringsfattig kosthold, da de har små sensitive mager. Kan gjerne få grønnsaker og bær osv, ikke for store mengder og må gjerne trene magen sakte opp til å tåle det.

Når vi er på ferie eller borte en helg, kommer enten nabo eller noen i familien og sjekker de hver dag. Ser at de har vann, høy og gir de pellets. Tømmer også doene hver 3 dag.

Kaniner er sosiale dyr og liker ikke godt å være alene. Så en artsvenn er godt å ha, men de er kolonidyr ikke flokkdyr.
Våre er også gode venner med katten vår. De er smarte dyr og kan gjerne trenes opp til hopp eller små "triks", også har de sine personligheter.

Ellers er ungene her lært opp til å være forsiktig med kaninene. Ikke alle kaniner liker bli løftet opp eller båret, det gjelder mamma kaninen hos oss, hun kan fort bli redd å stresset og stoler mest på meg. Dette vet ungene mine og respekterer det, hun får komme til dem å hilse på eget initiativ. De andre 3 har vi sosialisert fra starten selv, så de er mer trygge.
For ungene mine sin del så merker jeg at det å vokse opp med dyr har gitt de mye med tanke på omsorg, forståelse og medfølelse.

Jeg tror det viktigste å huske at som med alle dyr man skaffer seg i en familie, om det er til barna så er det likevel alltid de voksne som har hovedansvaret. Dyrene blir endel av familien og skal tas vare på ut fra deres behov.
Veldig bra at dere sjekker opp på forhånd Om dere skulle skaffe en kanin eller to så håper jeg det vil bringe dere mye glede. ☺

Jeg har en venninne som har kaninen løst så lenge de er hjemme. De har lært den å bæsje og tisse i en kanindo (sånn som katten gjør).

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har et vennepar som har kanin. Den går mye ute, men er den løs inne spiser den opp ledninger på nulltid. Den er heller ikke spesielt sosial.

Vi har passet den noen ganger. Siden vi har hund og ikke noe egnet uteområde er den da i bur hele tiden (vi tar den ut og koser, men ikke mer enn det). Da er det ganske trist liv spør du meg....

Kaniner er ekstremt flinke til å skjule smerte å sykdom. Jeg opplevde dette! Å det hjemsøker meg enda. Så anbefaler gjevnlig dyrlege sjekk! Min kanin hadde fortenner som vokste feil vei. Å gikk inni hjernen til slutt å han døde :-/

Men kaninen fikk løpe fritt ute, var rimlig grei å få tak på å satt han i bur om natten. Der han var både ute og inne på samme tid :) da buret hang på løeveggen. Han fikk også være inni hus om natten om vinteren ol. Da fikk han springe rundt noen timer vær dag inne ;) ble noen ledninger som måtte byttes ut. Til vi skjønte at de kunne legges bort eller gjemmes når han var løs :)

Min kusine hadde en kanin til den var godt over 20 år og den pleide å følge henne til skolen vær morgen og gikk hjem igjen alene :) kom gjerne å møtte henne på vei hjem fra skolen også. Han var inne kanin. Hadde bur inne og fikk gå løs når hun var hjemme og rydda opp etter han!

Hk86 har gitt deg et fint svar :D personlig kommer jeg ikke til å la mine barn få kanin, det er for mye jobb :)

Hadde kanin, ble tisse renslig inne men ikke på lort det kom alle veier. Men lett å få bort da. Mye kos, men må jo rense bur, gi mat og vann ofte. Når vi var på ferie var den enten med eller så kom en nabo innom. Bodde ute i bur hele året, men tilvennet ifra sommeren.

Det er sikkert nevnt, men en kanin bør vel ha en kompis, så helst burde man vel hatt to. :)

Hei Jeg selv 4 kaniner nå og har vokst opp med kaniner og interesse for dem fra jeg var ungdom, så har gjerne noen tips og råd.
Har også en datter på 7 år og sønn på 5 år som har vokst opp med kaniner og de to kattene vi har.
Den ene kaninen tok jeg over fra noen når hun var 1 år. Hun hadde ikke blitt behandlet riktig og ikke fått nok stell eller sosialisering. Hun har virkelig kommet seg hos oss, og hun har fått et kanin kull hos meg. De 3 andre er søsken to gutter og ei jente, fra dette kullet.

Desverre er kaniner noen av våre mest misforståtte husdyr. Av natur er kaninene byttedyr, som resulterer at de prøver å skjule sykdom og smerte. Før dere skaffer kanin ville jeg lest på dyrevernet sin side for råd og denne er også bra : https://www.google.no/url?sa=t&sour...u5OM5X_F4pm5Qmj1A&sig2=TsvozYNOXNk7N8a0_K6lzw

Den største misforståelsen med kanin er at de er perfekte dyr for små barn, at de er lite jobb og dyr som bor i bur inne.
Kaninen bør ikke sitte alene inne i et bur. Er den inne så er det best den får gå fritt, minimum må den være ute av buret noen timer hver dag for å få strekke på seg og utfolde seg. Forskning har vist at kaniner som er stengt inne i bur ofte er deprimerte, har lav livskvalitet og utvikler beinskjørhet. Selv om kaninen er fritt ute om vår og sommer, så kan den ikke stå stengt i et bur hele vinteren.

