Å bli enige...

Jeg tok perm uten lønn uten bekymring. Jeg fikk beskjed av nav at det kun er arbeidsgiverperioden man ikke får penger. Så fra dag 16 får man sykepenger fra nav. Og det var mer enn 16 dager lønn for meg å tjene på å velge 100% og 10 uker uten lønn.
 
Fellesperioden er vel til begge? Så har man 10 uker hver, pluss at mor har tre uker før termindato.
Enig i at det er positivt at han ønsker å vere mye involvert. Vi hadde nok delt det mer likt også om det ikke hadde vert for ammingen :)
Det kalles fellesperiode, men i praksis må jo du enten ut i arbeid, ta ut ferie, begynne å studere på heltid etc for at far skal få noen av disse uken, så her styrer jo du «showet» ;) Men greit å være enige da :)
 
Jeg tok perm uten lønn uten bekymring. Jeg fikk beskjed av nav at det kun er arbeidsgiverperioden man ikke får penger. Så fra dag 16 får man sykepenger fra nav. Og det var mer enn 16 dager lønn for meg å tjene på å velge 100% og 10 uker uten lønn.
Dette er feil. Har du hatt mer enn to uker ulønnet permisjon når du blir sykemeldt får du reduserte sykepenger (65 % av grunnlaget ditt) og har du hatt ulønnet perm i over en mnd har du ikke rett på sykepenger fra verken arbeidsgiver eller nav.
 
Selv om vi taper penger på å ha 80 %, så valgte vi det likevell.
Vil ha mest mulig tid hjemme uten å styre med perm uten lønn.

Det var jeg som sa at sånn skulle det bli. :)

Vi har grei økonomi, så takler litt mindre med penger.
 
Dette er feil. Har du hatt mer enn to uker ulønnet permisjon når du blir sykemeldt får du reduserte sykepenger (65 % av grunnlaget ditt) og har du hatt ulønnet perm i over en mnd har du ikke rett på sykepenger fra verken arbeidsgiver eller nav.

Hvis man har en skriftlig avtale om når man skal starte på jobb igjen etter ulønnet permisjon tatt rett etter fødselspermisjon så har man faktisk rett til sykepenger.

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=417301&a=3:

"I folketrygdloven § 8–47 heter det at ulønnet foreldrepermisjon er å regne som inntektsgivende arbeid når det gjelder opptjening av rett til sykepenger. I slike tilfeller må det søkes til NAV om sykepenger. NAV skal så vurdere om vilkårene i denne paragrafen er oppfylt. I søknaden må du dokumentere når arbeidet skulle vært gjenopptatt og hvilken inntekt du skulle hatt. "

Men ja, man får ikke penger i arbeidsgiverperioden og man får 65%. Når det er sagt: mange som er fagorganisert har i tariffavtalen at det skal betales fulle sykepenger fra første dag av sykemeldingsperioden, også etter ulønnet permisjon.
 
Vi tar 100%, så legger han av 20% i sin periode slik at han kan ta litt ulønnet permisjon etter eget ønske. Jeg skal bare ha 10+3 uker permisjon før jeg begynner å jobbe igjen i 30%, og det valget var lett fordi jeg har vært så mye hjemme de siste årene pga kreftdiagnose/behandling at jeg er drittlei av å gå hjemme og vil tilbake i jobb så fort som mulig! Så her er det mannen som tar mesteparten av permisjonen:)
 
Vi har valgt 80%. Jeg tar mødrekvoten + fellesperioden fra august 2016 - juli 2017. Når jeg begynner på jobb igjen skal han ha en dag permisjon i uka med fedrekvote. Vi vurderer også å ta oss råd til at jeg tar litt ulønnet permisjon etter juli 2017. Vi har ønsket oss dette barnet lenge og har begge jobbet 100% i over 10 år og har sånn sett god råd til å bruke litt mer tid med babis :)
 
Jeg tar sjansen som sist - vi kjører på med 100% uttak, 10 uker til far og resten til meg.

Vi har ordnet det slikt at jeg tar ut 3 uker - så har han en uke hvor jeg er hjemme i ulønnet permisjon fra jobb. Slik går det frem til hele perioden er oppbrukt. Gjorde dette sist også og syntes det var kjekt for alle tre.

Så går vi over i en periode med kun fars inntekt frem til kontantstøtten kommer hvor jeg er hjemme i ulønnet permisjon. Da vil kontantstøtten være "eneste" inntekt for meg frem til baby begynner i barnehage som 2-åring og jeg begynner i jobb igjen.

Det er veldig viktig å ha sett nøye på inntekter og utgifter for årene som kommer om en ønsker å gjøre dette. Inntekten til den ene MÅ kunne dekke alle utgifter hver mnd i HELE perioden man har tenkt å være i ulønnet perm.

Nå er vi så heldige at vi har vært igjennom denne "runden" før (2013-2015) og vet hvordan vi skal få det til. Jeg har kun vært i jobb fra september 2015 og frem til nå og "overskuddet" i perioden har gått til renovering av bolig så når vi nå skal inn i periode med mindre inntekt igjen fra sommeren 2017 så vil det nesten gå for det samme da vi ikke lenger bruker masse penger på renovering hver mnd

I månedene fra lille <3 blir født og frem til ulønnet perm så er også planen å spare så mye som mulig (tilsvarende det vi har renovert for hver mnd mens jeg hadde inntekt) slik at vi kan bruke en del på ferie i 2017 eller mere renovering/utbygging av bolig.
 
Han vil ha 100% egentlig, men da viste jeg han en kalender og spurte hva han hadde tenkt å gjøre med ukene frem til det er mest sjans for barnehageplass . Regnet på hva det ville koste oss om jeg gikk hjemme uten lønn. Da så han det selv, og gikk med på 80% :)
Sånn gjorde jeg også. Vi vil tape på 100% lønn, siden jeg da må ta ut mer permisjon uten lønn. Jeg er super glad for å kunne være hjemme flere uker. Kommer nok til å litt permisjon uten lønn likevel da... :p
 
Sånn gjorde jeg også. Vi vil tape på 100% lønn, siden jeg da må ta ut mer permisjon uten lønn. Jeg er super glad for å kunne være hjemme flere uker. Kommer nok til å litt permisjon uten lønn likevel da... :p
Vi sliter maks nå.. Permisjonen med ettåringen gikk ut 18.Mai, jeg må jobbe for å ha råd til ny perm, og hun fikk 50 % barnehageplass fra 31/8 Søkte fra 1/6. Helt håpløst. Må lappe sammen hver eneste dag, og må alltid ha dårlig samvittighet for datteren, eller jobben..
 
Vi sliter maks nå.. Permisjonen med ettåringen gikk ut 18.Mai, jeg må jobbe for å ha råd til ny perm, og hun fikk 50 % barnehageplass fra 31/8 Søkte fra 1/6. Helt håpløst. Må lappe sammen hver eneste dag, og må alltid ha dårlig samvittighet for datteren, eller jobben..
Er så kjedelig når det blir sånn...
 
Back
Topp