Å anbefale å putte olje i øret ved ørebetennelse

Kengu

Forumet er livet
VIP
Ser flere gjør det her på bv , hvorfor gjør dere det?Litt nysgjerrig kjenner jeg.
Vi har siden kb fikk første ørebetennelse ved 11 mnd alder fått beskjed av forskjellige ønhspesialister om at det aldri skal puttes ting i øret uansett for det kan bare gjøre det verre.
Har også fått beskjed om det samme på meg av de ønh spesialistene jeg har vært til.

Så dere som sier det, er det noe dere selv har lest et sted eller hørt fra andre?
Hørt fra spesialist?

Fastlegen ga tipset. Pluss at mamma gjorde det på oss når vi hadde ørebetennelse. For å rense og få ut puss. Godt mulig det er utdatert kunnskap altså, men har aldri hørt at det har vært farlig så da trodde jeg det fortsatt var bra siden legen sa det.

Har aldri fått den beskjeden. Neppe noe jeg ville gjort uansett. :o

Ser flere gjør det her på bv , hvorfor gjør dere det?Litt nysgjerrig kjenner jeg.
Vi har siden kb fikk første ørebetennelse ved 11 mnd alder fått beskjed av forskjellige ønhspesialister om at det aldri skal puttes ting i øret uansett for det kan bare gjøre det verre.
Har også fått beskjed om det samme på meg av de ønh spesialistene jeg har vært til.

Så dere som sier det, er det noe dere selv har lest et sted eller hørt fra andre?
Hørt fra spesialist?
Det har faktisk jeg også lurt på.
Har selv ett ørebarn og har vært hos mange ønh spesielister. Og de sier at eneste grunnen til å ha olje i øret er hvis du permanent vil ødelegge hørselen.

Har hørt tipset om olje i øret, men trodde det var varmet olje på en bomullsdott og ikke helle det inn i øret. Aldri prøvd/gjort det selv.

Fastlegen ga tipset. Pluss at mamma gjorde det på oss når vi hadde ørebetennelse. For å rense og få ut puss. Godt mulig det er utdatert kunnskap altså, men har aldri hørt at det har vært farlig så da trodde jeg det fortsatt var bra siden legen sa det.
Det rr jo mulig fastlegen tror det er greit, jeg stoler heller på de som er spesialister

Det har faktisk jeg også lurt på.
Har selv ett ørebarn og har vært hos mange ønh spesielister. Og de sier at eneste grunnen til å ha olje i øret er hvis du permanent vil ødelegge hørselen.
Ja de kjenner med ørebarn som har vært hos spesialust har fått samme beskjed
Helt utrolig at fastleger og hs fortsatt anbefaler det

Har ørebarn og fått streng beskjed om å ikke ta noen ting inn I øre. Olje skader mer enn det hjelper

Ja de kjenner med ørebarn som har vært hos spesialust har fått samme beskjed
Helt utrolig at fastleger og hs fortsatt anbefaler det
Har verken ørebarn eller anbefalt olje.. Men.. Må bare kommentere: Så skummelt at leger og hs anbefaler noe som kan være potensielt skadelig for hørselen [emoji33]
Burde bli tatt tak i [emoji33]

Altså, jeg hadde ikke stolt på en fastlege på sånt...

En gang storebror her hadde sprekt trommehinnen fikk han antibiotika-dråper vi kunne bruke lokalt i stedet for hele kroppen. Han hadde så høy feber at han måtte ha noe..
Heldigvis leser jeg alle pakningsvedlegg nøye, og der stod det med store bokstaver at det ikke skulle brukes ved sprekt trommehinne. Da tolker jeg det som at ingenting skal inn i et øre med hull i det beskyttende laget.

Jeg tenker at det må være en garanti for å øke bakteriefloraen, for olje skal da vitterlig ikke være inni et øre...

Her òg var beskjeden ved sprukne trommehinner at øyret skal haldast tørt (og vekk frå vind). Ikkje risikere å få noko inn der før det var grodd igjen.

Vi fikk det rådet og. Men jeg spurte selvfølgelig helsepersonale før vi gikk igang med det, og fikk beskjed om å ikke gjøre det. Og da var jo saken grei.

Har fått den beskjeden mange ganger, men kun fra spesialistene ved ØNH avdeling vi har gått til! Det har alltid virket rart for meg, og jeg har ikke pleid å gjort det selv om de har sagt det, det er jeg veldig glad for når dere har hørt det stikk motsatte av andre spesialister! :eek: Vi gjorde det en gang da han hadde enormt press i øret og hylte og skrek, dryppet litt olje i øret og da sprakk trommehinna med et smell med engang! Det lindret jo smerten umiddelbart siden presset forsvant da, men vet ikke om oljen hadde noen som helst påvirkning i akkurat det problemet.

Skal helt klart ta dette opp med legen neste gang vi drar dit!

Gjør foreldre virkelig dette enda?? Av erfaring så lindrer oljen der og da, men på sikt så får man redusert hørsel og susing i ørene i lengere tid. Det tok nesten tre år før hørselen min var på normalen igjen, så det er ikke verdt det.

Jeg fikk noen øredråper som skulle brukes etter at jeg fikk dren, og den antibiotikakuren skulle jeg gå på i 1 uke. Var inne hos ørespesialist og han fjernet det som var størknet rundt trommehinnen.
Jeg ble bra etterpå og fikk grei hørsel igjen rett etter at øredråpene var fjernet. Dette var øredråper som skulle brukes ved sprengt trommehinne og som la seg som en beskyttende hinne over hullet og som drepte bakterier inni øret.
Når min sønn har hatt ørebetennelse har han hatt halsbetennelse samtidig og fått pencillinkur for begge delene.
Ellers er både leger,ØNH-spesialister og andre helsepersonell enige i at det eneste man kan putte i øret er albuen sin. ;) Med andre ord: INGENTING skal inn der.

Spesialister eller homeopater( ble litt usikker på hvem) sa dette til min svigermor når mannen min var liten. De holder fast ved dette enda. Min mann var ørebarn og hadde den flere ganger osv. Han hører utrolig dårlig på det ene øret i dag. Men det kan nok forklares med olje og den gamle måten å sette dren på. De sa at nøtteolje var bra. Nå putter jeg aldri noe i mine barn uten å prate med lege eller spesialist. Mine barn går automatisk til spesialist ang ørene pga mannen.

Ville jeg aldri gjort.. Jeg var ørebarn som liten og har to ørebarn, og aldri fått beskjed om å gjøre det. Tvert imot fått beskjed om å holde øret tørt. Man er jo tilogmed blitt særdeles restriktiv ift øreskylling..

Back
Topp