Å bli enige...

Bølle_frø

Glad i forumet
Sensommerbarna 2016
Hvordan ble du og din partner enige om prosentandel når det kommer til foreldrepengesøknaden?

Her vil jeg ha mest mulig tid hjemme med barnet og tenker 80 prosent. Mannen tenker penger og vil ha 100 prosent dekning.

Synd det ikke er sånn at mor og far kan velge hva de vil ha selv :p

Jeg sa jeg ville ha 100%lønn og ta ut 39 uker permisjon, og han skal få 10 uker, dette likte han så da ble vi veldig fort enige, han skal ut i ny jobb snart så han hadde nesten ikke noe valg, i forhold til økonomi osv :)

Han vil ha 100% egentlig, men da viste jeg han en kalender og spurte hva han hadde tenkt å gjøre med ukene frem til det er mest sjans for barnehageplass . Regnet på hva det ville koste oss om jeg gikk hjemme uten lønn. Da så han det selv, og gikk med på 80% :)

Han vil ha 100% egentlig, men da viste jeg han en kalender og spurte hva han hadde tenkt å gjøre med ukene frem til det er mest sjans for barnehageplass . Regnet på hva det ville koste oss om jeg gikk hjemme uten lønn. Da så han det selv, og gikk med på 80% :)

Det var jo lurt da, sånn at han faktisk får se det selv med egne øyne! Det tipset tar jeg med meg ;) hehe

Vi tar 100%. Så tar jeg litt ulønnet permisjon før bhg-start. Det lønner seg som regel å ta 100%, så litt ulønnet. Verdt å sjekke opp hvertfall :)

Det var jo lurt da, sånn at han faktisk får se det selv med egne øyne! Det tipset tar jeg med meg ;) hehe
Eneste som funket her :) Nå gikk pappapermen ut 18. Mai, og Stella begynner i barnehage 31. August, så han har fått kjenne litt på det denne gangen ;)

Her var d lett å bli enige, 100%, far 10 uker og jeg resten...etter fars ønske. Vi jobber begge turnus og får alltids tilrettelagt at vi ikke er på samme vakt (tidlig/seint) samtidig de mnd som er igjen før bhg.start:)

Vi har valgt 100 % og forlenger med bruk av ferie (jeg har ikke tatt ut noe ferie i år). Da begynner han på jobb igjen september -17, forlenger evt med ett par uker ulønnet om det er behov for det. Vi har vert enige om det hele tiden :-)

Jeg fikk bestemme. Gikk for 80%, er så redd for å miste rettigheter når jeg er i ulønnet permisjon med tanke på sykdom/sykt barn osv etter en ulønnet permisjonsperiode...

Siden dette er min siste permisjon, så skal jeg ha 80% denne gangen. Med årets ferie og neste års ferie, så skal ikke jeg på jobb igjen før 1. September. Vi trenger da ikke bhg plass før januar. Føles så mye greiere enn sist, da lillebror var 10 mnd og begynte i bhg, alt for liten:( Med storesøster var jeg hjemme til hun var 16 mnd, det var supert. Da hadde jeg endel ulønnet permisjon, tok da ett par ekstravakter utenom for å spe på.

Går for 100%, da det gir oss mest penger. Jeg tar 39 uker og samboer 10 uker. Han skal da være ferdig i slutten av juni, så tar vi ferie og så er det jo barnehagestart. Så syns det ordner seg fint :)

Her mener far at vi skal dele fellesperioden likt. Så hvis vi tar 100% så får jeg 26 uker og han 23 uker. Samtidig mener han at jeg skal da ha perm høst og vår mens han får vinter og sommer. Går det virkelig ann? Da betyr jo det at jeg knapt får noe tid hjemme etter fødsel omtrent føler jeg... pluss at det høres jo stressende ut :p

Jeg fikk bestemme. Gikk for 80%, er så redd for å miste rettigheter når jeg er i ulønnet permisjon med tanke på sykdom/sykt barn osv etter en ulønnet permisjonsperiode...
Akkurat dette jeg også synes er rart at så mange våger å ta ulønnet permisjon. Si f.eks at en skal ta ut to mnd ulønnet permisjon, og har satt av to mnd lønner for dette. Så blir en langvarig syk uka før en skal begynne i jobb igjen. Da står en plutselig uten rett til sykepenger og ingen buffer til å leve på så lenge sykdommen varer. Forstår at folk som har vært friske hele livet tar det for gitt å forsatt være frisk, men av erfaring vet jeg at det kam snu fort også for unge mennesker. Ville derfor tenkt meg om mer enn to ganger før jeg hadde valgt ulønnet permisjon. Det er rett og slett gambling med familieøkonomien etter mitt syn.

