Å bli storebror eller storesøster?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvordan taklet barna deres å bli storesøsken? En ting er å få vite at man skal bli storebror/søster, men så er plutselig babyen der. Barnet må dele oppmerksomheten fra mamma, pappa og annen familie med en liten baby.. det kan være både vanskelig og sårt for barnet. Mens for andre kan det gå lett som en lek. Eller noe midt i mellom. :)

Hvordan taklet ditt barn at det kom en ny baby i familien?
Har du noen tips til andre foreldre?

Med så stor aldersforskjell (nesten 7 år), så gikk det som forventet. Det var bare helt fantastisk å se stjernene i øynene ved første møte! Eldste forguder lillesøster, leker, snakker og tøyser med henne, ingen sjalusi overhodet :)

Frøkna på 2 skjønte ikke hva en baby var, men hun har vært veldig opptatt av han hele veien :) det begynner å bli litt verre nå når han flytter på seg, og skal ta lekene hennes :hilarious:

Eldste skjønte ikke så mye av det da han ble storebror i en alder av 18.5 mnd. Nå er de 2 og 3.5 år og verdens beste venner - og fiender. Men kjempekjekt å se hvor nære de er hverandre. Spennende å se i desember hvordan de tar å bli storebrødre til en liten jente når de da er 2.5 år og noen dager unna å bli 4 år:-)

Vi ble tipset om å informere om at babyen skal bo hos oss [emoji6]
Og det tror jeg nok det var greit at vi gjorde [emoji23]
Toåringen er stort sett fornøyd med søsken, men syns det blir mye bråk og har spurt om ikke babyen kan flytte ut snart [emoji85] men samtidig må vi forte oss å hente babyen eller hjem til babyen hvis vi er ute uten babyen eller har barnevakt, så det er vel en følelse av samhold der allerede [emoji6]

Storebror var 15 mnd når lillesøster kom til verden. Han var både sint, frustrert og lei seg for at mamma ikke hadde fullt fokus på han de første ukene. Etter ca 1 mnd hvor jeg bevisst hadde satt av tid hver dag til storebror var alt tilbake til normalen. Hadde en liten periode på 1 mnd med litt sjalusi når lillesøster begynte å krabbe og ble mer mobil. Nå er lillesøster 11 mnd og de er perlevenner. Trives best i hverandres selskap.

Hos oss var det bare et par år mellom. Gikk kjempebra. Han gledet seg til å bli storebror. Gått bra hele veien det.

Ble tre år i mellom og for eldste gikk det kjempe bra. Minste har vist sjalusi derimot.. [emoji38]

Nesten nøyaktig to år mellom våre to gutter, og storebror var bare herlig. Ville gjerne titte litt på lillebror, men så gikk han rett tilbake til leken. Har omtrent aldri vist tegn til sjalusi, utenom én gang jeg la lillebror i sengen til storebror. I dag er de tre og ett år gamle, og de er virkelig de beste venner og verste fiender. Det lærer seg å forstå hverandres grenser. Kjempefine å se på når de leker sammen. [emoji173] Rett og slett herlig når de leker sisten under kjøkkenbordet når jeg lager middag. [emoji16]

Null problem nr nr 2 kom. Nr 2 ble derimot veldig sjalu når nr 3 kom. 6 år mellom nr 2 og 3. Bare 1.5 år mellom nr 1 og 2.

Back
Topp