Å få flere enn 1 barn

*Håpefull*

Glad i forumet
Hvordan orker man det når alt kommer til alt?:laughing002 Jeg har alltid gledd meg over barn og gledet meg til å bli mor og få fylt opp søskenflokken etter hvert og underveis. MEN det var før jeg ble mor og fikk oppleve det så tettpå:excited001Noe så fantastisk og stort å få oppleve men du verden for et slit, MYE mer enn jeg hadde drømt om. Anyway, ville absolutt ikke byttet det bort mot noe og jeg er helt uendelig evig glad i henne (datteren):love017men så mye som tålmodigheten har fått prøvd seg og utslittsnivået som jeg har ligget på som etter jeg ble mamma, det er et kapittel for seg selv.

Regner med andre har kjent på noe lignende?:happy:Hvordan klarer man å kjøre på med flere barn samtidig som man opplever det sånn å bli mamma? Jeg vil veldig gjerne at hun ikke skal bli enebarn og jeg har altså alltid drømt om en liten søskenflokk for barna mine. Men må si at jeg sliter litt med motivasjonen gitt...Nå er jeg 33 år og bør ikke vente sånn syyykt lenge før vi får neste "mann" i såfall..vil ha jaffal 2 stykker, muligens 3, noe som gjør at vi kanskje ikke "kan" pause altfor lenge. Hvordan klarte dere å komme over "kneika" å ta det steget å bestemme dere for flere barn, etter en allerede krevende småbarnsperiode? Det frister ikke akkurart pr nå, men jeg har som nevnt ikke lyst at hun skal bli enebarn og så er det jo hyggelig med en liten flokk da:love017 Glemmer man etterhvert hvor intenst det kan være med små barn sånn at det kun føles som en glede ved tanken på neste barn? Har undret litt på dette nemlig, her sliter vi bittelitt med den entusiastiske tilnærmingen med tanken på et evt. nytt familimedlem:joyful::laughing002 Blir ting bedre/lettere med neste barn, altså: at det gjerne oppleves mer intenst å være førstegangs foreldre?
 
Det har vært utrolig slitsomt med mine to.. Men det er veldig gøy nå! De er 4 og 7 og har utrolig mye glede av hverandre og trenger ikke mamma og pappa så mye. :)
 
Jeg fikk ikke testet ut enebarn siden jeg fikk tvillinger som mine førstefødte.
Det var slitsomt innimellom men de har glede av hverandre. :) :Heartblue :Heartpink
Da de var 11 år så ble de stolte storesøsken til min minstemann. :) :Heartblue
 
Det var definitivt mest slitsomt og størst sjokk å få første!!! Så kom neste og jeg merket nesten ikke at jeg hadde en til... :) Og nr tre og fire, vel, da holdt vi uansett på med småbarns-styr, så det bare ble mer. Slitsomt, definitivt, verdt det,- oh yes :) Mer slitsomt med lenge mellom faktisk! Da må man være mye mer "på" den første. Så ville heller fått en kjapt på som nr to, da får de raskere glede av hverandre også..
 
Den største overgangen er å gå fra 0 til 1! :) Sønnen vår ble faktisk roligere da han ble storebror så for vår del ble det enklere med 2 enn med 1. Men jeg tror også at det er enklere å bare kjøre på og bli ferdig med all småbarnstida samtidig istedet for å vente 5år+ mellom hvert barn. Vi har 2.5år mellom nr 1 og 2, og 2.5år mellom nr 2 og 3, men skulle gjerne hatt dem tettere.
 
Synes det var absolutt ‘verst’ å få førstemann da alt var nytt og man var vant til å bare ‘tenke’ på seg selv, sove lenge, gjøre det man ville osv :p Hadde lyst på søsken til han så da bestemte vi oss for å prøve på flere barn :) Ble to tette (19 mnd) mellom dem og til tider vært slitsomt men også gått veldig bra:) Og så kom tredjemann da vi hadde ‘bestemt’ oss for at vi gjerne ville ha 3 barn . Til nå har det gått veldig fint men vil jo komme utfordringer med tiden :wacky:
Jeg tenker også at hvis man tenker at noe er fryktelig tungt eller slisomt, så blir det det. Men prøver man å tenke at dette er bare midlertidig ( bleieslutt, nattevåk, avenning osv) så føler jeg at det har hjulpet å gi det lille ekstra :D Nå er vi helt ferdige med barn og det kjennes bra:happy:
Men til slutt så er vi alle forskjellige og noen blir slitne av å ha ett barn mens andre gjerne vil ha 5 - gjør det du føler for selv :)
Her er gutta 6 år, 4,5 år og 1,5 år.
 
