Å bli satt frem etter tul..?

Kicki_90

Elsker forumet
Augustbarna 2021
Er det noen andre her inne som har fått en termindato basert på tidlig ul?

Jeg var til nipt-test med nøye ultralyd i går og der mente jordmor at jeg var 3 dager lenger på vei enn antatt. Er dette noe som man kan stole på såpass tidlig (uke 12)?

Og hvor lenge regnes egentlig et svangerskap i Norge?
Ser både 40+2 og 40+3 er nevnt på forskjellige nettsider. :)
 
Er vel kanskje mer sikkert på oul? 3 dager er jo ikke så mye i det store bildet uansett kanskje :Heartred
 
En får endelig termin på oul med mindre det er ifv eller en tidelig ultralyd utført på samme sykehus som oul da holder de seg til det som blir sakt tidligere :) Det kommer an på hvor i landet du bor, desverre ingen fasit på det i Norge, så opptil vært sykehus :)
 
Last edited:
Jeg blir flyttet tilbake én dag for hver ul, men som gyn sa; det blir nok justert mer korrekt når jeg kommer på oul :happy: Jeg vet eggløsningsdato, så kan vel strengt tatt regne ut den korrekte datoen selv.
 
Har fått antydet en tidligere termin enn menstermin tilsier, og regner med at jeg kommer til å bli flyttet frem på OUL.
Tror ikke menstermin stemmer.
 
Legene på sykehuset satte termin etter tul. Fordi det stemte med min forklaring om lang syklus. De regnet ikke etter 28 dagers syklus
 
Første gangen jeg ble gravid visste jeg akkurat når EL var, men ble flyttet 4 dager frem. Legen forholdt seg imidlertid ikke til dette pga at hun kun forholdt seg til OUL-termin. På OUL ble jeg flyttet ytterligere 3 dager frem. Denne gangen er UL-terminen helt lik min EL-termin, men er kan jo godt være at den endrer seg litt ved OUL. De vokser jo ikke helt likt. Tre dager er jo uansett ikke så mye :)
 
Eg ble satt to dager tilbake på den første tul. Det e bare fint for eg vil ikkje at babyen skal ha bursdag på 17 mai hehe... må være kjedelig og aldri få ha selskap på dagen sin da, men nå har de en tendens til og komme når de vil da uansett hehe...
Forholde meg til termin eg vil få på oul og tar det der fra
 
3 dager er ikke mye, det har dere rett i :)
Var bare interessert i om det var flere som var flyttet på, og det ser jeg jo nå.

Jeg ender nok på + - 23. Mai til slutt , men hvis genene spiller inn så føder jeg nok nærmere 2 uker før..
 
Jeg ble flyttet 4 dager frem på tul, men regnet fortsatt med mens-termin frem til oul:)
 
TUL er ikke 100% nøyaktig det heller, så man må regne med risiko for å få ny termin ved OUL. TUL kan gi noen dagers avvik i forhold til "ekte" termin. OUL kan også gi litt avvik altså, men det er nå den man har bestemt er fasiten med mindre det er assistert befruktning eller OUL-termin avviker veldig med tidligere målinger.

Både 40+2 og 40+3 brukes i Norge. 40+3 er mest vanlig og det som anbefales av Helsedirektoratet.
 
Jeg var på duotest med ultralyd i uke 12. Jeg fikk beskjed om at det blir dette som er den gjeldende datoen. Den kommer ikke til å bli endret ved ordinær ultralyd i uke 18.
 
Jeg fikk også beskjed på UL i uke 12 at jeg lå 3 dager foran termindato, men legen sa at siden vi begge er ganske høye (ehm, jeg er 163 liksom, men mannen er 190...) er det mulig det bare er en litt stor baby, så hun vil vente til neste kontroll med å eventuelt flytte frem termindato.
 
Ble satt en dag frem på tul, men snakket med jordmor om det, og å beregne termin blir ikke like nøyaktig som hvis det blir gjort i ukene man kan ta oul [emoji5]
 
På TUL i forbindelse med duo, 12+6, ble lille målt til å være 13+6. Verken jeg eller hun som utførte UL tror en så stor forskjell stemmer. Regner med det kan bli et par-tre dager, men ikke så mye mer. Tror bare det er gode vekstforhold i magen min. De forsøkte å flytte termindato på meg et par dager frem i forbindelse med OUL forrige gang, men jeg insisterte på å beholde den jeg hadde. Det var ivf, så temmelig sikker på at den var korrekt. Datteren vår ble født 40+3 ;)
 
Sist svangerskap ble termin endret 5 ganger pga hyppig oppfølging på sykehuset. Nesten 2 uker i forskjell på den tidligste og den seneste. Jeg brydde meg ikke så mye siden jeg viste når jeg hadde EL.
Egentlig ikke så veldig relevant. Ungen kommer når den er klar. Går du over vil du uansett få oppfølging før du settes igang.
 
Back
Topp