Å få hunder reine..

smash

Forumet er livet
VIP
Hvor lang tid tok det før hunden deres blei reine?
Vi fikk hund på lørdag (han er 9 uker i dag) og de to første dagene tissa og bæsja han inne flere ganger, enda vi lufta han ca hver time.. Nå har han kommer seg veldig og tisser kanskje inne 1-2 ganger.. Men bæsjer ikke inne lenger heldigvis!
Gleder meg til å få han tørr! Han må på do ca annenhver time.. Er det vanlig?

Og når de tisser/bæsjer inne, sier man noe da? Skal jeg bare overse det, og vaske det? Eller skal jeg si nei til hunden?

Husker ikke hvor lang tid det tok før valpen her ble stueren, men man må jobbe lit for det i enkelte tilfeller..

Ta valpen ut HVER gang den har spist, lekt eller sovet- da vil de som regel alltid på do.

Tar du hunden "på fersken" idet den står og tisser så sier du strengt nei, så løfter du med deg bikkja ut å lar han evt gjøre seg ferdig ute. Ser du ikke at bikkja tisser inne, men bare finner en våt flekk på gulvet så må du bare tørke opp og la det passere, bikkja skjønner ikke om du prater til den lenge etterpå... (og IALLEFALL IKKE gni hodet til valpen i sitt eget tiss osv for å få den stueren...!!! Noen som gjør det, og det er HELT feil....)

I begynnelsen så hr de ingen kontroll på å holde seg osv, så det må bare en stor porsjon tålmodighet til. Her hadde vi klokka på alarm kl 2, 4 og 6 på natta for å ta han ut å tisse [:)]

Lykke til [:)]

Du kan IKKE forvente å få en hund husren på 2 dager!
Min var vel 4 mnd før han var husren, og jeg hadde vintervalp. Tar lengre tid å få de husrene.

Ta han ut etter lek, mat, soving osv, og masse ros/godbiter når han gjør fra seg ute. Ikke kjeft om han gjør fra seg inne, du kan risikere å få en hund som blir redd for å gå på do.

Det er et stort ansvar å ha hund, og masse jobb. Har du kjøpt noen hundebøker? Det anbefaler jeg [;)]

Lykke til!

Mi er 6 måneder nå, og ble så å si rein for litt siden. Har hatt i perioder hele tiden der hun plutselig har vært kjempeflink ei god stund og deretter hatt noen uhell igjen, men det er helt normalt.

Som f.eks nå inatt hadde hun gjort fra seg inne uten å sagt i fra, men da var hun litt dårlig i magen. Jeg vil si at hun er så å si rein, for alle valper kan ha uhell selv om de egentlig er blitt stuerene. [:)]

Så det kan ta laaaaaaaang tid, du må ha masse av tålmodighet. Er helt normalt at den lille valpen din må på do annenhver time.

En ting du må passe på er å vaske VELDIG GODT der valpen allerede har gjort fra seg. Hvis det henger igjen noe så er det ofte at de gjør fra seg der igjen.

Jeg pleide å overse når valpen min gjorde fra seg inne da hun var veldig liten, tok henne bare med ut MED ENGANG. Men når hun ble et par måneder større og egentlig hadde skjønt tegninga og jeg tok henne på fersk gjerning så sa jeg NEI og tok henne med ut med engang å roste.

Lykke til, det er mye jobb [;)]

ORIGINAL: Nyttårslykke

Husker ikke hvor lang tid det tok før valpen her ble stueren, men man må jobbe lit for det i enkelte tilfeller..

Ta valpen ut HVER gang den har spist, lekt eller sovet- da vil de som regel alltid på do.

Tar du hunden "på fersken" idet den står og tisser så sier du strengt nei, så løfter du med deg bikkja ut å lar han evt gjøre seg ferdig ute. Ser du ikke at bikkja tisser inne, men bare finner en våt flekk på gulvet så må du bare tørke opp og la det passere, bikkja skjønner ikke om du prater til den lenge etterpå... (og IALLEFALL IKKE gni hodet til valpen i sitt eget tiss osv for å få den stueren...!!! Noen som gjør det, og det er HELT feil....)

I begynnelsen så hr de ingen kontroll på å holde seg osv, så det må bare en stor porsjon tålmodighet til. Her hadde vi klokka på alarm kl 2, 4 og 6 på natta for å ta han ut å tisse [:)]

What??! Gni bikkja i tisset? VÆRSTE jeg har hørt!!!
Ho vi kjøpte hunden av, ga oss et hefte med masse informasjon +++ og der stod det at etter hunden har spist, skal vi ikke ta den ut før det har gått 1,5 timer.. Skjønner ikke helt hvorfor men..
Men vi tar han ut rett etter han har spist. Da må han som regel på do.

