Å bli satt igang før termin?

Solbæra

Forelsket i forumet
Hei
Er det noen her som har erfaring fes tidligere fødsler med å bli satt igang før tiden?

Jeg kommer til å spørre om dette da fødselen forige gang resulterte i revning grad 3B og baby på 4.5 kg

Men jeg innbiller meg at det er veldig strengt på sykehusene for å sette igang fødsel før terminen?

Hei
Er det noen her som har erfaring fes tidligere fødsler med å bli satt igang før tiden?

Jeg kommer til å spørre om dette da fødselen forige gang resulterte i revning grad 3B og baby på 4.5 kg

Men jeg innbiller meg at det er veldig strengt på sykehusene for å sette igang fødsel før terminen?

Kommer an på hvilket sykehus du føder på. Jeg har fått beskjed om at jeg på Kalnes kan velge mellom KS eller igangsettelse pga tidligere fødselsopplevelse og langvarige skader i ettertid.

Hei

Samme her, fikk også 3b rift sist. Jeg fikk beskjed etterpå at ved neste fødsel kunne jeg velge mellom keisersnitt og vanlig fødsel. Har nå snakket med jordmor om å slippe å gå over (har gjort det 2 ganger), og hun trodde nok det, men jeg må snakke med jordmor på sykehuset noen uker før fødsel.

Jeg ble satt igang 38+1 sist pga diabetes, vil bli gjort det samme denne gangen.

Ble satt igang med ballong mandag morgen kl. 10, vannet gikk rundt 12 timer senere, og hadde relativt rask fremgang frem til 5 cm, men så stoppet det helt hos meg. Fikk riestimulerende drypp, og kom meg til 10 cm og tre timer pressing uten at han beveget seg nedover i bekkenet, så endte opp med keisersnitt.

Tror nok ikke kroppen var helt klar for å føde :rolleyes:

Jeg vet ikke noe særlig om reglene for dette. Mine erfaringer kan jeg jo skrive likevel: Forrige fødsel ble satt i gang i uke 41 fordi baby var død.. Og denne gangen (og jeg antar evt. ved flere fødsler også) skal jeg settes i gang senest uke 38. Det er for å være sikrere på at det samme ikke skjer igjen. Jeg mener også å ha hørt helsepersonell si at det ikke har noe å si for babyen å bli født et par uker før termin. Babyen min kommer altså i juni - kanskje din også, siden vi har samme termindato? Det skader sikkert ikke å spørre, ut fra dine tidligere erfaringer!

Jeg vet ikke noe særlig om reglene for dette. Mine erfaringer kan jeg jo skrive likevel: Forrige fødsel ble satt i gang i uke 41 fordi baby var død.. Og denne gangen (og jeg antar evt. ved flere fødsler også) skal jeg settes i gang senest uke 38. Det er for å være sikrere på at det samme ikke skjer igjen. Jeg mener også å ha hørt helsepersonell si at det ikke har noe å si for babyen å bli født et par uker før termin. Babyen min kommer altså i juni - kanskje din også, siden vi har samme termindato? Det skader sikkert ikke å spørre, ut fra dine tidligere erfaringer!
Så leit å høre om din første fødsel ❤
Takk for svar.
Er det jordmor jeg skal snakke med angående dette? Og hvem er det eventuelt som avgjør noe slikt?

Så leit å høre om din første fødsel ❤
Takk for svar.
Er det jordmor jeg skal snakke med angående dette? Og hvem er det eventuelt som avgjør noe slikt?
Takk. Hør med jordmor, hun vet sikkert hvem som eventuelt er riktig person hvis det ikke er henne selv.

Hei

Kommer veldig an på sykehuset. Veldig forskjellig har jeg skjønt! Jeg ble satt igang i uke 35, men det var langvarig vannavgang og altfor lite fostervann. Søstra mi fikk tre babyer på 4300, 4700 og 4900. Når ho venta fjerdemann estimerte de baby til rundt 5kg. Ho trygla å ba om både keisersnitt eller å bli satt igang før tida. De plent nekta. Ho grua seg intenst.. fikk til slutt lov å bli satt igang på mandag, dagen før termin. Dramatisk fødsel, baby på 5920g (!!!!!), og fødselsskade for baby. Søstra mi mista så mye blod og det ble så dramatisk at mannen ikke fikk lov å filme eller ta bilder eller noe. Så jeg ville stått på mitt, og eventuelt prøvd andre sykehus i så fall.

Hei

Heisann sniker litt fra aprilgruppa. Eg hadde revning grad 3b med førstemann og fekk innvilget igangsettelse 2 uker før termin med nr 2. Det er også flere plasser en får velge igangsettelse eller ks etter den riften, det var ikke tilfelle på mitt sykehus. Etter mye mas fra mi sida fekk eg som sagt innvilget igangsettelse.
Vil helst ha ks denne gangen da eg fortsatt slite etter riften med første (er 5 år siden den fødselen).