Last edited:
Er gravid med nr 3. Blir 3 barn på 3 år. Vil si at overgangen fra 0-1 var størst. Jeg fikk også mammasjokk! Trodde jeg var forberedt på det meste, men fant fort ut at ingen babyer er helt like læreboka og man må prøve å feile mange ganger. En fantastisk helsesøster gjorde at jeg følte meg som verdens beste mamma etter hver kontroll og det hjalp mye. Storebror var 15 mnd når lillrsøster ble født. Det var noe helt annet å bli mor for andre gang. Var mye roligere, noe som smittet over på babyen også. Rutinene hadde vi allerede på plass så lillesøster bare gled Inn i flokken. Ja det var noen hektiske mnd i starten (noe vi var forberedt på), en etterhvert som hun ble litt større har hun og storebror vært gode venner. De er nå 3 og snart 2 og synes det er mye mindre jobb med to enn en. I går f,eks var vi på besøk i en sommerstengt barnehage. Jeg satt på en benk i skyggen mens de to lekte sammen i over en time. Nr 3 kommer i september. Regner med at det blir hektiske mnd i begynnelsen før alle 3 begynner å ha glede av hverandre.
 
Hvordan orker man det når alt kommer til alt?:laughing002 Jeg har alltid gledd meg over barn og gledet meg til å bli mor og få fylt opp søskenflokken etter hvert og underveis. MEN det var før jeg ble mor og fikk oppleve det så tettpå:excited001Noe så fantastisk og stort å få oppleve men du verden for et slit, MYE mer enn jeg hadde drømt om. Anyway, ville absolutt ikke byttet det bort mot noe og jeg er helt uendelig evig glad i henne (datteren):love017men så mye som tålmodigheten har fått prøvd seg og utslittsnivået som jeg har ligget på som etter jeg ble mamma, det er et kapittel for seg selv.

Regner med andre har kjent på noe lignende?:happy:Hvordan klarer man å kjøre på med flere barn samtidig som man opplever det sånn å bli mamma? Jeg vil veldig gjerne at hun ikke skal bli enebarn og jeg har altså alltid drømt om en liten søskenflokk for barna mine. Men må si at jeg sliter litt med motivasjonen gitt...Nå er jeg 33 år og bør ikke vente sånn syyykt lenge før vi får neste "mann" i såfall..vil ha jaffal 2 stykker, muligens 3, noe som gjør at vi kanskje ikke "kan" pause altfor lenge. Hvordan klarte dere å komme over "kneika" å ta det steget å bestemme dere for flere barn, etter en allerede krevende småbarnsperiode? Det frister ikke akkurart pr nå, men jeg har som nevnt ikke lyst at hun skal bli enebarn og så er det jo hyggelig med en liten flokk da:love017 Glemmer man etterhvert hvor intenst det kan være med små barn sånn at det kun føles som en glede ved tanken på neste barn? Har undret litt på dette nemlig, her sliter vi bittelitt med den entusiastiske tilnærmingen med tanken på et evt. nytt familimedlem:joyful::laughing002 Blir ting bedre/lettere med neste barn, altså: at det gjerne oppleves mer intenst å være førstegangs foreldre?
Vi hadde altid ønsket oss mere enn én, det ble 23 måneder i mellom de to elste. Vi bodde langt fra all familie og studerte, bare meg og mannen tilstede. Vi lærte å leve på den måten, det var til tider veldig tungt og barna slet med litt av hvert som gjorde dem ekstra krevende. Men allikevel får vi nr3! :) for en perfekt liten skapning ass :p livet ble ikke lettere, men som hun bare passet sømløst inn i familien og dem store (6 og 4 når hun ble født) elsket lillesøster og gjør fortsatt.

Jeg og mannen er veldig ulike, jeg kommer fra giga familie med maaaaange barn og han fra mini familie med få barn. Til tider har han vanskelig med alle lyder bråk støy osv som følger, mens jeg bedre klarer å “overse” det som er irriterende.

Når du har fått flere barn så ser du fort hvilken rutine du må ha for at få dagen til å gå rundt. Du kan forvente det blir en stor omvenning når nr.2 kommer, men etterhvert klarer du ikke å tenke du ikke har hatt begge altid ;)

Du vil nok ikke vite hvordan akkurat DU håndterer det før du er midt oppi situasjonen ;) men de fleste klarer seg jo bra :)
 
Her tok det faktisk 5 år før jeg kjente at vi var klare for å forsøke oss på nr 2.. ikke var førstemann spesielt krevende, men for meg var overgangen til å bli mamma enorm og slitsom.. og jeg kjente i mange år på at det holdt med ett barn.

Men med årene så kom etterhvert ønsket om en til snikende, og etter mye frem og tilbake startet prøvingen når vi virkelig var klare for det. Så her blir det stor aldersforskjell, men det er bare sånn det passet for oss. Jeg kunne aldri klart å få to tette for å «bli ferdig ned det» som jeg har inntrykket av at mange gjør. Jeg ville heller føle meg helt klar for å gå inn i småbarnsperioden en gang til.

