Å eie hus/leilighet

mally

Andre møte med forumet
Hei!
Lurer på om det er noen som kan hjelpe oss litt:))
Jeg og kjæresten har tenkt å kjøpe hus/leilighet. Så skal vi snakke med banken i morgen for å se om vi i det hele tatt kan få noe lån. Lurer bare på om dere kan komme me ALT dere kommer på, som vi må betale. For eksempel kommunale avgifter, nrk lisens (hvor ofte er den egentlig, og hvor mye?) osv.. Må vi betale for det å bare eie et hus? Så ja, alt vi må betale når vi bor for oss selv. Evt hvor mye, hvor ofte osv :)
Lurer også på hvordan bombrikken fungerer? Er det et fast beløp vi må betale, så når det har blitt brukt opp, så får vi regning i posten igjen?
Takk for hjelpen på forhånd :D

Vi eier hus, og skal prøve å nevne alt jeg kommer på.

Noen ting kan man betale hver mnd, annahver mnd, kvartal ol etter avtale med leverandør. Jeg skriver hva vi gjør.

- huslån- 1.gng mnd. 
- billån- 1.gng mnd.
- drivstoff- ettersom bruk.
- forsikring- 1.gng mnd./ hvert kvartal/ 1 gng år
- veiavgift- 1 gng året.
-bom- ettersom bruk. brikk trur jeg kjøpes/fylles på ettersom bruk.
- nrk- 2 gng året- totalt ca 2-2500 truuuur jeg
- tv (canaldigital/viasat ol) - 1.gng mnd.
- tlf- 1.gng mnd.
- internett- 1.gng mnd.
- mat- ettersom behov
- forsikringer- 1.gng mnd./hvert kvartal/ 1 gng år
- kommunaleavgifter- hvert kvartal truuur jeg
- strøm- etter forbruk. 1 gng mnd/ hvert kvartal.
- ved- etter behov/forbruk

ellerså kommer jo alt under diverse
klær, forbruk, planter, oppussing, barneutstyr, møbler, kreditthandling ++ ettersom hva dere gjør/kjøper.

iallfall det jeg kom på i farta...
Lykke til! :)

Ser ikke ut som hun over her har glemt noe. Men om dere kjøper leilighet er det ofte fellesutgifter i tillegg til huslånet. Hvor mye den er på varierer veldig. Er ikke sikker på hva den dekker, siden vi eier eget hus. Men hørt at den også kan dekke husforsikring, kommunale avg bl.a. Anbefaler dere å sette opp ett busjett over hva dere bruker, slik at banken får en god oversikt over "hvem dere er". Den de går ut ifra i banken er enorm, og man kan klare seg fint under.

Det kan banken fortelle dere! =))) Vi var der når vi refinansierte huslånet nå og da ba vi om hjelp til å sette opp budsjett og da kom vi frem til hva vi må sette av per mnd til utgifter. Foreløpig er det ganske mye vi må sette av hver mnd, men det er fordi en familie på 3 visstnok har fritidsaktiviteter for 26tusen i året... det har ikke vi men vi setter av penger til det så da blir det litt skjult sparing enn så lenge..

Angående bom så er det nå stort sett autobommer og da sendes regning i etterkant. det er slutt på å forhåndsbetale på brikken, det er visst ulovlig det nå.. :S

Vi bor i leilighet i et aksjeselskap - veldrevet, heldigvis!
Det som er positivt med dette, er jo at feks kommunale avgifter, utvendig forsikringer, kabel-tv og internett, vedlikehold og fellesutgifter + fellesgjeld betales månedlig. Er heldig og bor et sted med 30 000 i fellesgjeld og aksjeselskapet har masse penger på bok i tillfelle renovering osv. Dette er jo ikke likt overalt, hvor det kan være skyhøy fellesgjeld og store utgifter som skal deles på fellesskapet ikke er satt av penger til..

Ser ut som du har fått gode svar i forhold til utgifter - mitt beste råd er å tenke over at det ALLTID vil være en del ekstra uforutsette utgifter som vil komme etterhvert, og dte vil være lurt å ha spart opp en buffer til dette..

Hvis oppvaskemaskinen ryker, kan man alltids vaske opp for en liten periode, men når toalettet går tett og du ikke klarer å fikse det selv, så haster det straks litt mer og pengene flyr ut vinduet.. :/

Lykke til!

Jeg vet ikke hvordan det er i reste av landet, men her i bergen kan du spare mye på hver passering dersom du forhåndsbetaler.. Jeg betaler 40 % mindre for hver passering, dersom jeg fyller for et bestemt beløp i forkant - og så får jeg beskjed på mail når det er 25 % av passeringene igjen.. Altså, som regel grei nok tid til å betale neste regning på cirka 1500,- tror jeg.. :-)
Men dette er nok forskjellig fra sted til sted..

Det stemmer som blir sagt over her, det budsjettet banken går ut ifra er veldig generelt og skal liksom passe "alle". F.eks regnet de med at en bil koster 50000 i året, og vi bruker kanskje halvparten. Mannen skrur det meste selv. Dessuten har vi en bil på enkeltmannsforetak og denne ble regnet på samme måte men den er jo i et regnskap og vi har masse fradrag på den. Vi fikk såvidt lån på disse premissene.. Men vi vet at vi har ikke noe problem med å betale, tvert imot kommer vi bedre ut enn før vi tok opp lån. Så hvis dere har et budsjett å vise banken er det nok kjempelurt. Den utgiftene jeg ble mest overrasket over var forsikringer. Vi hadde ikke personforsikring fra før av, og i tillegg til husforsikring er det ikke lite som forsvinner ut hver mnd. Men det er jo en nødvendighet.

Back
Topp