Her mener far at vi skal dele fellesperioden likt. Så hvis vi tar 100% så får jeg 26 uker og han 23 uker. Samtidig mener han at jeg skal da ha perm høst og vår mens han får vinter og sommer. Går det virkelig ann? Da betyr jo det at jeg knapt får noe tid hjemme etter fødsel omtrent føler jeg... pluss at det høres jo stressende ut :p
I utgangspunktet er jo alle ukene, utenom fedrekvoten din, men det er jo veldig positivt at han vil være såpass mye hjemme me babyen da :) Foreldrepenger kan jo kombineres i alle slags varianter, så her bør det være rom for å bli enige. En av dere kan f.eks ta ut 2 dager i uka og den andre 3 dager i uka om sommeren f.eks (gradert uttak). Eneste jeg tenker på er med at en ikke vet helt på forhånd hvor lenge en evt skal amme, men du har jo rett på ammefri uansett.

Nja.. Jeg vil helst ha 80%.. Han 100.
Vi gikk for 100% så får vi se an om behovet blir at jeg tar noe ulønnet perm etter det. Vi tar også ut ferie rett etter perm for å forlenge 10 uker. Så i hovedsak er vi hjemme med lille til 6 september 2017, med 100% lønn.
(Termin 23/08)

I utgangspunktet er jo alle ukene, utenom fedrekvoten din, men det er jo veldig positivt at han vil være såpass mye hjemme me babyen da :) Foreldrepenger kan jo kombineres i alle slags varianter, så her bør det være rom for å bli enige. En av dere kan f.eks ta ut 2 dager i uka og den andre 3 dager i uka om sommeren f.eks (gradert uttak). Eneste jeg tenker på er med at en ikke vet helt på forhånd hvor lenge en evt skal amme, men du har jo rett på ammefri uansett.
Fellesperioden er vel til begge? Så har man 10 uker hver, pluss at mor har tre uker før termindato.
Enig i at det er positivt at han ønsker å vere mye involvert. Vi hadde nok delt det mer likt også om det ikke hadde vert for ammingen :-)

Dette er det eneste positive med å være alene om det...en får bestemme selv:p Det sagt...skulle ønske jeg hadde noen å diskutere med :( Har tatt 100% her siden jeg ikke har råd til å gå ned i lønn. Har tatt 2 dager ferie i år, så jeg stopper permisjonen i oktober og begynner på igjen desember (tar ut årets ferie). Så er det ferie etter permisjonen ender. Rekker akkurat innkjøring i bhg:)

Vi har valgt 100% far tar 10uker. Vi forlenger og med ferie fra iår. Rett før Bhg start er Bhg stengt i 3 uker, så da blir jo det litt ekstra ferie tid der. Passer ganske perfekt med tanke på at far sin permisjon blir da utsatt i 3 uker og han kan da gi barnet en mer behagelig start i Bhg med kortere dager osv.

Akkurat dette jeg også synes er rart at så mange våger å ta ulønnet permisjon. Si f.eks at en skal ta ut to mnd ulønnet permisjon, og har satt av to mnd lønner for dette. Så blir en langvarig syk uka før en skal begynne i jobb igjen. Da står en plutselig uten rett til sykepenger og ingen buffer til å leve på så lenge sykdommen varer. Forstår at folk som har vært friske hele livet tar det for gitt å forsatt være frisk, men av erfaring vet jeg at det kam snu fort også for unge mennesker. Ville derfor tenkt meg om mer enn to ganger før jeg hadde valgt ulønnet permisjon. Det er rett og slett gambling med familieøkonomien etter mitt syn.

Kunne ikke sagt det bedre selv!

Vet aldri hva som skjer uansett!

Back
Topp