I svangerskap nr 2 ble jeg henvist til samtaler på fødepoliklinikken på sykehuset pga vanskelig fødsel med nr 1 (baby satt fast, langvarig fødsel, baby ble alvorlig syk etter fødsel og jeg mista mye blod). Jeg gikk jevnlig å prata med ei dame på sykehuset gjennom hele svangerskapet og fikk uttrykt min angst for bl.a. at baby skulle være stor og det skulle bli problemer under fødsel. På grunn av dette fikk jeg flere ekstra UL med vekstkontroll på slutten av svangerskapet. Fikk også modningsakupunktur på sykehuset. Når baby ble estimert til ca 4 kg to uker før fødsel ble jeg satt igang. Fødsel gikk veldig fint og jeg er glad jeg fikk mast meg til igangsetting

Heisann sniker litt fra aprilgruppa. Eg hadde revning grad 3b med førstemann og fekk innvilget igangsettelse 2 uker før termin med nr 2. Det er også flere plasser en får velge igangsettelse eller ks etter den riften, det var ikke tilfelle på mitt sykehus. Etter mye mas fra mi sida fekk eg som sagt innvilget igangsettelse.
Vil helst ha ks denne gangen da eg fortsatt slite etter riften med første (er 5 år siden den fødselen).
Takk for svar
Hvordan gikk det når du ble sagt igang 2 uker før? Elller gjelder det dette svangerskapet?

Takk for svar
Hvordan gikk det når du ble sagt igang 2 uker før? Elller gjelder det dette svangerskapet?
Svangerskap nr 2 fekk eg igangsettelse etter mye mas, men jentungen kom før igangsettelsen, hu kom 18 dagar før termin. Gjekk fint, for va tilfeldigvis inne på sjekk når vanne gjekk så gjekk mye bedre enn første fødsel. Spent på nr 3 nå, vil ha igangsettelse elle ks 3 uker før for å vær sikker på at eg ikkje føde spontant

Kommer veldig an på sykehuset. Veldig forskjellig har jeg skjønt! Jeg ble satt igang i uke 35, men det var langvarig vannavgang og altfor lite fostervann. Søstra mi fikk tre babyer på 4300, 4700 og 4900. Når ho venta fjerdemann estimerte de baby til rundt 5kg. Ho trygla å ba om både keisersnitt eller å bli satt igang før tida. De plent nekta. Ho grua seg intenst.. fikk til slutt lov å bli satt igang på mandag, dagen før termin. Dramatisk fødsel, baby på 5920g (!!!!!), og fødselsskade for baby. Søstra mi mista så mye blod og det ble så dramatisk at mannen ikke fikk lov å filme eller ta bilder eller noe. Så jeg ville stått på mitt, og eventuelt prøvd andre sykehus i så fall.

Hva i all verden.. Herremin! Håper alt står bra til i dag. <3

Hva i all verden.. Herremin! Håper alt står bra til i dag. <3

ja, det var sinnsykt! Barnet har det bra idag, men har måttet ha mye oppfølging fysisk det første året. Utrolig nok har den ungen klart seg helt fantastisk med tanke på starten. Det er en klagesak inne, og ting tar tid.. så blir spent å se hva som skjer av det

Jeg ble satt igang nesten 3 uker før termin pga begynnende svangerskapsforgifting med kommende storebror. Personlig håper jeg at jeg slipper det denne gangen, siden det resulterte i en 39 timer aktiv fødsel. Men han kom ut med hjelp av litt vakuum til slutt :angelic: Men prøver å tenke på at alle fødsler er så forskjellige, og det kan godt hende det går mye bedre hvis jeg blir igangsett med lillesøster også :Heartpink

Hei

Har blitt igangsatt i uke 36 med begge mine pga mine helseutfordringer. Det gikk helt fint:)

Fødte i uke 42 med nr en da veide hu 2600gr med morkake svikt de ikke oppdaget selv om jeg sa i fra. Med nr to prøvde jeg å bli satt i gang, men siden jeg ble fulgt opp med ul så fikk jeg ikke det selv om jeg følte det var utrygt og utrolig slitsomt å bekymre seg. Endte med at jeg ble satt i gang da dag 12 etter termin. 12 dager for seint mener jeg. Gutt på 4100gr

Denne gang blir jeg også fulgt opp med ul en gang i mnd etter oul.

jeg skal søke om å bli satt i gang en uke etter termindato men tviler at jeg skal få det innvilget.

Back
Topp