Å få barn under studietiden..? !

*Queen*

Elsker forumet

Noen her som har fått barn under studietiden på universitet ? 

Vi er på tanken på å planlegge barn nr 2 og da under studietiden for at det ikke skal bli så sabla mange år mellom barna.  Tenker da å planlegge slik at barnet kommer på sommertiden slik at jeg kan ta ett år permisjon fra studiene og slik at bebis får barnehageplass til ny høst.  

Men hvordan er det med permisjonspenger denne tiden ? Har man krav på nåe når man ikke har jobbet ? 

Vi fikk datteren vår da begge studerte, og det viste seg å være langt mer "lukrativt" enn hvis vi skulle ventet til jeg var ferdigutdannet. Fikk et års permisjon fra studiet med fullt lån altså 89 000 eller hva det ligger på igjen, men da alt som stipend. Så du får med andre ord hele året. I tillegg får man foreldrestipend, dvs 1400 kr mnd ekstra i tillegg til de 6000 man vanligvis får. Mener det er sånn at hvis pappa også er student får han 1400 kr han og, men husker ikke helt.

Dessuten kan man ha barna i en studentbarnehage som er rimeligere og har mer fleksible åpningstider ;)

Dette kommer da i tillegg til foreldrepenger fra NAV eller evt engansstønaden.

Er en del papirer som må sendes inn og ordnes, og en del frister man må være nazi på å overholde, men alt står på lanekassen.no :)

Åhj dette hørtes jo mye mer lovende ut en hva jeg hadde tenkt :) Får sette meg ned å lese litt om dette. Blir til neste år vi kommer å prøve vis vi ser at det lar seg gjøre :)

Jeg fikk min første når jeg var student og det gikk flott det:) Økonomisk ble det veldig bra siden jeg fikk alt som stipend i tillegg til forsørgertillegg og fødselspenger fra NAV. 
Jeg tok noen fag under permisjonen (det har man lov til uten at stipendet gjøres om til lånemoticon) men det angrer jeg litt på for det tok bort mye av kosen med permisjonen.

Jeg fikk gutten min 1 liten mnd etter jeg hadde begynt på siste semester av utdannelsen min. Så vi var tilbake på skolen halvannen uke etter fødselen - 4 dager etter vi kom ut fra sykehuset.

Vi gikk på skole fra 1 februar til 1 mai ca, og så hadde jeg noen eksamener i slutten av mai og begynnelsen av juni. Etter det hadde jeg et halvt års permisjon hvor fra et halvårsstudie.

Jeg hadde hele tiden fult lån og stipend som bare ble til stipend, forsørgerstipend og foreldrepenger fra nav. Så jeg hadde ca 15000 utbetalt i mnd. Jeg kunne glatt ha gjort det igjen, men hadde nok ikke hatt med en unge på skolen lengre enn 4 - 5 mnd. Da var han så aktiv at det ble stressende for meg.

her hadde vi akkurat samme tanken så vi får en baby i mai (klaffet litt fortere enn forventet) og da er jeg ferdig med mitt første år på uib så tar jeg permisjon et år og begynner rett på andre året etter det. 

dette valget tok vi grunnet aldersforskjellen på barna, jeg vil IKKE måtte gå i permisjon når jeg endelig er ferdig utdannet og kan tjene litt penger, jeg vil heller ikke ha barn når jeg er fylt 30 så da ble jo det litt tidsfrister å forholde seg til. 

er kjempe fornøyd med valget så langt og tror dette var det beste for oss 

Hvordan har man krav på foreldrepenger fra nav når man er student ? 

Becky87 skrev:
Jeg fikk gutten min 1 liten mnd etter jeg hadde begynt på siste semester av utdannelsen min. Så vi var tilbake på skolen halvannen uke etter fødselen - 4 dager etter vi kom ut fra sykehuset.

Vi gikk på skole fra 1 februar til 1 mai ca, og så hadde jeg noen eksamener i slutten av mai og begynnelsen av juni. Etter det hadde jeg et halvt års permisjon hvor fra et halvårsstudie.

Jeg hadde hele tiden fult lån og stipend som bare ble til stipend, forsørgerstipend og foreldrepenger fra nav. Så jeg hadde ca 15000 utbetalt i mnd. Jeg kunne glatt ha gjort det igjen, men hadde nok ikke hatt med en unge på skolen lengre enn 4 - 5 mnd. Da var han så aktiv at det ble stressende for meg.

Man kan få foreldrepenger fra nav hvis man har jobbet 6 av de siste 10 mnd og har tjent minst halvparten av 1G :)

Vi får vår første i mars, jeg går siste året på vernepleien nå, så jeg utsetter bacheloren ett år. 

Jeg fikk ikke på universitetet da, men på høgskolen. Jeg hadde hele planen min klar, ville ha termin i juli og dermed ha akkurat 1 års permisjon før det var på'an igjen. MEN, jeg er et kjempegodt eksempel på at ikke alt går som planlagt :p Ble for det første gravid 1 mnd før vi hadde sett for oss (et luxusproblem såklart ;), fikk termin 2 dager før siste eksamen, og han ble født 2 uker før termin. Ergo måtte jeg droppe siste eksamen.

Hovedproblemet mitt var vel at jeg var såpass syk og dårlig under svangerskapet at jeg ikke fikk tatt alt jeg skulle når jeg var gravid. Hadde store problemer med å henge på det året, måtte droppe mye praksis og noen eksamener, noe som endte med at jeg plutselig satt med 1 ekstra år ufrivillig permisjon, og en 5 års lang utdannelse istedenfor 3 år. Dette kommer selvfølgelig an på hvilken utdannelse man tar, noen er jo lettere enn andre, men det var ganske tungt å svelge. Så vær forberedt på det :) Økonomisk sett gikk det OK, jeg fikk ikke støtte det 2.året av permisjonen, men tok da lån og fikk jobbet litt ved siden av.

Lykke til :)

Back
Topp