Å bytte til melkefri erstatning oppkast og magevondt

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Min 11 uker gamle datter har nettopp byttet fra NAN sensilac til Nutramigen som for babyer med intoleranse for melk.

Hun har brukt den i tre dager men i natt kastet hun opp erstatningen om natta og skrek i mange timer med luftsmerter. Verre enn det har vært på lenge.

Med i en brosjyre fikk vi en beskrivelse av hvordan overgangen mellom disse to erstatningene skulle være. De skal blandes så man går gradvis over. Men etter to dager med utblandet gikk jeg rett over på ren Nutramigen.
Jeg trodde utblandingen var pga at baby skulle vende seg til smaken. Men nå lurer jeg på im det er at mageb til baby skal vende seg til ny mat.

Noen som vet eller som har erfaring?
 
Vi gikk over til Althera, men fikk aldri beskjed om å blande ut. Vi gikk rett over på ny melk og det gikk kjempefint :) Men fikk beskjed av barnelegen at det tok mellom 4-6 uker før alt var ute av systemet :)
 
Utblanding er pga smaken. Ikke nødvendig med utblanding dersom baby spiser det.
Kan være at babyen din ikke tåler Nutralmigen, men trenger aminobasert mme.

Sikker på at det ikke er noe annet enn Melkeallergi?

Mine ble bedre på hydrolysert mme (Althera /Nutralmigen) men må ha aminobasert mme da de ikke tåler hydrolusert. Da forsvant alle symptom.

Høres rart ut at babyen din ble verre på melkefri.. Selvom det kan ta tid å oppdage bedring.. Mine ble bedre første dagen etter vi byttet.
 
Bruker dere malt? Min reagerte også på malt, så det måtte vi også kutte ut! Samme symptomene der..
 
Vi gikk over til Althera, men fikk aldri beskjed om å blande ut. Vi gikk rett over på ny melk og det gikk kjempefint :) Men fikk beskjed av barnelegen at det tok mellom 4-6 uker før alt var ute av systemet :)
At det tok så lang tid visste jeg ikke


Utblanding er pga smaken. Ikke nødvendig med utblanding dersom baby spiser det.
Kan være at babyen din ikke tåler Nutralmigen, men trenger aminobasert mme.

Sikker på at det ikke er noe annet enn Melkeallergi?

Mine ble bedre på hydrolysert mme (Althera /Nutralmigen) men må ha aminobasert mme da de ikke tåler hydrolusert. Da forsvant alle symptom.

Høres rart ut at babyen din ble verre på melkefri.. Selvom det kan ta tid å oppdage bedring.. Mine ble bedre første dagen etter vi byttet.

Det var helsesøster som foreslo å prøve melkefritt fordi hun har vært tett i nesa siden fødsel og hun presser konstant for å få prumpet all den tiden hun er våken. Og jeg har melkeallergi selv. Og baby virker roligere de dagene jeg har nok melk og kan fullamme. Jeg spiser jobikke noe melkeholdig.

«Mine ble bedre på hydrolysert mme (Althera /Nutralmigen) men må ha aminobasert mme da de ikke tåler hydrolusert. Da forsvant alle symptom»
Denne forsto jeg ikke.
Hva slags mme er aminobasert?




Bruker dere malt? Min reagerte også på malt, så det måtte vi også kutte ut! Samme symptomene der..
Vi bruker malt men det er jo så små mengder. Vi har ikke merket noe til at hun reagerer på det. Hvilke symptomer hadde din baby?
 
Eg begynte rett på nutramigen, men måtte bytte etter en stund pga. lite bedring. Prøvde så peoticate, da ble det fort endel værre. Bruker nå neocate, men det tok en stund til det ble helt bra :)

Hydrolisert mme betyr at det inneholder spaltet melkeprotein, mange som ikke tåler melk tåler den fint.

Aminosyrebasert (neocate f.eks.) Er helt uten melkeprotein
 
Det var helsesøster som foreslo å prøve melkefritt fordi hun har vært tett i nesa siden fødsel og hun presser konstant for å få prumpet all den tiden hun er våken. Og jeg har melkeallergi selv. Og baby virker roligere de dagene jeg har nok melk og kan fullamme. Jeg spiser jobikke noe melkeholdig.

«Mine ble bedre på hydrolysert mme (Althera /Nutralmigen) men må ha aminobasert mme da de ikke tåler hydrolusert. Da forsvant alle symptom»
Denne forsto jeg ikke.
Hva slags mme er aminobasert?


QUOTE]

Althera og Nutralmigen inneholder melk, men proteinene er så spaltet at mange tåler de. Altså hydrolysert. Det er det første som testes.
Om det ikke hjelper går man over til aminobasert mme, de er helt uten melk. Neocate LCP bruker mine to yngste da legen mistetenker de har laktoseintoleranse i tillegg til mpa. Storesøster tåler Althera.


Svaret ligger under ditt svar, ble litt rotete..
 
Last edited:
Back
Topp