Han sover i en hundeseng på rommet vårt, og han tisser ikke der heldigvis, men i 5 tiden, blir han veldig stressa, og da står vi opp for å gå på do. Heldigvis bare èn gang om natta!
Ok, takk for tips, da skal jeg snakke til han neste gang han tisser inne og jeg ser det[:)]

ORIGINAL: Kristine79

Du kan IKKE forvente å få en hund husren på 2 dager!
Min var vel 4 mnd før han var husren, og jeg hadde vintervalp. Tar lengre tid å få de husrene.

Ta han ut etter lek, mat, soving osv, og masse ros/godbiter når han gjør fra seg ute. Ikke kjeft om han gjør fra seg inne, du kan risikere å få en hund som blir redd for å gå på do.

Det er et stort ansvar å ha hund, og masse jobb. Har du kjøpt noen hundebøker? Det anbefaler jeg [;)]

Lykke til!

Neinei, forventer ikke at den skal være stueren allerede! Men har han blitt veldig flink. Han blir veldig stressa når han må på do så da tar vi han rett ut, men er ikke alltid vi ser at han stresser, siden vi har 2 aktive jenter som trenger sin oppmerksomhet.
Ja, har 5 hundebøker, lest masse i de, og lært masse nyttig[:D]

Min var rundt 5-6 mnd når hun ble husrein[:)]

ORIGINAL: *Leah Amalie mi*

Mi er 6 måneder nå, og ble så å si rein for litt siden. Har hatt i perioder hele tiden der hun plutselig har vært kjempeflink ei god stund og deretter hatt noen uhell igjen, men det er helt normalt.

Som f.eks nå inatt hadde hun gjort fra seg inne uten å sagt i fra, men da var hun litt dårlig i magen. Jeg vil si at hun er så å si rein, for alle valper kan ha uhell selv om de egentlig er blitt stuerene. [:)]

Så det kan ta laaaaaaaang tid, du må ha masse av tålmodighet. Er helt normalt at den lille valpen din må på do annenhver time.

En ting du må passe på er å vakse VELDIG GODT der valpen allerede har gjort fra seg. Hvis det henger igjen noe så er det ofte at de gjør fra seg der igjen.

Jeg pleide å overse når valpen min gjorde fra seg inne da hun var veldig liten, tok henne bare med ut MED ENGANG. Men når hun ble et par måneder større og egentlig hadde skjønt tegninga og jeg tok henne på fersk gjerning så sa jeg NEI og tok henne med ut med engang å roste.

Lykke til, det er mye jobb [;)]

Vasker med salmiakk, for å få lukta helt vekk. Han har aldri tissa på akkurat samme sted, men han tisser kun i stua.

ORIGINAL: Skriljus

en liten regel er, ta hunden ut hvergang den har sovet, lekt eller spist.... tok ca 3 uker før jeg fikk min valp renslig.... han er da "sommervalp". 

Oi, 3 uker var ikke ille! De andre over her skriver flere mnd, men trodde tok opptil en måned eller noe.. Lei av tissing allerede jeg[8D]

her har vi fått de reine alt mellom uke 11 og 14 som regel.

men som med barn så kan de jo ha uhell selv når de nærmer seg året.
men til dagelig når de nærmer seg 4-5 mnd bør det ikke være noe problem med at de har litt styring.
du har også en hund som blir lett rein i forhold til andre raser.

smårasene kan være "bleiunger" lenger[8D]

ut etter hvert måltid og søvn og lek. ros masse når han gjør noe ute[:)].

de første 3 mnd har jeg tatt opp mateskåla i 18 tiden og vannskåla i 19-20 tiden. deretter får maten stå nede hele tiden. noe som fungerer supert for oss.orker ikke sånn 3 ganger om dagen fôring. de spiser når de vil og da er de heller ikke så sluke på maten.

lykke til med tassen.

ORIGINAL: smash

Ho vi kjøpte hunden av, ga oss et hefte med masse informasjon +++ og der stod det at etter hunden har spist, skal vi ikke ta den ut før det har gått 1,5 timer.. Skjønner ikke helt hvorfor men..

Han sover i en hundeseng på rommet vårt, og han tisser ikke der heldigvis, men i 5 tiden, blir han veldig stressa, og da står vi opp for å gå på do. Heldigvis bare èn gang om natta!
Ok, takk for tips, da skal jeg snakke til han neste gang han tisser inne og jeg ser det[:)]

Ehhh, hvor i huleste kommer den informasjonen fra? Det er ihvertfall helt feil. Innen 20-30 minutter etter at valpen har spist MÅ den på do. Så det er lurt å ta den med engang ut med engang å evnt en gang til i løpet av denne halvtimen.

en liten regel er, ta hunden ut hvergang den har sovet, lekt eller spist.... tok ca 3 uker før jeg fikk min valp renslig.... han er da "sommervalp". 