Veldig spendt på hvordan det blir nå Gleder meg veldig, samtidig som jeg håper ting går litt «lettere» denne gangen ettersom vi nå vet litt mer hva vi går til
 
Før eldste var 1,5 år var jeg helt sikker på at vi bare skulle ha en unge. Han var en drømmebaby som ikke fantes krevende på en flekk, men likevel ville jeg bare ha et barn. Det gikk visst over og jeg ble helt besatt av å få et barn til. Nr.2 derimot, var ikke like enkel:p Heldigvis blir det bedre, men en tredje er fullstendig uaktuelt:p
 
Jeg ser at de fleste syns det største sjokket var å gå fra 0-1, men her var det å gå fra 1-2:p førstemann (jente) har alltid vært utrolig lettvin med det meste, så da hun var 4mnd begynte vi å prøve på nr 2:hilarious: han kom da frøkna var 19mnd, og for en forskjell. Han var mer utfordrende, slet med litt mer ting osv. Men når han passerte året og de begynte å leke sammen, så ble det så mye enklere! :D
 
Var ikke i nærheten av å orke tanken på nr 2 før nr 1 bikket 2 år, men da ble både jeg og mannen klare for å prøve igjen. Nr 2 ble nettopp født og joda, er jo hektisk med baby og småbarn og det blir nok mange slitsomme tider fremover, men det er så herlig å se de to sammen allerede! Har også hodet over vannet i mye større grad nå som jeg vet mer hva jeg går til og :)
 
For min del, så er vel grunnen til at jeg orker flere barn, at jeg ikke synes det er så slitsomt :)

Hadde nok ikke tatt sjansen på nr 4 nå, dersom jeg syntes det var veldig mye med de vi har fra før.

Akkuratt nå når jeg er gravid og veldig dårlig, så er det tungt og jeg er sliten, men sånn generelt, så synes jeg ikke det.

Ser at venner av meg synes det er veldig slitsomt også, så virker som det er mer "vanlig," enn det motsatte :)

Nå er alle mine barn friske, minste (nr 3) hadde kolikk de første 5 måndenene, men utenom det, så har vi vel egentlig vært veldig heldige:)
 
For oss var 0-1 den største overgangen, og selv om det så klart blir mer å sjonglere med to, så ble det etter få uker helt utenkelig at hun ikke skulle vært der, minsta vår. Det er det vakreste å se søsken i gode øyeblikk!! Nå venter vi nr. 3, og håper og tror at jeg igjen skal ha mere senka skuldre fordi dette er kjent. Tanken på å ha en liten flokk å samle både nå og om 20 år når de er store er bare så fin at vi måtte prøve på 3 :) Barna gleder seg veldig :)
 
Det blir bedre med alderen, og ja,man glemmer en del hvordan det var ettersom barna vokser til.
For meg var det tyngre å gå fra 1-2 enn 0-1.
Kommer snart tvillinger, så det tar vel kaken :p

Å ha realistiske forventninger tror jeg har mye å si. Å ikke forvente at alt er kos og en dans på røde roser.
Alt går over, er min trøst i utfordrende perioder. Alt er en fase.
 
Jeg syns det er veldig greit at det er to år mellom mine, kunne gjerne vært tettere. Greit å bli ferdig med småbarnstiden i en pulje, hadde aldri giddet å begynne på nytt når eldste er 5 ;)
 
Vi har 22 måneder mellom våre.... det er helt allright egentlig :) selvfølgelig pes nå som barnehagen er feriestengt for storebror og mini er 5 uker, men d går! Alt går..!
Her er vi utrolig heldige med nr 2, han sover, bæsjer og spiser. Og så når han er våken, da sover storebror stort sett. Blir sikkert mer krevende etterhvert. Hadde nr 2 vært lik nr 1, så hadde d vært krise på dagtid!

Nr 2 er delvis et uhell fra vår side, vi skulle egentlig startet aktivt å prøve nå i sommer, men vi var ikke forsiktige nok.... det er jeg egentlig glad for! For eldste har allerede glemt hvordan d er å ha foreldrene for seg selv tror jeg! Jeg er glad vi har de så tett for fremtiden også! Skulle gjerne fått nr 3 innen et par år også, men det blir aldri noen nr 3 som er biologisk for vår del desverre...
 
Min første gutt krevde mye.
Noen dager var det slik at aldri ville hatt en til. Noen dager veldig fine og vi hadde te nt 2-3 år og ble Gravid veldig fort. Så vi hoppet i det. Med henne har alt vært enkelt at ønske om en til meldte seg veldig fort. Selvfølgelig slitsomt i tider, men det er verd det
 
Når vi hadde fått nummer 1 så ble vi egentlig aldri klare for nummer 2, men vi fant ut at det må vi sette igang med for at det skulle komme søsken.
Jeg har aldri vært så sliten som jeg er etter jeg fikk barn, men likevel fikk vi nummer 3. Man glemmer mye når det verste er over sånn vi er lagd slik at det skal komme barn til verden :)
 
Back
Topp