Våre kaniner har en stor kanin gård ute, med 3 hus de kan gå inn i, som er isolert nå om vinteren. De har også en vår/sommer utegård i hagen de får løpe fritt. Om sommeren får de også komme inn, for jeg synes det er koselig sosialisering for dem og familien, da er det ikke fare for å ødelegge vinterpelsen deres. når de er inne er de fleste ledninger skjult, men de som er fremme har jeg tatt litt grønnsåpe på. Det funker som bare det, også liker jeg lukten selv.

Kaniner er renslige dyr og kan trenes til å bruke egen do slik katter gjør. Gjerne lurt å ha den ved høyhekken. Våre kaniner er alle kastrert nå, da blir de også mer renslige.

Av stell må man huske Kloklipp, børste pels for unngå floker. Passe på tennene, at det ikke er feil tannstilling. Tennene slippes naturlig ned når de tygger. De skal alltid ha tilgang på høy og vann, litt pellets skal de også ha hver dag. De spiser gress og har et næringsfattig kosthold, da de har små sensitive mager. Kan gjerne få grønnsaker og bær osv, ikke for store mengder og må gjerne trene magen sakte opp til å tåle det.

Når vi er på ferie eller borte en helg, kommer enten nabo eller noen i familien og sjekker de hver dag. Ser at de har vann, høy og gir de pellets. Tømmer også doene hver 3 dag.

Kaniner er sosiale dyr og liker ikke godt å være alene. Så en artsvenn er godt å ha, men de er kolonidyr ikke flokkdyr.
Våre er også gode venner med katten vår. De er smarte dyr og kan gjerne trenes opp til hopp eller små "triks", også har de sine personligheter.

Ellers er ungene her lært opp til å være forsiktig med kaninene. Ikke alle kaniner liker bli løftet opp eller båret, det gjelder mamma kaninen hos oss, hun kan fort bli redd å stresset og stoler mest på meg. Dette vet ungene mine og respekterer det, hun får komme til dem å hilse på eget initiativ. De andre 3 har vi sosialisert fra starten selv, så de er mer trygge.
For ungene mine sin del så merker jeg at det å vokse opp med dyr har gitt de mye med tanke på omsorg, forståelse og medfølelse.

Jeg tror det viktigste å huske at som med alle dyr man skaffer seg i en familie, om det er til barna så er det likevel alltid de voksne som har hovedansvaret. Dyrene blir endel av familien og skal tas vare på ut fra deres behov.
Veldig bra at dere sjekker opp på forhånd Om dere skulle skaffe en kanin eller to så håper jeg det vil bringe dere mye glede. ☺
Hva bruker dere som hus ute? :-)

Takk for godt svar.

Jeg har lest om det meste du skriver her, og ja, det er et stort ansvar.

Vi er ikke helt sikre enda, vi sier ingenting til ungene om at vi vurderer enda.

Vi hadde hund i 7.5 år, før vi måtte avlive han pga sykdom, så vi er ikke helt ukjent med husdyr. Og det tenker jeg må være en fordel.

Jeg hadde også kanin som liten, men husker ikke mye annet enn at vi koste med den.
En kjempesvær dvergkanin :-P
Husker den gravde seg ut av uteburet sitt en sommer, og var borte hele natta. Vi var sikker på at den ble tatt av reven... Men morgenen etter stod den på trappa :-P

Ja det blir 2 stk om vi skal ha, nettopp fordi den trenger en artsvenn leste jeg.

Vi får tenke litt til.

Hvilken rase vil du isåfall anbefale?

Hva bruker dere som hus ute? :-)

Jeg svarer jeg også ;)

Jeg hadde et isolert hundehus med lampe inni. Hang stoffstrimler i åpningen så det holdt på varmen. Kaninen hadde alltid frostfritt vann :) i huset brukte jeg sagflis, og han gjorde alltid fra seg der så det var lett å holde i orden. Utenfor huset hadde han 5x3m å hoppe på. Godt fylt med halm, høy og kvister :) hadde tak over hele så det ikke ble vått.

Me har 2 stk. Blanding mellom dvergvedder og løvehode.
Dei to me har er søstre fra samme kull, så dei har vært ilag heile livet og går veldig godt ilag.

Hos oss har dei eget rom på låven, ca 18 kvadrat. Her har dei teppegulv som blir bytta ut fleire gonger i året. Me har og laga til små hus inni rommet, så dei har ein plass dei kan gjemme seg.

Om vår, sommer og høst har dei tilgang til 20 kvm luftegård som har hønsenetting både over og rundt. Vil ikkje la dei gå løs pga masse katt, rev, ørn osv i området.
Døra inn til inneplassen blir åpna kl 7 om morningen og lukka kl 21 om kvelden. Så da har dei 14 timer daglig dei kan være både inne og ute.

Om vinteren er det masse snø her, og fort opp til 25 minusgrader, så da er dei inne heile tida.

Skal me reise vekk, så tar svigers i nabohuset seg av dei. :-)

Jeg hadde en som gikk mye løst inne når jeg var liten. Veldig koselig, og den ble litt sånn "katt" og var tam. :) Men dessverre fikk vi den aldri til å slutte å legge sånne fine kuler over alt. :P

Nå bodde jeg i en liten leil da når jeg hadde kanin. Men fysj og gru nei aldri igjen.. De hører til på bygda hvor de kan løpe ute og i fjøs..
Min beit i alt av ledninger, ting og tang. Spant rundt i buret så sagflisa fløy veggimellom i hele stua sammen med dritt kulene..
Ville aldri bli kost..
Må vaske buret opptil flere ganger i uka ellers stinker det tiss.. Og når du HAR skifta stinker det sagflis over alt.. Nei aldri igjen, ikke hadde barna fått heller om de ville!

Back
Topp