Oi, 3 uker var ikke ille! De andre over her skriver flere mnd, men trodde tok opptil en måned eller noe.. Lei av tissing allerede jeg[8D]

En annen valp jeg hadde var så å si husrein fra dag 1, det var deilig det [8D] Så ble en stor omveltning for meg at det har tatt så lang tid denne gangen. Er veldig forskjellig [:)]

ORIGINAL: *Prinsessa

her har vi fått de reine alt mellom uke 11 og 14 som regel.

men som med barn så kan de jo ha uhell selv når de nærmer seg året.
men til dagelig når de nærmer seg 4-5 mnd bør det ikke være noe problem med at de har litt styring.
du har også en hund som blir lett rein i forhold til andre raser.

smårasene kan være "bleiunger" lenger[8D]

ut etter hvert måltid og søvn og lek. ros masse når han gjør noe ute[:)].

de første 3 mnd har jeg tatt opp mateskåla i 18 tiden og vannskåla i 19-20 tiden. deretter får maten stå nede hele tiden. noe som fungerer supert for oss.orker ikke sånn 3 ganger om dagen fôring. de spiser når de vil og da er de heller ikke så sluke på maten.

lykke til med tassen.

Ja, virker som golden lærer veldig lett. Har allerede lært han å sitte å gi labb [:D] Søte hunden!
Her får han mat 8, 14 og 20. Han sluker ikke maten, men koser seg og er ikke alltid han spiser opp alt engang[:D]

ja, tok ikke lange tida.. men hadde nok mye og si at jeg var selv mye ute da, så han var ute hele tiden.... men er du flink å ha han ute ofte, så lærer han fort[:)] og det jeg har opplevd, er at det er enklere å få en  stor hund renslig enn en liten.... hadde en liten hund før, han ble aldri renslig[:'(] 10 år med tissing inne...[:'(]

Hunden min er litt rar, for vi er MYE uti hagen (har stooor hage) og hunden går løs, fordi han ikke klarer å gå ned trapper enda, og han må gå ned noen trappetrinn før han kommer uti veien..
Men han vil aldri tisse i hagen. Kun ved veien.. Så om vi er i hagen i 5 timer, så må jeg alikevel ta på han båndet for å gå litt med han så han kan tisse.. Litt rar han her[8D]

ORIGINAL: *Leah Amalie mi*

Ehhh, hvor i huleste kommer den informasjonen fra? Det er ihvertfall helt feil. Innen 20-30 minutter etter at valpen har spist MÅ den på do. Så det er lurt å ta den med engang ut med engang å evnt en gang til i løpet av denne halvtimen.

Ja, syns det var litt spesielt.. Men vi følger ikke akkurat det rådet der da.. Nytter jo ikke å vente sååååå lenge!

Ang ikke ut før halvannen time etter mat tipper jeg oppdretter mener at den ikke skal få tur, mass mosjon osv. Dette er pga faren for magedreining.

Men ut i hagen eller mini tur er det ingen fare ved [:D]

ORIGINAL: Kristine79

Ang ikke ut før halvannen time etter mat tipper jeg oppdretter mener at den ikke skal få tur, mass mosjon osv. Dette er pga faren for magedreining.

Men ut i hagen eller mini tur er det ingen fare ved [:D]

Ja, kanskje det ho mener.. Men stod ikke noe annet enn at den ikke skal ut før etter 1,5 timer.. Rart ho ikke forklarte litt mer da..

Også er det viktig at bikkja bare får et bestemt "nei" når den gjør ifra seg inne, og ingen fysisk straff.

Og når bikkja gjør ifra seg ute så ros masse å gi masse kos, evt en godbit [:)]

(men vær forsiktig med bruk av godbiter også, etterhvert vil den da forvente godbiter for alt den gjør, og er det en dag du er på tur og ikke har med deg godbiter kan det hende at den ikke gidder å høre på deg.. For du har jo ikke godbiter allikevel...)

Mener å ha hørt at man ikke skal vaske med salmiakk pga det er litt av den samme lukten som urin eller noe, så syns du heller skal vaske med vanlig jif eller grønnsåpe[;)]

Våre hunder var helt rene når de var ca 4 mnd

Også er det viktig at bikkja bare får et bestemt "nei" når den gjør ifra seg inne, og ingen fysisk straff.

Og når bikkja gjør ifra seg ute så ros masse å gi masse kos, evt en godbit [:)]

(men vær forsiktig med bruk av godbiter også, etterhvert vil den da forvente godbiter for alt den gjør, og er det en dag du er på tur og ikke har med deg godbiter kan det hende at den ikke gidder å høre på deg.. For du har jo ikke godbiter allikevel...)

Jeg har ikke med godbiter når vi er ute, men hver gang han tisser eller bæsjer, setter jeg meg ned på huk, så kommer den bort til meg å koser. Så virker som han liker ros like godt som godbiter.
Bruker godbiter for å lære den å sitte, og gi labb. Det jeg har lært den hittil.

Back
Topp